Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Advertisements

Filmtekniske virkemidler
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Kortfilm Et overblik.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Levende billeder: Kortfilm
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om Dictus og anvendelsesmuligheder d. 5/
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
One Friday Morning.
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Velkommen.
KORTFILM: De fantastiske 3
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Portfolio IT B.
Det gode møde i folkeskolen
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Personlighed og Kompetencer
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Innovation i humanistiske fag
Hvordan kommer vi ind ad døren?
En introduktion af Otto
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
2.D Mediefag C.
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Strategi Til markedsføring
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Kortfilm For 6. årgang

Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende til gysergenrens virkemidler og bruge dem i egen filmproduktion. At du kan anvende berettemodellen i din egen film At du opnår og bruger din viden om motiv, tema og modtager forhold. At du kan udarbejde manuskript og storyboard. At du kan tilrettelægge processer til fremstilling af faglige produkter alene og i samarbejde med andre.

Plan for forløbet Introduktion til forløbet Repetition af regler for kortfilm og novellefilm Filmiske virkemidler – filmens sprog - Vi der blev tilbage Berettermodellen og kommunikationsmodellen - Weekendfar Repetition af gysergenrens kendetegn Opgave: Lav en gyserfilm Gennemgang af arbejdsforløb for egen produktion - storyboard og manuskript

Hvad er kortfilm og novellefilm? Der findes forskellige generelle træk for kortfilm og novellefilm, MEN ikke alle træk vil nødvendigvis være til stede Kortfilm: Novellefilm: Max. 15 min. Mellem 15 og 60 min. Handling foregår over kort tid.Handlingen foregår over længere tid. En handling.Flere handlinger. Få medvirkende – få replikker.Flere medvirkende – flere replikker. Filmet et eller få steder.Filmet flere steder. Lyd og evt. musik har stor betydning - Kort sagt: Alt har betydning.

Kortfilmens 7 parametre 3-15 minutter 1. Én hovedperson - er den centrale figur i filmen 2. Et valg - figuren træffer meningsfulde valg 3. Egenskaber - figuren karakteriseres gennem de handlinger han/ hun foretager

Kortfilmens 7 parametre 4. Lyd - ofte realistiske lyde 5. En ting - en genstand har en særlig betydning 6. Enkel historie - historien står alene, ingen sammenblanding 7. Intet uvæsentligt - intet overflødigt, alt uvigtigt er fjernet

Filmiske virkemidler – filmens sprog Læs artiklen ”Filmiske virkemidler” på Beskæring og perspektiv Lyd Lav opgaven ”spil med de filmiske virkemidler” på Kortfilm: ”Vi der blev tilbage”. - Find forskellige sekvenser i filmen, som viser de forskellige former for beskæring og de forskellige former for perspektiv. Hvorfor bliver det brugt på den måde, som det gør? - Find sekvenser i filmen, der viser, hvor dan spændingen opbygges ved hjælp af lys og lyd. Hvilke følelser får musikken frem i os? lav opgaverne til billedbeskæring og lyd.

Analyse af kortfilm Se kortfilmen ”Weekendfar”. Arbejdsspørgsmål til filmen: Hvad er filmens handling? Analyser handlingen med berettermodellen og kommunikationsmodellen. Hvem er hoved-person og bi-personer i filmen? Hvad er hovedpersonens problem eller længsel i begyndelsen af filmen? Hvad vil han/hun gerne? Sker der ting, som skaber problemer for hoved-personen? Er der nogen, der hjælper hoved-personen? Tal om filmens slutning. Ender filmen lykkeligt eller sørgeligt? Hvorfor? Hvad var filmens budskab eller morale?

