Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Interprofessionel Læring og Samarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Interprofessionel Læring og Samarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Interprofessionel Læring og Samarbejde
Mai-Brit Lykke Haahr Klinisk Udviklings- og Uddannelsesradiograf Sygehus Lillebælt

2 45 min.. Med? Baggrund Hvorfor Hvad gør vi også? Teori Derfor 
Lidt om FAM Kolding Råd, mening, erfaring, viden, kloge ord fra JER..

3 Baggrund Radiograf, TKS (6 professioner / stud. og vejledere)
Hvad lærte jeg? Professioner – masser af ”fordomme”, manglende viden om Teams – nogle fungerede andre ikke, manglede tydelighed i teamsamarbejde Læring – gav mening for mit eget virke som radiograf, for patienterne, for de andre professioner. Læring af, med og om.

4 IPLS = Interprofessionel Læring og Samarbejde
Hvorfor? WHO Internationale studier Politisk / Analyser af det danske sygehusvæsen Det nationale råd for kvalitetsudvikling Undervisningsministeriet (bekendtgørelser) Regioner / sundhedsaftaler / visioner Accelererede patient forløb (ex FAM) 3 Radiografspor Radiografer ”flytter” ud af afd.

5 Samarbejde - Gør vi det ikke allerede?
Flerfaglig; Arbejder parallelt, fagene bidrager med hver sit til en løsning (ex ort-amb.) Multidiciplinært; Flere fag arb. sammen, men ikke altid med samme mål. (ex traume) Tværfaglig; Fælles beslutninger og målsætninger. (ex ”pakker”)

6 Interprofessionalisme
ny måde at tænke tværfagligt samarbejde på; Sammenhæng og vekselvirkning/relationel læringsproces professionerne imellem; det handler om at lære med, af og om hinanden. Viden og læring om hinandens områder, man udforsker bevidst denne viden i forhold til at berige sin egen professions faglighed. Bevidst patientinddragelse – fokus på patientens behov Der er tale om at øge de enkelte sundhedsarbejderes kompetencer til at fungere i et teamsamarbejde. (Thistletwaite, 2010).

7 Relationel Koordinering
Fælles mål Fælles viden Gensidig respekt

8 DERFOR  Et fag kan kun se det, det kan se. Det kan ikke se det, det ikke kan se. Det kan heller ikke se, at det ikke kan se det, det ikke kan se (Luhmann 1982)

9 Udfordringer Mange forskellige samarbejdspartnere
Kultur (svær at ”bryde” / lave om) Professionskultur / tankegang Søjle, silo Igen forandringer (har jo nok af det!) Tid og organisering Ledelsesopbakning Personale vil det?

10 FAM Kolding / Fys ”up-front” Ergo ”up-front”
Sygeplejerskerne / ”behandler”, flowmaster Alle speciallæger Faste portører Sekretærer Radiograf??

11 IPLS teams / Ortopædkirurgisk
Hofte geriatri team Skade akut team Fod/ ankel team Alloplastik team Hånd team Knæ team Skulder / albue team

12 Hvor kan man finde yderligere oplysninger?
Dansk Selskab for Interprofessionel læring og Samarbejde i Sundhedsvæsenet Nordic Interprofessional Network - WHO's rammebeskrivelse for Interprofessional Education and Collaborationhttp://whqlibdoc.who.int/hq/2010/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf Studieafsnittet Holstebrohttp:// Studieafsnittet i Ålborg Glostrup Hospital.

13 Hvad laver en radiograf?
Kernefaglige opgaver? Monofaglige opgaver? Skal en radiograf ud af sit røntgenrum i FAM? Hvad mener I vi skal blive kloge på for at kunne arbejde i FAM?

14 Tak for nu  Send meget gerne mail med gode råd, erfaring, viden, tanker omkring: Kursus til radiografer i FAM


Download ppt "Interprofessionel Læring og Samarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google