Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reklamer Definition af begrebet 'reklame'

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reklamer Definition af begrebet 'reklame'"— Præsentationens transcript:

1 Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
Ordet reklame kommer af det latinske 'reclamare'. Det betyder oprindeligt 'at råbe imod', at gøre 'indsigelse', 'at klage'. Reklamer

2 Præsentation Fakta-oplysninger: Hvad ser vi i reklamen?
Hvilket produkt har vi med at gøre? Hvem er annoncøren? Hvilken billedtype er det? Hvad ser vi i reklamen? Hvem er involveret? Hvornår foregår det Hvad foregår der?

3 Præsentation En beskrivelse skal være helt neutral. Eks.
På venstre side af billedet, ser man en kvinde med tatoveringer på begge arme, hun er iført BH og cowboybukser. Man ser hende fra lidt under hoften og op. I højre side ser man en dåse Cult, en tekst: ”Raw Energy”, en hjemmeside adresse og nogle effekter i baggrunden. Kvinden kan meget vel være dansker. Hun har langt rødt hår der blafrer, evt. ved hjælp af en vindmaskine. Hun ser rask ud og ligner en kvinde som kunne være i slutningen af tyverne. Etc.

4 Afsenderportræt Præsentation Hvad hedder det? Hvem ejer det?
Afsender/Modtager Afsenderportræt Hvad hedder det? Hvem ejer det? Er det stort eller lille? Er det dansk eller udenlandsk? Er det et nationalt eller internationalt firma, altså et, som sælger enten til hjemmemarkedet og/eller til udenlandske markeder? Hvilke produkter producerer/hvilke serviceydelser leverer og sælger firmaet? Men hvem henvender CULT sig til?

5 Farver Farverne har stor betydning for reklamer. Man kan inddele farve spektret i varme og kolde farver. De varme spænder fra rød, orange, gul bevægende sig over til de kolde farver, grøn, blå og violet. Dette betyder nu ikke at man kun bruger kolde farver i reklamer der sælger køleskabe.

6 Farver Eks. Her bliver gul brugt som en farve, som fra afsenderens side bevidst skal signalere discount. I reklamer kan man tale om farvernes signalværdi. Gul kan derudover symbolisere stimulerende logisk tankegang, glæde og jalousi.

7 Komposition Kompositionen, er den måde billedet er bygget op på. Der er flere former for komposition. 1. Fladekomposition: Her skal man beskrive, hvordan tingene på billedet er placeret 2. Dybdekomposition: her skal man beskrive om billedet er bygget op så man får en 3. dimension. Kan man se indad i billedet. 3. Layout: Hvordan er det rent visuelle, hvordan er elementerne på billedet placeret i forhold til hinanden.

8 Komposition Eks. Reklamen er for KitKat, en chokolade. Elementerne i billedet er: en bænk, der er placeret midt for, en fyr der sidder til venstre i billedet. Der er meget dybde i billedet, dette bevirker at man får indtrykket af en fyr der tager en pause fra en travl dag. I forgrunden ser man fyren på bænken, i mellemgrunden er der en vej, muligvis en rundkørsel. Og i baggrunden er der biler. I dette billeder er der ikke et forsvindingspunkt. Der er mange andre ting man kan snakke om, når man analysere kompositionen i et billede. F.eks. om der er bevægelse, kropssprog, lys og skygger og eventuelt den skriftlige tekst der følger med på billedet. Det hele handler blot om at kigge grundigt på billedet, og tænke over alle de små detaljer, der er en grund til dem alle. Kompositionen er rigtig vigtig at have med når man analysere reklamebilleder. Det er fordi at billederne er bygget op for at påvirke modtageren (se afsnittet om afsender/modtager). Når man skal analysere kompositionen, kan man med fordel dele det op i de tre ovenstående kategorier. Her følger nogle hjælpe spørgsmål der kan hjælpe på vej med at analysere: 1. Er elementerne (tingene) placeret oppe, nede, i midten. Hvor står hvad? 2. Er der dybde i billedet? Hvis ja, hvordan virker det på dig? a.     Hvad er der i forgrunden, i mellemgrunden og i baggrunden på billedet? 3. Hvilke Farver er brugt, og hvordan er elementerne placeret i forhold til hinanden. 4. Er der et forsvindingspunkt, altså et punkt hvor alle linjer bliver til ét punkt.

9 Denotation og konnotation
Denotation er reklamens umiddelbare betydning. Konnotation er reklamens medbetydning. I reklamen for T. Hansen autodele lyder sloganet ”Så kører det for dig.” Denotativt betyder det, at har du dæk fra T. Hansen, så kan du helt reelt køre i din bil. Konnotativt betyder det, at deres dæk er de bedste!

10 Vurdering En vurdering er hvad du selv syntes om billedet, her er der ingen forkerte svar, det er til gengæld kun dig der kan svare. Har afsenderen efter din mening anvendt nogen virkemidler? Og virker de efter din mening? Hvad kommer du til at tænke på når du ser billedet? Tror du at målgruppen for reklamen, kunne finde på at købe produktet der reklameres for, ud fra denne reklame.

11 Opgave Du skal nu forsøge at lave din egen reklame. Du bestemmer selv hvilket produkt du vil forsøge at få solgt, så længe det kan appellere til en bred gruppe af mennesker. Brug et stykke A-4 papir, og husk følgende: Slogan, afsender (dit firmanavn), billede/motiv, information om dit produkt. Overvej hvilken metode du vil få produktet solgt med (humor, sex m.v.)


Download ppt "Reklamer Definition af begrebet 'reklame'"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google