Patienternes Kræftsygehus Introduktion Plejepersonale og sekretærer Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus - en del af Sygehus Lillebælt Patienternes Kræftsygehus Opdateret januar 2017
Placering i det danske sundhedsvæsen Omorganisering til primært kræftspeciale 2009 al tyktarms- og endetarmskirurgi samles i Vejle 1/12-16 alt akut til Kolding Sygehus, undtaget visse områder relateret til kræft fortsat benign kirurgi i mindre omfang Sektioner Organkirurgi Mammakirurgi Plastikkirurgi
Organisationsdiagram Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling Vejle Sygehus Afdelingsledelsen Ledende overlæge Hans Rahr, tlf. 6-5603 Oversygeplejerske Helle Gangelhof, 6-5606 Forskningsenhed Klinisk forskningslektor Jørn Bo Thomsen Klinisk forskningslektor Hans B. Rahr Post doc Marianne Lautrup Forskningsassistent Susanne vid Streym Forskningssekretær Caroline Fosgerau Klinisk sygeplejespecialist Conny Joan Jakobsen 6-5641 Ledende lægesekretær Sandra Grib Christiansen 6-5625 Klinisk sygeplejespecialist Anne Fjord 6-5068 Kvalitetskoordinator Henriette Veje 6-5633 Screeningssekretariatet Ellen Støjberg Henriksen Jens Christian Riis Jørgensen 6-6780 A550 Operationsafsnit Afd.sygeplejerske Bente Grauengaard 6-5560 A160 / A260 Sengeafsnit Afd. sygeplejerske Gitte Ostenfeld Gee 6-5653 Souschef Sophie Kyndi Laursen, 6-5653 B150 Organ-, Plastik- og Mamma Ambulatorium Afd.sygeplejerske Kirsten Madsen 6-6931 B130 Endoskopisk Afsnit Afd.sygeplejerske Poul Clausen 6-6790 B130 Dagkirurgisk afsnit Afd.sygeplejerske Bente Grauengaard 6-5560
Ledelses- og værdi-ikon, SLB Rundt om trekanten Direktionen udtaler: ”Trekanten indeholder SLB’s værdier, visioner og byggesten. Som stiliseret billede giver den både retning og fundament til vores arbejde - den viser det vi kan, det vi vil og det vi bør. Øverst i trekanten har vi patienten, for det er med patienten i fokus, vi udvikler og målretter vores kerneopgave”. Kilde: Intranettet, SLB
Patientbehandling Fokus på Kolorectal cancer Brystkræft, inkl. rekonstruktion og onko-plastik Hud og modermærkekræft, samt rekonstruktiv brystkirurgi Palliation, terminale forløb Screening for tarmkræft Visionen: DEN GODE KRÆFTAFDELING = strategien ”Patienternes kræftsygehus” Behandlingskvalitet Patientforløb, logistik Forskning og udvikling Uddannelse Patient-pårørendestøtte Personligt engagement, kontaktperson, behandlingsansvarlig læge
En arbejdsplads Høj grad af afhængighed af hinanden Mange funktioner kræver samarbejde (mono- og tværfagligt) Arbejdstilrettelæggelse kritisk Arbejdsplan udkommer en måned før ikrafttræden Ferieplanlægning i hht. nedlukkeplan NB: Spilleregler for ønsker, bytning, ferieønsker etc. Fleksibilitet en nødvendighed Sygefraværspolitik Det Sociale Kapitel (MUS) + Kompetenceuddannelsesplaner Tjek tjenestelisterne (Modul Tjenestetid) og ret afvigelser
Kilder til uddannelse og læring Uddannelsesansvarlige medarbejdere Interne konferencer, tværfaglige konferencer Kurser og videreuddannelse ( budget: 330.000kr årligt) Møder Faglig sparring Undervisning, formaliseret, bedside, temadage UTH, audits, - den lærende kultur Kliniske sygeplejespecialister Kvalitetsteam, kvalitetskoordinator Patientsikkert Sygehus (PDSA)
