Parametermix - promotion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LinkedIn Intro.
Advertisements

Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Producentmarkedet (B-t-B) Kapitel 26
Internet til alvor og sjov
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Den glade CEO og iværksætter!
Fremtidens markedsføringsplatform
E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek.
Viral Markedsføring Nicholas og Simon.
Kapitel 5 Den kreative strategi
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation / it.
S O R - modellen Markedsførings- Stimuli (De fire P-er) Omverdenen
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Købsadfærd Købstyper.
6. Virksomhedens indtægter
Markedskommunikation - del 1
Hotellets koncept.
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
Reklamemidler og -medier
Snak med din sidemand om dette et par min.
LINKS Det er vigtig at sørge for at få andre hjemmesider til at linke.  Det skaber større popularitet. Ved sine link skal man IKKE skrive ”klik her”,
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
ADVOKATFIRMAET HENRIK CHRISTENSEN & PARTNERE Salg - markedsføring Advokat Jakob Kirkegaard Kortbæk Partner.
Bog & idé Af: Gruppe 4.
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Profilfag Julemarked Alle er på padlet i gruppen og har materialet fra sidste gang Alles padlet skal I dag kl indeholde: 1. Det der mangler fra.
Reklame & Markedsføring
Markedskommunikation
Præsentation Improve your business. Strategi At være en af de førende partnere af Microsoft Dynamics løsninger At specialisere os i logistik, produktion,
6. Virksomhedens indtægter
Kom/IT præsentation Dette vil jeg komme ind på i løbet af fremlæggelsen: Opgavetype(kampagne) inkl. Begrundelse for valg Målgruppeanalyse Kommunukations.
15 Promotion Oversigt Promotionformer Kommunikationsmodel
9 Købsadfærd på producentmarkedet
Salg til det offentlige - Næsten det hele er sandt!
-markedsføring Sofia og Mattias, 2hh11oma. Online-markedsføring.
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
15 Promotion 1 Oversigt Virksomhedens organisering af promotionaktiviteter Promotionformer (offline og online) Promotionstrategi (pull og push strategi)
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
Strategi, kreativitet og neutral medieplanlægning.
KAMPAGNEN – I FORM PÅ FARTEN I FORM PÅ VEJEN – DET SUNDE BUSSTOPPESTED Forbedring af livskvaliteten ved at skabe bedre adgang.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Målgrupper og segmentering
Købsadfærd afsætning.
markedsføringsplaner
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
E-handel og online service
Markedsføring og reklame
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Konkurrenceforhold afsætning.
Udarbejdet af Stine H, Simone L, Daniel P og Daniel H
Kap 18 Promotion Kapitel 18.
konkurrencesituation
Købemotiver og gruppepåvirkninger
Idegrundlag og målsætninger
Branding afsætning.
D/K Regnskab i/s Eksamensprojekt juni 2017.
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
6. Virksomhedens indtægter
Link til video:
Business Model Generation
MCB opstartskursus Kom godt i gang & Få succes på nettet.
Hvorfor ser en butik ud som den gør?
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

Parametermix - promotion afsætning

promotionformer De seks grundlæggende promotionsformer er: Reklamer Online markedsføring Sales promotion PR (Public Relations) Butiksindretning Personligt salg Afsætning, EUD/EUX, F-C

Reklamer Det er vigtigt for virksomheden at vælge de rigtige medier for at ramme deres målgruppe. Der findes mange forskellige medietyper: Reklamer – Aviser, ugeblade, magasiner, fagblade Tryksager – Tilbudsaviser, kataloger, brochurer, flyers Outdoor stationære – Togstationer, bygningsfacader, busskure Outdoor mobile – Bus, tog, taxi, bycykler, varebiler Radio & TV – TV-kanaler, lokalradioer, TV-shop Posters & Billboards – Stationer, stormagasiner, lufthavne Elektronisk – Internet, mobiltelefoner Afsætning, EUD/EUX, F-C

Manipulative og informative reklamer Afsætning, EUD/EUX, F-C

Aida-modellen Kan bruges, når man vil lave en reklame. Den kan i princippet også bruges i forbindelse med andre former for promotion. Attention: Reklamen skaber opmærksomhed om produktet Interest: Reklamen skal give kunden interesse for produktet Desire: Reklamen skal få kunden til at ønske sig produktet Action: Reklamen skal få kunden til at købe produktet Afsætning, EUD/EUX, F-C

multikanalsmarkedsføring Når virksomheden opererer på flere online platforme samtidig Stiller krav til, hvordan produktinformation vedligeholdes og synkroniseres på tværs af de online platforme Til dette anvendes PIM-systemer (Product Information Management) Afsætning, EUD/EUX, F-C

