Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEdvard Fischer Redigeret for ca. et år siden
1
VejTrafikSikkerhedsledelse Certificering af Rudersdal Kommune - Vejafdelingen Trafikdage august 2016 ved Kit Lærke Knudsen
2
DS/ISO 39001 – VejTrafikSikkerhedsledelse (VTS)
Relevans? Alle dem, der har en reel indflydelse på at påvirke trafiksikkerheden på vejnettet En international standard med det formål at sikre en systematiske forbedring af trafiksikkerheden på vejnettet. Hvem henvender den sig til…..
3
OBS CHECK Do ACT PLAN
4
Beslutning i Vejafdeling om at supplere med VTS ISO 39001
Rudersdal, baggrund Beslutning om ISO 9001:2015 Beslutning i Vejafdeling om at supplere med VTS ISO 39001 Hånd i hånd – VTS og KLS Oprindeligt et lovkrav om Miljøledelse I første omgang ISO 9001:2008, men pga. high level structure besluttet at gå efter 9001:2015 Teknik og Miljø NPM Vej Ejendomme Drift
5
DS/ISO 39001:2013 – VejTrafikSikkerhed (VTS)
Politik for vejtrafiksikkerhed med vision, mål og indsatsområder (politiske mål, fremkommelighed mm.) DS/EN ISO 9001:2015 – Kvalitet (KLS) Politik for kvalitet med vision, mål og indsatsområder (politiske mål, trippelpositionsmodellen mm.) Trippelposition (brugertilfredshed) = myndighed, interessent og faglighed. En kommunal vejafdeling favner bredt – myndighed, fremkommelighed, æstetik, arrangementer, Mange aktører – ledningsejere, entreprenører, rådgivere, borgere, virksomheder, pendlere, institutioner, kollektiv trafik
6
Standardens mål Nedbringe antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne på vejnettet til nul Systematik Kommunikation Krav Hvordan? Systematik -> Systematisk overvågning, dokumentering og forbedring gennem opfølgning på uheld + indsats Kommunikation -> Synliggørelse og formalisering af trafiksikkerhedsarbejdet Krav -> Krav om at tænke trafiksikkerhed ind for både interne samarbejdspartnere og eksterne leverandører
7
Krav Vision om nul dræbte og alvorligt tilskadekomne Gyldighedsområde
Trafiksikkerhedspolitik Kontekst Interessenter og krav Risiko og muligheder Dokumenteret effekt og handleplaner Organisationen skal definere sit gyldighedsområdet VTS politikken skal være tilgængelig (og dokument styret) og kommunikeret ud Kontekst - Organisationen skal fastlægge sin rolle, identificere processerne og den måde Vej kan påvirke aktiviteter og funktioner til gavn for målet. Organisationen skal fastlægge sine interessenter og deres krav
8
Kommunikation Procedure for kommunikation Hvad skal formidles Hvornår
Til hvem Politikken og mål
9
Lederskab Politik og mål Organisation for systemet Ressourcer
Kompetencer Implementering, forbedring løbende og evaluering Lederskab; etablering, implementering, ressourcer, beslutte langsigtet mål, iværksætte understøttende politik, kommunikere ud internt, prioritere strategiske tiltag, sikre løbende forbedring og tilbyde partnerskab og samarbejde Langsigtet mål skal implementeres og implementeres i politikken
10
Ruderdals vej til certificering
11
VTS organisation Kommunalbestyrelsen Teknik og Miljø chef KLS Chef
VTS og afd. chef Forklar organisationen, de enkelte roller og sammenhængen med KLS Systemansvarlig KLS Systemansvarlig VTS / KLS VTS/ KLS redaktør Eksamineret Trafiksikkerhedsrevisor
12
Systemets overordnede opbygning
To niveauer: 1 - Strategisk og taktisk niveau: Procedurer for ledelsesprocesser og støtteprocesser (overordnede mål, retning og delmål samt organisering) 2 - Operativt niveau: Opgaveløsning og faglighed
13
D4 et system til styring af dokumenteret information
ISO 9001 ISO 39001 ISO 9001
14
Processernes samspil i Vejafdelingen
15
Styrende planer og handlinger
Trafikhandlingsplan for Rudersdal Kommune Årlig uheldsanalyse Kvartalsvis gennemgang af politiregistrerede uheld Andre gennemgange Kampagner Spørgeundersøgelser Trafikhandlingsplan – forlænget sidste år og ny plan på vej fortæl lidt om borgerinddragelsen Årlig uheldsanalyse – husk pulje til trafiksikkerhed Kvartalsvis gennemgang – straks tiltag Andre gennemgange – Cykel/fodgænger handleplan, TSR, TSI, mindre observationer i forbindelse med henvendelser/ myndighedsafgørelser/ projekter (opfølgning)
16
Hvem gør hvad, hvornår og hvordan ? Plan-Do-Check-Act
VTS & KLS politik - Processen - Systemet
18
AUDIT Stemning og følelse Certificeringsaudit
De første i DK til at få ISO 9001:2015 og ISO – totalt ukendt. En udfordring for både vejafdelingen og for certificeringsorgan, ikke prøvet før. Derfor både ledende auditør og fagekspert.
19
Ekstern audit: DNV GL vurdering
”Arbejdet med trafiksikkerhed i afdelingen foregår hensigtsmæssigt i forhold til at reducere antal politiregistrerede ulykker med personskade på kommunens veje. Trafikplan Kvartalsvis opfølgning og årlig status Budget post Samarbejdsrelationer Kompetencer ” Udtalelse fra trafiksikkerhedsekspert
20
Certifikater udstedt 18. december 2015
21
Fremad rettet Uddannelse af systemansvarlige – Lead Auditor
Uddannelse af redaktører – auditor Fokus på egen adfærd på afdelingsseminar Seminar dag med fokus på begge standarder Krav til samarbejdspartnere og leverandører Intern audit og ledelsens evaluering Ekstern audit Egen adfærd (køreteknisk anlæg) og trafikale bud
22
Spørgsmål? TAK
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.