Et kollegialt fællesskab Vejle Sygehus og SLB har et godt samarbejdsklima Tværfagligt Mellem ansatte i egen afdeling Mellem afdelinger På tværs af matrikler Godt samarbejdsklima gavner Patienterne Os selv! God dialog leder og medarbejder imellem MTU
Indeholder 3 strategiske temaer Tre strategiplaner Strategi for udvikling af Sygeplejen Indeholder 3 strategiske temaer Patientsikkert Sygehus Tema 1: Patientcentreret sygepleje Tema 2: Faglig og professionel sygepleje Tema 3: Uddannelse, udvikling og forskning
Strategiplaner … fortsat Patientsikkert Sygehus Mål: Delmål: PSS omhandler implementering af 12 pakker, der hver indeholder en række elementer som udtryk for ”best practice”. Mål: 15% reduktion i 30 dages mortalitet 30% reduktion af utilsigtede skader Delmål: 30% reduktion i uventet hjertestop 20% reduktion i postoperativ mortalitetsrate 20% reduktion i genindlæggelser hos opererede ptt. Afskaffelse af respiratorrelateret lungeinfektion Afskaffelse af CVK-infektioner Afskaffelse af tryksår Se drejebog på Intranettet: http://intranet.sygehuslillebaelt.dk/wm382963 Kvalitetsenheden Februar 2011
Strategiplaner …fortsat Patienternes Kræftsygehus Patientsikkert Sygehus Programplanens indhold: Patientoplevede kvalitet patienten i centrum – øget patient- og pårørendeinvolvering og centrering Faglig kvalitet højeste faglige kvalitet og maksimal patientsikkerhed Organisatorisk kvalitet sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer uden unødige forsinkelser
Patient- og Pårørende Råd Etableringen af Patient- og Pårørende Rådet er en del af programmet ”Vejle Sygehus – Patienternes Kræftsygehus”. Formål: - at sikre en stærkere direkte involvering og dialog med patienter og pårørende i forandringsprocesser og den løbende udvikling af sygehusets aktiviteter inden for kræftområdet. - at bidrage til at sikre, at patienter og pårørende bliver hørt og får medindflydelse. Patient- og Pårørende Rådet skal være et rummeligt og fordomsfrit forum, hvor der er plads til forskellighed, mangfoldighed og konstruktiv dialog”. Kilde, Intranet, SLB http://www.sygehuslillebaelt.dk/wm400382 Rådets 16 medlemmer er en blanding af (tidligere) patienter og pårørende samt ledere og medarbejdere fra sygehuset. Læs mere på: http://www.sygehuslillebaelt.dk/wm462766
Patient- og Pårørende Rådets arbejde Rådet har f.eks. været med til at udvikle tilbuddene: Klædt på til kræft - og har aktuelt udgivet et hæfte om komplementær støttende behandling
Utilsigtede hændelser Vi har alle som sundhedspersonale (læger, sygeplejersker, sekretærer etc.) pligt til at rapportere utilsigtede hændelser indenfor 7 dage, hvis vi har været vidne til en utilsigtet hændelse. Dernæst skal hændelsen sagsbehandles indenfor 90 dage. En UTH er, hvis pleje eller behandlingen af en patient ikke gik som forventet, f.eks.: medicineringsfejl brist i kommunikation af behandlingsplan tekniske svigt og IT-svigt forkert håndtering af prøvesvar Patienter og pårørende har også mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser, disse er dog ikke underlagt nogen tidsfrist for rapportering, obs folder vedr. dette Du kan indrapportere en UTH via Dansk Patientsikkerheds database på www.dpsd.dk