Relationsmarkedsføring Relationsmarkedsføring er, når en virksomhed målretter sin markedsføring mod kunder, virksomheden kender i forvejen Formålet er at opbygge gode og længerevarende relationer Afsætning, EUD/EUX, F-C

E-mail og nyhedsbreve Er målrettet, hurtig og billig og specielt velegnet til direct marketing Virksomheden er begrænset af lovgivningen – man må kun sende til de kunder, der har accepteret at modtage mail Afsætning, EUD/EUX, F-C

hjemmesider Er det visuelle ansigt ud til kunderne Det er helt afgørende, at hjemmesiden er gennemarbejdet Kunder har lav tolerance over for dårlig grafik, uklar logik, ringe information osv. Skal altid være opdateret med fx korrekt varebeholdning Afsætning, EUD/EUX, F-C

søgemaskiner Er et MUST for virksomheder, så kunder vha. bestemte ord kan finde frem til forskellige ting – fx Google, Yahoo, MSN, Bing Det kræver arbejde at sørge for, at virksomhedens hjemmeside dukker op som et af de første forslag på søgemaskinerne Afsætning, EUD/EUX, F-C

Sociale medier Virksomheden bruger de sociale medier til at gå i dialog i øjenhøjde med deres ”fans” Øget salg med rådgivning, underholdning, tilbud, konkurrencer Kan have en række negative konsekvenser – fx en shitstorm Afsætning, EUD/EUX, F-C

Viral markedsføring Viral er det latinske ord for virus – i markedsførings-sammenhæng betyder det ”spredning fra person til person” Virksomheders videoer skal give brugere lyst til at sende dem videre til familie og venner Det er dog svært at kontrollere, om det går viralt eller ej Afsætning, EUD/EUX, F-C

Sales promotion Er måske den mærkeligste form for promotion Eksempler kan være små ”gaver” i morgenmadspakker, en creme-vareprøve i et ugeblad osv. Det er også sales promotion, når virksomheder tager på messer, ved salgsshows eller udlodder en konkurrence Formålet er primært at tiltrække nye kunder Typer af sales promotion: Gaver og reklamegaver, vare- og smagsprøver, messer, konkurrencer, salgsshows, VIP-arrangementer, pointsamling, årsbonus, udvidet garanti, gratis service Afsætning, EUD/EUX, F-C

Public relations (PR) Handler først og fremmest om virksomhedens relationer og image blandt kunder og pressen Forholdet til pressen er meget vigtigt – denne goodwill er influerende på kunderne PR virker meget troværdigt Man kan nå mange potentielle kunder, som ellers undgår reklamer og sælgere Product placement: Når firmaer betaler penge for at få deres produkter med i film Bliver også brugt i computerspil, hos kendisser og modebloggere Afsætning, EUD/EUX, F-C

Kendetegn ved konsumentmarkedet Kunderne handler ofte med hjertet og er irrationelle Kunderne tager hurtige beslutninger Kunder shopper rundt og køber mange forskellige steder Kunderne er beskyttede af forbrugerlovgivning Kunder køber ind i små mængder En eller få beslutningstagere Markedsføringen er følelsesladet og manipulerende Afsætning, EUD/EUX, F-C

Kendetegn ved producentmarkedet Der bliver ofte handlet med hjernen, dvs. kunderne er rationelle Lang beslutningsproces med mange overvejelser Kunderne er loyale og har faste leverandører Der er aftalefrihed, når der bliver indgået en kontrakt Store køb Mange beslutningstagere Markedsføringen er rationel og informativ Afsætning, EUD/EUX, F-C

Reklamer og kampagner på producentmarkedet Det kan typisk ikke betale sig at markedsføre sig gennem medier I stedet for massemedier bliver der anvendt medier, der henvender sig til en niche: Fagblade Fagspecifikke hjemmesider Nyhedsmails Direct mail (fysisk brev til kunden) Afsætning, EUD/EUX, F-C

Sælgers opgaver på producentmarkedet En sælger på producentmarkedet har bl.a. følgende arbejdsopgaver: Foretage opsøgende salgsarbejde og tage kontakt til mulige købere Påvirke de rigtige personer i købscentret Undgå informationsvogtere Skal mere være problemløser end sælger Opbygge relationer – Må ikke sælge sand i Sahara Skabe loyalitet Afsætning, EUD/EUX, F-C