Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Levende billeder: Kortfilm

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Levende billeder: Kortfilm"— Præsentationens transcript:

1 Levende billeder: Kortfilm
Historien fra Titanpad  skal på jeres weebly + i skal finde og uploade et billede, som I mener kan danne frontcover (husk Creative Commons). Kortfilm: ”En eftermiddag” Første umiddelbare indtryk af filmen. ”En eftermiddag” med fokusgrupper. Kort læreroplæg (Opgave: Raskins 7 parametre.)

2 Opsamling Titanpad.com
Historien fra Titanpad skal uploades på jeres weebly. Desuden skal I finde og uploade et billede, som I mener kan danne frontcover til netop jeres historie (husk Creative Commons!).

3 Hvad gør en historie god?
Lynskrivning Hvad gør en historie god?

4 Kortfilm: En eftermiddag
Titel: ”En eftermiddag” 2014 Instruktør: Søren Green Manuskript: Søren Green og Tomas Lagermand Dansk kortfilm Fiktion

5 Hvad fangede jeres opmærksomhed?
”En eftermiddag” Hvad fangede jeres opmærksomhed?

6 At analysere med fokus Gå sammen i grupper
Udforsk jeres virkemiddel på filmcentralen. Lyd/musik (1) Klipning (2) Billedbeskæring (2) Berettermodel (2) Se filmen efter for netop jeres fokusområde.

7 Efterbehandling Svar på følgende spørgsmål skriftligt:
Hvordan bruger filmen jeres virkemiddel: (kom med eksempler, så vi andre kan forstå jer) Hvad bidrager netop jeres virkemiddel med? Skriv jeres svar på spørgsmålene på jeres weebly.

8 Berettermodellen Dramaturgisk model.
Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start  slut. Også kendt som Hvalmodellen og Hollywoodmodellen. Med jeres sidemakker: Hvilket punkt/fase er vigtigst i berettermodellen? 

9 KORTFILMEN SOM GENRE Som oftest under 15 min. Begrænset persongalleri
Enstrenget handling Handlingen foregår typisk over kort tid Filmiske virkemidler bruges (ofte) meget. Rekvisitter/symboler er vigtige, velvalgte og gennemtænkte set up/pay off.

10 Filmens enheder

11 De 7 parametre Richard Raskin, underviser/professor ved Institut for Æstetik og Kommunikation(ved Århus universitet) Forfatter og filminstruktør. Kendt for sine kortfilms-parametre: 7 ”regler” for, hvordan man laver en velfungerende/god kortfilm. Model: som analytisk redskab til at afdække, hvordan en kortfilm fortæller sin historie og som ramme for udvikling af en kortfilm.

12 Model: Raskins 7 parametre
1. Der bør kun være en hovedperson, denne persons historie er det centrale i filmen. 2. De bedste dramatiske øjeblikke skabes af personer, som træffer meningsfulde valg i deres sammenspil med hinanden. 3. tilskuerne skal lære at kende personerne hurtigt + den eller de konflikter som historien bygger på. 4. Filmens handling bør være ligeså spændende for hørelsen som for synet. Lydsiden må ikke nedprioriteres! En af de lyde i filmen, der bør holdes på et minimum, er dialogen. 5. Der er en ting i kortfilmen, der spiller en central rolle: genstande  set up/pay-off. 6. Kortfilmen bør være enkel uden for mange detaljer, så der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig og være nysgerrig i forhold til historien. 7. Alle billeder i filmen er essentielle, derfor må de vælges med omhu, hvis de ikke er vigtige, bør de udelades.

13 Hvordan opfylder ”En eftermiddag” Raskins 7 parametre?
Hvordan fortæller kortfilmen sin historie?

14 Kortfilmsanalyse To forskellige slags analyser, når man analyserer en film: 1. En analyse af kortfilmens indhold (værkanalyse). Referat, personer, tid og sted, miljø, budskab, tema, konflikt osv. 2. En analyse af de filmiske virkemidler (shot-to-shot analyse)

15 Shot-to-shot analyse Når en bestemt scene skal næranalyseres.
I shot-to-shot analysen beskriver og vurderer man filmens brug af filmiske virkemidler: kamera, klipning, lys, lyd, farver, effekter og komposition bør indgå.


Download ppt "Levende billeder: Kortfilm"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google