Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kan bedømmelse være formativ?
Advertisements

Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
At udforske sin egen praksis
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER.
Velkommen til konference om Formativ evaluering 27.april 2007 – Slagelse CfU – JCVU & Undervisningsministeriet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Konference om formativ evaluering 25. og 27. april 2007 Torben Spanget Christensen, Ceter for Undervisningsmidler, JCVU Evalueringskapacitet Emne 1Emne.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling Kvalitetsbekendtgørelse og STX §11skal ”tale sammen”
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Involvering af frivillige i naturpleje Naturpark Randers Fjord, Fjordcenteret 8. Juni 2016.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Velkommen Social kritik – og faglighed, der forpligter. Børns og unges invitationer til ny- orientering.
SUNDHEDSSTYRELSEN 8. DECEMBER 2009 FINN DIDERICHSEN PROFESSOR DR.MED. INSTITUT FOR FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB, KØBENHAVNS UNIVERSITET Brobygning mellem forskning.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
MED-skabelse som en styrkelse af samarbejdet
Dialogforum - Engrosmodel
Forslag fra arbejdsgrupperne
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Skolernes kvalitetsrapport
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Organisation Pædagogik Teknologi
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Hvorfor resultatløn?.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Portfolio IT B.
Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed
AR 28/1 – pkt. 7 SIP – Skoleudvikling I Praksis
Anerkendende pædagogik
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fælles ledelsesgrundlag
It i undervisning og læring
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Model for scoring og prioritering af digitaliseringsprojekter
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
SUMO - analyse.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Skoleudvikling i Praksis 1
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Hovrdan bekæmper vi terror i Europa?
Nye bud på koblinger mellem bæredygtighed og pædagogik
Teopæd og den afsluttende opgave
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Oplæg på augustseminar EPOS/gb
Ledelsesevaluering.
Det er en politiske bestilling!
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Præsentationens transcript:

Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Nordiske Lærerorganisationers Samråd, Hotel Mayfair, Helgolandsgade 3, 1653 København V, 2. december 2008 kl – 12.00

Udfordringen Hvad er årsagen (årsagerne) til, at evaluering indtager så fremtrædende placeringer i uddannelsesdebatterne, som begrebet har gjort i de sidste forholdsvis mange år? Hvad kan evalueringer bruges og misbruges til? Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Tese: Al den evaluering skyldes: Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Tese: Al den evaluering skyldes: At evaluering er et nyttig og effektivt redskab til styring og (feed-back og udvikling) af offentlige organisationer og driftsområder Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Tese: Al den evaluering skyldes: At evaluering er et nyttig og effektivt redskab til styring og (feed-back og udvikling) af offentlige organisationer og driftsområder At evaluering er et strategisk bekvemt redskab i en politisk kontekst Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Tese: Al den evaluering skyldes: At evaluering er et nyttig og effektivt redskab til styring og (feed-back og udvikling) af offentlige organisationer og driftsområder At evaluering er et strategisk bekvemt redskab i en politisk kontekst At evaluering legitimerer beslutninger og handlinger i demokratiske organisationer Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Definition af evaluering Evaluering for at planlægge og forbedre (Rasborg m.fl. 1977) Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Definition af evaluering Evaluering for at planlægge og forbedre (Rasborg m.fl. 1977) Evaluering er undersøgelse for at planlægge og forbedre Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Definition af evaluering Evaluering for at planlægge og forbedre (Rasborg m.fl. 1977) Evaluering er undersøgelse for at planlægge og forbedre Evaluering er undersøgelse for at planlægge, implementere og forbedre Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Planlægningslægningsproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Planlægningslægningsproblemet Implementeringsproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Problemer med rationalitet og normativitet Undersøgelsesproblemet Planlægningslægningsproblemet Implementeringsproblemet Forbedringsproblemet Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Kernen i den nyere evalueringsdagsorden Summativ-formativ - fra 1960’erne og 1970’erne og frem Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Kernen i den nyere evalueringsdagsorden Summativ-formativ - fra 1960’erne og 1970’erne og frem Refleksion – fra 1990’erne og frem Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Kernen i den nyere evalueringsdagsorden Summativ-formativ Refleksion Refleksion contra kritik Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