Præsentation af hovedpersonen og hvor vi er i tid og sted. Er vi i Kolding eller i Troldmandens hule? Hvad er der på spil? Skal der vindes over den onde, skal forbrydelsen opklares, eller skal prinsen have prinsessen? Alt, hvad der optræder senere i fortællingen, skal præsenteres eller antydes. Point of no return Nu er der ingen vej tilbage! Nu kan hovedpersonen ikke længere vende om. Klimaks Den endelige konfrontation. På et hængende hår vinder helten over det onde, eller forbryderen fanges og overgiver sig. Anslaget En appetitvækker. Det er her forfatteren skal skabe interessen hos læseren. Temaer/problemer antydes. Giver en smagsprøve på hvordan fortællingen kommer til at forløbe. Konfliktoptrapning Det tager fart i konflikten mellem personerne. Hovedpersonen skifter karakter, og nye sider må tages i brug. Udtoning Her er historiens slutning. Konflikten bliver løst, og fortællingens univers er tilbage i en “normal” tilstand. Her er oftest tid til en eftertanke, eller vi får at se, hvordan det videre går personerne i fortællingen. Uddybning Uddybningen er hvor vi forklarer hvad der egentlig foregår. Problemet som måske blev antydet i anslaget og præsentationen bliver ofte fastsat her.

Kommunikation Budskab: Den mening som instruktøren gerne vil have frem. Det som instruktøren gerne vil have vi lære af filmen. Målgruppe: Den aldersgruppe som filmen henvender sig til. Kommunikationsmodel: Afsender Hvad er afsenderens hensigt med filmen? Hvilke overvejelser er der omkring modtagerne? Budskab Hvilket budskab er det som instruktøren, gerne vil have frem? Modtager Hvad er særligt for denne modtager gruppe?

Genretræk Spænding -Ofte trækkes spændingen ud -Spændingskurve Stemningen I en god gyser bygges en stemning op af angst og gru. Det ydre: Historien kan foregå et skummelt sted på et uhyggeligt tidspunkt: ”Det var en mørk og stormfuld aften” Det indre: Almindelige personer. Antydningens kunst – Lever der noget uhyggeligt nede i vandet? Det overnaturlige Det monstrøse - Noget der kommer i vejen for hovedpersonen -En vampyr, en trold, en heks, en morder osv. -Det ender som regel godt, da hovedpersonen tør tage kampen op. Lys Lyset skaber en stemning, som underbygger handlingen, fx blød og varm belysning i en hyggelig og glad scene eller dunkelt lys og mystiske skygger i en uhyggelig scene Lyd Effektlyde og musik skaber stemning, underbygger handlingen eller forskrækker os på de helt rigtige tidspunkter. Hvad er en gyserfilm uden uhyggelig underlægningsmusik? Hvad er en actionfilm uden brag fra eksplosioner? Overnaturlige væsener som hovedpersonen må kæmpe imod.

Opgave: Lav en gyserfilm I skal i grupper lave en gyserfilm Krav: Filmen skal bygges op omkring Berettermodellen I skal anvende genretræk og filmiske virkemidler

Kortfilm - arbejdsgang Sådan gør I: Gå sammen i jeres firemandsgrupper, lav en brainstorm. Find på en god idé til en kortfilm. Filmen skal vare mellem 2 og 5 minutter. Snak igennem hvad jeres film skal handle om og lav en berettermodel ud fra jeres ide. Evaluering Skriv et manuskript til, hvad jeres film skal handle om. Find på en arbejdstitel til jeres kortfilm. Evaluering

Kortfilm- arbejdsgang Tegn storyboard, som I skal følge, når I skal i gang med at optage filmen. Storyboardet skal bestå af en række tegninger, der viser, hvad der skal ske i filmen i den rigtige rækkefølge, og hvilke vinkler der skal bruges i hver scene. (Brug kopiarket ”Storyboard”). I skal have særligt fokus på beskæring, perspektiv og lyd. Fordel rollerne som kameramand, skuespillere og instruktør. Evaluering Optag jeres film ud fra manuskript og storyboard med en mobiltelefon. Det handler om at følge storyboardet så præcist som muligt. Brug de redigerings apps, som I har på jeres telefon/ipad eksempelvis app’en: ”perfect video” Evaluering Overfør jeres filmoptagelser til klassens kanal ”Kortfilm” på Se klassens færdige film.

Arbejdsplan – produktion af kortfilm I jeres gruppe skal i lave en arbejdsplan over jeres arbejdsproces. Hvor lang tid skal I med at bruge på at skrive manuskript? Hvor lang tid skal I med at bruge på at tegne storyboard? Hvor lang tid skal I bruge på at filme? Hvor lang tid skal I bruge på at redigere jeres film? I skal lave jeres arbejdsplan ud fra lektionsoversigten. Arbejdsplanen skal skrives i jeres hæfte.