SRO SKRIV!.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Krav til informationsformidling
Progression i de større skriftlige opgaver:
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
3g Studie Retnings Projekt
Vt-9 kursus program 2. møde
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Værkstedsundervisning
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SRP SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRP SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2015 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Den populærvidenskabelige artikel
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Velkommen til Metode i DIO.
SSO - Større skriftlig opgave
StudieRetningsOpgaven
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SRO SKRIV!

OVERORDNET STRUKTUR A B S T R C FORSIDE INDLEDNING REDEGØREL-SE OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE A B S T R C INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING REDEGØREL-SE ANALYSE (DISKUSSION) KONKLUSION LITTERA-TURLISTE EVT. BILAG D E F SRO SKRIV

Abstract Et abstract skal normalt indeholde: - Opgavens hovedemne og problemstilling - Arbejdsmetode - Hovedpointer, disposition - Resultater og konklusioner Sproget i et abstract: - Skal være kortfattet, præcist og neutralt - Undgå vurderende eller for personlige udtryk - Undgå at gentage de samme udtryk. Varier sproget. - Brug gerne passivsætninger Eksempel på et abstract; følg linket SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

Indledning I indledningen skal du introducere til emnet samt forklare: hvad du skal analysere i din opgave (problemet) hvordan du vil gøre det (metoderne) hvilke resultater, du forventer at nå frem til (hypotese og resultat). Skrivestilen er som i resten af opgaven neutral, akademisk og uden personlige kommentarer. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

Opgavens hoveddel, redegørelse Redegørelse: Beskrivelse af og svar på ”Hvad er …?”. Din opgave er, at DU skal formidle stoffet til din læser på en overskuelig og saglig måde, sådan at læseren kan få et klart overblik over emnets vigtigste indhold, uden selv at kende til det indhold i forvejen. Du hjælper altså læseren til at se det væsentlige, du ordner og systematiserer stoffet. Du skriver og forklarer med fagord. Du kan hjælpe dig selv med at finde frem til det centrale i emnet/teksten ved fx at stille hv-spørgsmål til teksten, besvare dem og anvende dem som udgangspunkt for det du skriver. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

Analyse Analysens indhold afhænger naturligvis af fag og emne, men som hovedregel betyder analyse at du skal undersøge et eller andet. Undersøgelsen skal du foretage ved at bruge de metoder, der bruges i fagene, du skriver i. Analysen kan bestå af både modeller, tabeller der henvises til og omtale af den analysegenstand eller objekt, du skal undersøge. Du skriver analysen i et sammenhængende sprog ligesom resten af opgaven. Se i Skrivetoget under fag/Skrivehandlinger for at se, hvordan man gør i de enkelte fag. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

diskussion At diskutere betyder ikke nødvendigvis, at man er uenig med nogen. I en akademisk opgave, betyder begrebet at du skal undersøge forskellige faglige opfattelser af, hvordan man kan løse det problem, den opgave, du er blevet stillet. Du skal med andre ord ud at undersøge, hvad andre har fundet ud af og sammenligne med dine egne resultater. I den del af opgave er det derfor MEGET vigtigt at du bruger kilder, henviser til kilder, tabeller og modeller. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

konklusion I konklusionen skal du i kort form gentage, hvad du har undersøgt og fundet frem til i din opgave. Du skal skrive om, hvad dit udgangspunkt var (problemstillingen), hvordan du undersøgte og diskuterede problemstillingen og til sidst hvilke resultater, du er nået frem til. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

FASER I arbejdsprocessen 1 Læsning + noter Problemformuleringen. Hvad skal jeg? Disposition: mind-map/struktur Udkast til afsnit AT skrive SRP er en proces. Du skal hele tiden i arbejdsprocessen både arbejde fremadrettet og gå tilbage og revidere i noget du tidligere har skrevet. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

FASER I arbejdsPROCESSEN 2 Redigere tekst i afsnit, skrive mere til Skrive indledning og konklusion Tjekke om du har svaret på opgaveformuleringen. Redigere. Tjekke noter og bilag Læse korrektur AFLEVERE  SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

opgaveformulering, hvad skal jeg svare på? Se efter opgavens taksonomiske buzzwords på Solo- og Blooms taksonomi. Fx: Redegøre, analysere, bevise, sammenligne, udrede, diskutere, perspektivere. Se efter opgavens faglige mål fx at kunne analysere og fortolke, opstille og efterprøve en hypotese, anvende induktiv og deduktiv metode. Husk at tjekke at du slutter opgaven på det højest mulige taksonomiske niveau. Spørg dine SRO-vejledere, hvis du er i tvivl om de taksonomiske niveauer og de faglige mål i din opgaveformulering. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

Sro er en øvelse til den akademisk opgave i 3g, SRP Sro er en øvelse til den akademisk opgave i 3g, SRP. Det betyder at du forventes at: arbejde grundigt, redeligt og omhyggeligt med problemformuleringen. så vidt muligt anvende de relevante metoder, der hører til de fag du skriver i. angive kilder korrekt og angive alle kilder, også hvis du anvender mundtlige kilder. er omhyggelig med at henvise og citere korrekt. forholder dig objektivt til din empiri og dine data. Du skal også sprogligt være objektiv i forhold til dine resultater. Skriver et korrekt dansk og sætter komma, tegn m.v. efter gældende dansk retskrivning. arbejder som en fagperson, der undersøger og behandler en faglig problemstilling. Efterprøver dine teorier og argumenterer fagligt for dine resultater. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

Bedømmelseskriterier. du bliver bedømt på: Om der er sammenhæng mellem opgaveformuleringen og besvarelsen?  Opfylder du de faglige krav for begge fag på det krævede niveau? (A eller evt. B) Lykkes det for dig at kombinere de to fag, så de tilsammen belyser den faglige problemstilling? Kan du udvælge, bearbejde og strukturere relevant materiale?  Kan du formidle dit arbejde godt? Det vil sige, at du behersker sprog, lay-out og de formelle krav til en faglig opgave (fx citatteknik, litteraturliste osv.)? Kilde: Viby Gymnasiums skriveportal Du bliver bedømt på SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

HUSK du formidler. Brug Det retoriske pentagram. Du skriver altid til en modtager. Når du skriver SRP skriver du en akademisk opgave til en modtager, der er på lige fod med dig. I den formidlende eller populærvidenskabelige artikel skriver du til en modtager der ikke er fagligt på højde med dig, men som skal få kendskab til de faglige pointer i din videnskabelige undersøgelse. Sprog, lay-out og illustrationer skal tilpasses din modtager. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017

uddybning i fagene og generelt SPØRG: Dine vejledere (skriv til dem) LINKS: S-Toget (Skriftlighedstoget) Se på EMU Eksempel på SRO fra FriVIDEN.dk BRUG: SROcaféen. SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2017