En sen-moderne evaluerings- definitionen Evaluering er undersøgelse og refleksion med henblik på planlægning, implementering og forandring Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Perspektiver på evaluering Det rationelle perspektiv – evaluering nytter Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Perspektiver på evaluering Det rationelle perspektiv – evaluering nytter Det politiske perspektiv – evaluering er strategisk Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Perspektiver på evaluering Det rationelle perspektiv – evaluering nytter Det politiske perspektiv – evaluering er strategisk Det kulturelle perspektiv – evaluering er legitimering (meningsskabelse) Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Det kulturelle perspektiv Aktører ses som søgende efter mening, for herved at reducere usikkerhed og kaos. Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Det kulturelle perspektiv Aktører ses som søgende efter mening, for herved at reducere usikkerhed og kaos. Evalueringer ses som rituelle handlinger, der viser os som ansvarlige og fornuftige. Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Det kulturelle perspektiv Aktører ses som søgende efter mening, for herved at reducere usikkerhed og kaos. Evalueringer ses som rituelle handlinger, der viser os som ansvarlige og fornuftige. ”Myter, ritualer, ceremonier og symboler får stor betydning, fordi ” de tillader aktørerne at tolke deres egen adfærd som rationel” (Albæk 40) Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Skole Undervisning Omgivelser Løbende reformkontrol Løbende kvalitetssikring Løbende selvevaluering Torben Spanget Christensen

Rationalistisk perspektiv på løbende reformkontrol (nytte) Virker måske ikke efter hensigten Nogle reformelementer er måske direkte uhensigtsmæssige Der vil måske være systemfejl Der vil opstå implementeringsproblemer Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Politisk perspektiv på løbende reformkontrol (strategi) Reformen er et politisk kompromis Reformen er kontroversiel kravet om evaluering holder den politiske proces åben Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Kulturelt perspektiv på løbende reformkontrol (legitimering) Reformen medfører meningstab Løbende reformkontrol kan ses som rituelle handlinger, der skal bidrage til at processen bliver oplevet som ordentlig og respektabel af de involverede Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Bek. Om kvalitetsudvikling og resultatvurdering § 1. Stk. 2. Kvalitetssystemet skal omfatte systematiske og regelmæssige selvevalueringer. Selvevaluering forudsættes at foregå løbende, men skal foretages mindst hvert 3. år og skal dække alle de af skolen valgte nøgleområder, jf. dog § 5, stk. 3.

Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Bek. Om kvalitetsudvikling og resultatvurdering § 1. Stk. 3. Ved selvevaluering forstås i denne bekendtgørelse: En proces der består i at indsamle information og implementere procedurer, der muliggør kontinuerlige, systematiske og kritiske diskussioner om uddannelsesmæssige og undervisningsmæssige forhold…….

Det rationelle perspektiv på løbende kvalitetssikring (nytte) Der skal vælges nøgleområder Der skal gennemføres en systematisk indsamling af information og der skal implementeres procedurer Der eksisterer en forestilling om en positiv effekt af refleksive processer blandt lærere og elever i forbindelse skoleudvikling Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Det politiske perspektiv på løbende kvalitetssikring (strategi) Selvevalueringsmodellen åbner for deltagelse og forhandling om mål og procedurer, og er i den forstand et forsøg på at inddrage de interne nøgleaktører og forhandlinger Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Det kulturelle perspektiv på løbende kvalitetssikring (legitimering) Forandringer i faglighed (kompetence) Forandringer i pædagogik (coach) Forandringer i organisation (organisationsmedarbejderen) => behov for understøttelse af meningsskabelsen Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Praksis som menings- skabelse Fag Mellem videnskabsformidling og kompetencedannelse Pædagogik mellem kateketens og coachens relation til eleverne Reformpres Christensen og Raae, 2008 Organisation mellem de dannedes fællesskab og organisationsmedarbejderen

Perspektiver på løbende selvevaluering Det rationalistiske perspektiv (nytte) – En del af studiekompetencen Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Perspektiver på løbende selvevaluering Det rationalistiske perspektiv (nytte) – En del af studiekompetencen Det politiske perspektiv (strategisk) – Et disciplineringsmiddel Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Perspektiver på løbende selvevaluering Det rationalistiske perspektiv (nytte) – En del af studiekompetencen Det politiske perspektiv (strategisk) – Et disciplineringsmiddel Det kulturelle perspektiv (legitimering) – Giver respektabilitet til undervisningen Torben Spanget ChristensenIFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering?

Studiekompetence: Analysemodel 1 Lærerne udleverer et tekstmateriale til eleverne om et tema inden for ’det internationale område’ Torben Spanget Christensen

IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Studiekompetence: Analysemodel 2 Dialog om problem- formulering og substans ud fra supplerende materiale eleven selv finder Torben Spanget Christensen

IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Studiekompetence: Analysemodel 3 Dialog 1 plus dialog 2 om faglige metoder Torben Spanget Christensen

IFPR, Syddansk Universitet. Oplæg: Hvorfor al den evaluering? Studiekompetence: Analysemodel 4 Dialog 1 og 2 plus dialog om studiekompetence Torben Spanget Christensen