LMU Lokalt MedarbejderUdvalg Lederrepræsentanter Ledende ovl. Hans B. Rahr, Tlf 6 5603 Formand i LMU Formål med LMU: At skabe en attraktiv arbejdsplads, hvor ansatte har medindflydelse og medbestemmelse. Hvor der aktivt arbejdes med at sikre et sundt og sikkert både psykisk og fysisk arbejdsmiljø. Dette arbejde sikres i et tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere i samarbejde med AMIRgruppen og LMU. Oversgpl. Helle Gangelhof, Tlf 6 5606 Led. sekr. Sandra Grib Christiansen Tlf. 6-5625 Medarbejderrepræsentanter Joy Thøgersen Næstformand i LMU ENDO Tlf. 6 6791 Overlæge Flemming Hansen Dall, Tlf. 6-5630 TR Sgpl. Camilla Hauger A260 Tlf. 6-5651 Sekretær Birthe Dalgaard Hansen Tlf. 6-6731 Sgpl. + tovholder Charlotte Bøgelund OP A550 Tlf. 6-5596 Næstformand, LMU Sgpl. Lene Frydensbjerg Poulsen B150 Tlf 6 5636. Suppleanter Mødedatoer januar, april, juni, september Mødehyppighed 4 gange årligt + ad hoc AMIR-erne deltager 2 x årligt på LMU-møder (april + okt.) Overlæge Bodil Majgaard Tlf. 6-5608 Sgpl. Gitte Mathiesen Bang, ENDO B130 Tlf. 6 6791
Arbejdsmiljørepræsentanter (AMIR’ere) Ledelsesrepræsentanter Ledelsesrep. f/ KAMB, ZAMB MAMMA, ENDO, OP, A160 og A260 Afd. sygpl. Poul Clausen Tlf. 6-6790 Ledelsesrep. f/A650 Led. sekretær Sandra Grib Christiansen, Tlf. 6-5625 Medarbejderrepræsentanter (AMIR’ere) AMIR i A260 Sgpl. Camilla Hauger Antonsen Tlf 6-5671. Sidder i LMU AMIR i ENDO Sgpl. Marian Pladsbjerg Knudsen, Tlf 6-6791 AMIR i A160 Sophie Kyndi Mohrsen SSA’er, Tlf. 6-5651 AMIR for K/Z/M-amb B150 Spl. Birgit Thygesen Tlf. 6-5636 Tiltrådt: sep. 2016 AMIR i OP A550 + Dagkir. Sgpl. Kate B. Nielsen, Tlf. 5596 AMIR i A650 kontorafsnit Lægerepræsentant Erland Abel rejst Tlf.6 5594. vakant AMIR’ernes opgave:: at varetage sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. AMIR’ene kan til enhver tid bringe problemer omkring arbejdsmiljøet på banen over for ledelsen. Som ansat kan du - via din AMIR - rejse problemer vedr. arbejdsmiljøet overfor afdelingsledelsen.
Lokale politikker Indenfor arbejdsmiljø har vi bl.a. udarbejdet nedenstående politikker: Graviditetspolitik Intern mailpolitik Power napping Vold og chokerende hændelser Mobning Politikkerne ligger i Infonet, se kapitel ”Arbejdsmiljø”
Sikker brug af IT NYT Kalenderprogrammet i Outlook Express bruges over hele SLB til booking af aftaler, så andre har mulighed for at se, om man er fraværende, etc. Ligeså kan andre booke tid i din kalender. En del information kommer ud pr. e-mail. Man har som medarbejder pligt til at tjekke sin e-mail dagligt. På intranettet fås information om sygehuset og dets opgaver X-drev (fællesdrev) Intranet Infonet (politikker, ret.linjer, instrukser, handleplaner) Som medarbejder i RSD finder du folderen ”Instrukser for brug af IT”. Her kan du i forhold til IT, se: - hvad du skal, - hvad du kan og - hvad du ikke må
Intranet På intra kan du bl.a. finde: Nyheder på SLB Afdelingsprofiler Telefonlister Web access mail Blanketter (i Serviceguiden) Genveje til web-systemer Etc.
Infonet I Infonet ligger: - politikker - kliniske retningslinjer - instrukser - handleplansværktøjet Der kan søges på: - regionalt niveau - SLB niveau - afdelingsniveau
Handleplansværktøjet Handleplansværktøjet ligger som genvej i Infonet
SLB’s hjemmeside Sygehus Lillebælts hjemmeside er vores ”ansigt udadtil”. Se hjemmeside på: http://www.sygehuslillebaelt.dk/wm462766
Velkommen til en spændende afdeling!