Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
DUA seminar den 5. oktober 2010
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Aftale om trivsel og psykisk arbejdsmiljø (Tillægsaftale til SU-aftalen) Baggrund for aftalen: Arbejdsmiljøloven gav mulighed for, at overenskomstparter.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Velkommen.
Risici for SAPA-projektet
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Den Regionale LEAN Enhed
FYSISK APV 2012 Tilpasset elektronisk skema fra 2008.
Forbedringstavlen – er et must
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Medalje til Høje-Taastrup
Den Kreative arbejdsform
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Søren Kofoed Weeke Rambøll Management A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Justering af programmet På styregruppemøde.
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Ved Kort præsentation af APV-delen April 2012.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Organisering Som vi plejer…… eller????.
TRIVSELOP Handicap, 1. november 2010.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Fyraftensmøde hos LO Aalborgs miljøudvalg 1. oktober 2015 Jens Klug Albertsen, chefkonsulent Arbejdstilsynet, Tilsynscenter Nord.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Dagplejepædagogernes årsmøde den 14. september 2010 Hvad kan du selv gøre for at få et godt arbejdsmiljø i dagplejeformidlingen?
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Udfyldelsen af spørgeskemaet er arbejdstid
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Trivselsundersøgelse 2017
APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Info-møde for NAVN PÅ AFDELING d. xx. xxxx
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
SAPA netværksmøder juni 2015 Line Abildgård
Gevinstforløb SBSYS – Forandringsteam BKF
Statens HR – Implementeringskoncept
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3 Handleplan Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3

Prioritering og Risikovurdering Handleplan Kortlægning: Spørgeskema Arbejdsmiljørundering Dialogmøder Prioritering og Risikovurdering Handleplan Handleplanen fungerer som det samlende dokument i APV processen, og det er typisk den Arbejdstilsynet vil spørge ind til, når de komme på tilsynsbesøg.

Handleplan Skal være skriftlig Papir eller på intranettet (skabelon) Elektronisk handleplan (vi køber adgang) Skal ”ejes” af arbejdsmiljøgruppens medlemmer Skal være tilgængelig for alle medarbejdere Alle medarbejdere skal vide, hvor de kan finde handleplanen Arbejdstilsynet spørger typisk efter handleplanen, når de kommer på tilsyn Medarbejderundersøgelsen udgør arbejdspladsens APV. For APV gælder at den skal være skriftlig. Gennemgang af handleplanen bør være et fast punkt ved samtlige møder i MED – dels for at sikre, at handleplanen er opdateret, dels for at sikre, at der bliver fulgt bliver fulgt op på de beslutninger, der er truffet.

Handleplan Hvilken forandring ønsker vi? Hvilken prioritet har arbejdet mod denne forandring? Hvad skal der gøres for at forandringen sker? Hvilke ressourcer skal der bruges (tid, penge) Hvem er ansvarlig? Hvornår skal arbejdet med forandringen være gennemført? Hvordan og hvornår evalueres det, om det der er gjort har skabt den ønskede forandring? Vi har en skabelon som indeholder disse elementer

APV Handleplan Beskrivelse af det som ønskes forandret? Arbejdsplads: Arbejdsmiljøgruppe:   Afdeling: Udarbejdet af: Dato: I samarbejde med: Beskrivelse af det som ønskes forandret? Hvad skal der gøres for at skabe forandringen?   Ønsket effekt af det som skal gøres? Hvem gør hvad? Dato for udførelse Evaluering (dato) 1 . 2 3 4 Arbejdsplads: Arbejdsmiljøgruppe:   Afdeling: Udarbejdet af: Dato: I samarbejde med:

Rambøll Handleplan Aktiviteter Rambøll handleplan giver mulighed for oprettelse af handleplaner og opfølgning på handleplaner. Opret en kort og konkret handleplan. Beskriv løsningen og sæt en deadline for handleplanens løsning. Tilknyt ansvarlige, der modtager automatiske påmindelser på deres opgaver. Centralt overblik over status på handleplaner – også de tilknyttede ansvarlige.

Opret og beskriv handling 1 Opret og beskriv handling

Følg løbende status og fremdrift 2 Følg løbende status og fremdrift

Prioritering og risikovurdering Skal der arbejdes med forandringen lokalt eller er forandringen mere tværgående problem/overordnet problem (løses et andet sted)? Giver problemet anledning til sygdom på kort eller lang sigt? Giver problemet risiko for ulykker? Er problemet et brud på arbejdsmiljøloven? Er det et problem for mange eller for få? Hvad koster det at løse problemet? Problemet er ikke alvorligt, men ville være rart at få løst når vi har tid. Kan problemet løses umiddelbart?

”To do” - liste Planlæg AMG’s arbejde – møder. (inddragelse/koordinering med lokal leder) Information Udfyldelse af spørgeskema (arbejdstid, brug for hjælp mv.) Planlægning og gennemførelse af arbejdsmiljørundering Planlægning og gennemførelse af dialogmøder Formulering af handleplan