Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER."— Præsentationens transcript:

1 MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER 2015 SKOLELEDER MICHAEL TOPHØJ SØRENSEN

2 Tilbageblik på sidste års møder Sidste års hovedtema: Hvor er der behov for/plads til forbedringer i uddannelserne, som de ser ud aktuelt? Hvordan skal vore kandidaters kompetenceprofil se ud om 5-10 år, så de stadig er en attraktive for arbejdsmarkedet? Studieordningsændringer på bacheloruddannelserne i Landinspektørvidenskab Geografi By-, Energi- og Miljøplanlægning Opbygning af kvalitetssikringssystem med henblik på kvalitetssikring og –udvikling af universitetets uddannelser institutionsakkreditering

3 AAU’s kvalitetssikringssystem (http://www.kvalitetssikring.aau.dk)

4 Igangværende institutionsakkreditering: To af SADP’s uddannelser ”har været i ilden” Audit trailUddannelse 1: SelvevalueringsprocessenBachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH 2: Forskningsbasering af uddannelser- 3: Sikring af uddannelsernes faglige niveau Bachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH 4: CampusBachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH 5: Beskæftigelse og relevansKandidat i Arkitektur, AAL 6: Studentercentreret læring: Semesterevalueringer og løbende studenterinddragelse Bachelor i by-, energi- og miljøplanlægning, AAL og KBH

5 Akkrediteringsresultatet betyder noget – og ventes med spænding Akkrediteringspanelets rapport kommer i høring primo 2016 Akkrediteringsrådets afgørelse forventes i juni 2016 Positiv akkreditering: Universitetet har mulighed for at oprette nye uddannelser og nye uddannelsesudbud, når disse er prækvalificeret og godkendt, samt foretage justering af eksisterende uddannelser. Uddannelsesakkreditering bortfalder Betinget positiv akkreditering: Alle nye uddannelser og uddannelsesudbud skal uddannelsesakkrediteres før oprettelsen. Akkrediteringsrådet fastsætter en plan for opfølgning Afslag: Universitetet kan ikke oprette nye uddannelser eller uddannelsesudbud. Eksisterende uddannelser skal uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan

6 Kvalitetsudvalgets anbefalinger? Små uddannelsesudbud (optag < 30 studerende) skal Lukkes, eller Sammenlægges Små uddannelsesudbud (optag < 60 studerende) skal Kun udbydes ét sted i landet

7 Aktuelle strømninger, der præger universitet og dets uddannelser – nu og i nærmeste fremtid Reducerede udgifter til uddannelsesområdet Uddannelseskvaliteten skal øges, eller i hvert fald fastholdes De studerende skal hurtigere igennem uddannelsessystemet Det skal (kun) uddannes inden for de områder, som arbejdsmarkedet (umiddelbart) har brug for Finanslov 2016 (100 mio. nedgang for AAU) Mere New Public Management (evaluering/akkreditering og incitamenter) SU-/fremdriftsreform (tilmeldingskrav om 30 nye ECTS hvert semester) Nyt uddannelsestaxametersystem på vej… Dimensionering – via adgangsbegrænsning

8 ”Four visions of university organisation and governance” (J. P. Olsen, 2007, s. 30 ) Graden af autonomi Konfliktniveau Stor: Universitetets handlinger og dynamikker er drevet af indre faktorer Lille: Universitetets handlinger og dynamikker er drevet af ydre faktorer Lavt: Aktørerne har fælles normer og ma ̊ l ”Det humboldtske universitet”: Universitetet som et regelstyret fællesskab besta ̊ ende af videnskabeligt personale Konstituerende logik: Fri forskning, sandhedssøgen, rationalitet og ekspertise ”Det instrumentelle universitet”: Universitetet som et instrument for den nationale politiske dagsorden Konstituerende logik: Administrativ: Implementering af fastlagte politiske ma ̊ l Højt: Aktørerne har konfliktende normer og ma ̊ l ”Det demokratiske universitet”: Universitetet som et repræsentativt demokrati Konstituerende logik: Interesserepræsentation, valg, forhandling og flertalsbeslutninger ”Serviceuniversitetet”: Universitetet som en servicevirksomhed på et frit marked Konstituerende logik: I samfundets tjeneste: En integreret del af et system med udveksling af varer og tjenesteydelser på et marked med fri prissætning


Download ppt "MØDE I AFTAGERPANELET FOR UDDANNELSERNE UNDER SKOLEN FOR ARKITEKTUR, DESIGN OG PLANLÆGNING (SADP) AALBORG UNIVERSITET AALBORG OG KØBENHAVN 4. NOVEMBER."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google