Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d. 21.8.2015 Ny kvote 2 optagelse på medicin.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d. 21.8.2015 Ny kvote 2 optagelse på medicin."— Præsentationens transcript:

1 ”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin Hvem er jeg? Formålet med at jeg er her i dag: Fortælle om den nye kvote 2 optagelse og hvorfor den er sat i gang Fortælle om hvor vi får brug for jeres hjælp i optagelsen

2 Hvorfor ny kvote 2 på medicin?
- Ikke nødvendigvis høje karakterer der giver de bedste læger - Reel second chance for de top motiverede unge, der har andre relevante kompetencer, der matcher medicinstudiet på AU og professionen - Optage ansøgere med høj motivation for medicinstudiet ved AU, tilstrækkelig tiltro til egne evner, samt en vis udholdenhed Derfor øges kvote 2 optaget til 20% fra 2016 Hvordan gør vi det så? Ud over et vist niveau af akademiske kompetencer er motivation en vigtig faktor; men forskning viser, at det er vanskeligt at foretage en kvalificeret udvælgelse alene på baggrund af motivation. Derfor er der behov for at finde frem til flere relevante kompetencer, der er relevante for medicinstudiet og den færdiguddannede læge.

3 Optagelse i tre trin Trin 1: Udvælgelse ud fra en række minimumskrav så som karaktergennemsnit på min. 6,0 og krav til særlige fagniveauer. Trin 2: Vurdering af kognitive kompetencer gennem en skriftlig Multiple Choice Question (MCQ) prøve for de, der opfylder kravene i trin 1. Trin 3: Selektion med afsæt i en vurdering af øvrige kompetencer ud fra mini-interviews. Her skal de ansøgere, som er gået videre fra trin 2, testes for yderligere kompetencer, som er relevante for at udfylde rollen som læge. Kompetencerne er: Robusthed, samarbejdsevner, empati og kommunikationsevner Derfor er der valgt en optagelse i tre trin…

4 Er det en Reel second chance?
Eksempler fra SDU Mere ligelig kønsfordeling i optagelsen: Fordeling på 45/55% i 2013 – 52/48% i kvote 2 og 38/62 i kvote 1 Der er ingen sammenhæng mellem adgangskvotient og MCQ-score Derudover er der heller ingen korrelationer mellem resultater opnået i MCQ og MMI  tegn på at de to tests tester for forskellige ting Lavt førsteårs frafald og gode resultater for de studerende optaget gennem kvote 2 Der er bygget videre på de gode erfaringer, SDU har gjort sig i forhold til at optage studerende.

5 Hjælp fra det faglige miljø
Aftagernes engagement er uvurderligt!! - I har udvalgt de kompetencer, som ansøgerne skal testes i - I har udviklet de otte stande/opgaver, der tester robusthed, samarbejdsevner, empati og kommunikationsevner. - Vi får brug for jeres hjælp som bedømmere til MMI d. 6. juni 2016 En halv dags arbejde og et par timers introduktion til opgaven I skal hjælpe med at udvælge de bedst egnede kandidater til at gennemføre medicinstudiet

6 Vi kan ikke undvære kvote 1, men vi skal også handle ud fra, at toppræstationer i gymnasietiden ikke er det eneste, der danner grundlaget for, at vi kan uddanne dygtige læger. Allan Flyvbjerg & Charlotte Ringsted på altinget.dk d

7 Spørgsmål?

8


Download ppt "”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d. 21.8.2015 Ny kvote 2 optagelse på medicin."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google