Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Undervisning i ”Relation”
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Læring i Multikulturelle Kontekster
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Har I verdens bedste uddannelser?
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Læringscentret og nye vejledningsformer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Realkompetencevurdering i Danmark
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Velkommen til Campus Roskilde
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Tidsplan for eksamen 40s umd
Lærerprofessionen.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
CMS I ELGPN og på nordisk
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Specialisering 271 UMD.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Sygepleje og fagidentitet
Hvad er vejledningsfaglighed for noget?
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Bachelorprojektvejledning?
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
It i folkeskolens matematikundervisning
eVejledning – hvor er vi nu?
(og lidt om Arbejdskendskab)
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til? Egne erfaringer og oplevelser Min anbefaling af moduler Eksempler på opgaver

Hvorfor uddannelse? Kvalificere vejledningstilbudet - det konkrete tilbud - overfor skole og kollegaer - overfor elever og forældre Reflektere over praksis - begrunde praksis

Diplom i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning (DUEK) Studieordning jan 2016 Hvad er en pædagogisk diplomuddannelse? En udfordrende og fleksibel videreuddannelse for professionelle Styrker den faglige viden og kompetencer til at analysere, forstå og håndtere komplekse problemstillinger Svarer til en mellemlang videregående uddannelse Adgangskrav: Relevant uddannelse på mindst kort videregående uddannelse eller voksenuddannelse Mindst 2 års relevant erhvervserfaring

Uddannelsessteder Professionshøjskolen UCC (København) University College Lillebælt University College Sjælland University College Syddanmark VIA University College (Århus) Den frie Lærerskole (Ollerup)

Mål for læringsudbytte Uddannelsens mål er, at den studerende udvikler teoretiske og praktiske kompetencer til at vejlede børn, unge og voksne om valg og gennemførelse af uddannelse og valg af erhverv og i denne sammenhæng kan inddrage egne interesser og personlige forudsætninger samt den samfundsmæssige og erhvervsmæssige udvikling Den færdiguddannede vejleder skal kunne bidrage selvstændigt til organisering, evaluering og kvalitetsudvikling af vejledning

Læringsmål Viden - skal have viden om teori, metode og praksis inden for uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning - skal kunne forstå og reflektere over fagområdets teorier, metoder og praksis Færdigheder - skal kunne anvende færdigheder, metoder og redskaber, der knytter til ansættelse inden for uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning - skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger i vejledningsindsatsen samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller - skal kunne formidle vejledningsfaglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller, samarbejdspartnere og brugere Kompetencer - skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- og praksissammenhænge - skal selvstændigt og professionelt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde - skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer

Uddannelsens struktur – i alt 60 ECTS point Obligatoriske moduler (45 ECTS) Vejledning og vejleder10 ECTS Vejledning og individ10 ECTS Vejledning og samfund10 ECTS Afgangsprojekt15 ECTS

Valgfrie moduler (15 ECTS) Valg og valgprocesser – teorier og praksisformer 10 ECTS Vejledning i uddannelsesinstitutioner10 ECTS S æ rlige vejledningsbehov 10 ECTS Innovation i vejledningsmilj ø er 5 ECTS Karrierevejledning af voksne10 ECTS Karrierel æ ring og vejledning i grundskolen 5 ECTS Interkulturel vejledning5 ECST Mentorskaber og mentorordninger5 ECTS Kollektive vejledningsformer10 ECTS Vejledning og digitale medier5 ECTS * Vejledning i efterskolen (DFL)10 ECTS * Vejledning i f æ llesskaber og gruppevejledning (DFL) 10 ECTS

Omfang Moduler med 10 ECTS-point – ca 8 gange undervisningsdage (9-14) Moduler med 5 ECTS-point – ca 4 gange undervisningsdage Derudover kan der være programsat vejledning og gruppearbejde i forbindelse med opgave/eksamen og undervejs. I alt 1 års fuldtidsstudie eller indenfor 6 år

Studieplan Oversigt over undervisningsdage temaer/emner for de enkelte dage læsestof til de enkelte dage materialer (grundbøger og studienet)

Lektiemængde meget forskelligt ( sider) godt udgangspunkt for undervisningen giver også mening at læse bagefter kan vende tilbage i forbindelse med opgaveskrivning

Eksamen Forskellige fra modul til modul - nogle kun skriftligt, andre både mundtligt og skriftligt - ofte udgangspunkt i problemformulering Skriftligt: case på 1 eller 2 sider oplæg på 5 sider opgave på 8-12 sider afgangsprojekt på 25 sider Individuelt eller gruppe 1 samlet karakter

Indhold obligatoriske moduler Vejledning og vejleder teorier og metoder inden for karrierevalg og vejledning forskellige vejledningsteorier og deres videnskabsteoretiske grundlag vejlederens professionalitet, rolle og funktion planlægning, gennemførelse og evaluering af vejledning vejlederens kommunikative færdigheder etik i vejledningen

Vejledning og vejleder Fokus og temaer -Vejlederrollen -Forskellige tilgange til vejledning (videnskabsteori), digital vejledning, magt og etik, gruppevejledning Eksamen: Skriftligt oplæg (5 sider) Mundtlig prøve med videosekvens (3 min) 30 min inkl. video og votering

Indhold obligatoriske moduler Vejledning og individ menneskesyn i teorier om karriereudvikling, -valg og vejledning teoretiske perspektiver på forståelsen af individet i en kulturel kontekst psykologiske, sociologiske og læringsteoretiske perspektiver på forståelse af mennesket og dets udviklingsmuligheder teoretiske og metodiske tilgange til analyse og vurdering af individets ressourcer, barrierer og vejledningsbehov menneskesynet i vejledningspraksis og dets betydning for individets valg og valgprocesser

Vejledning og individ Fokus og temaer -Den vejledningssøgende - Kommunikation, personlighed, identitet, social læring, kulturforståelse, magtforståelse og etik Eksamen: Skriftlig opgave med case (12 sider) Mundtlig prøve på grundlag af opgave 30 min inkl. votering

Indhold obligatoriske moduler Vejledning og samfund teorier som belyser sociologiske og uddannelses- og arbejdsmarkedspolitiske forhold, herunder globalisering metoder for og videnskabsteoretiske perspektiver på empiriske undersøgelser af relevans for vejledning arbejdsmarkedsforhold og uddannelsessystemets organisering vejledningens samfundsmæssige funktion, lovgrundlag og organiseringsformer vejlederens rolle og etik i en politisk styret organisation tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde

Vejledning og samfund Fokus og temaer -Samfundet -Magt, forskellige diskurser, konkurrencestat, beskæftigelsespolitik, globalisering og livslang læring Eksamen Skriftlig opgave med undersøgelser (12 sider) Mundtlig prøve på grundlag af opgave 30 min inkl. votering

Indhold valgfrit modul Vejledning i efterskolen Unges karrierevalgsprocesser Karrierevalgs - og vejledningsteori Vejledningsmetoder og - former Vejledningens organiseringsformer i efterskolens rum Vejledningens etik og etiske dilemmaer i vejledningen Vejledningens historik og udvikling, herunder vejledningens samfundsmæssige rolle og funktion i et nationalt og internationalt perspektiv Forældresamarbejde og det interne og eksterne tværprofessionelle samarbejde Akademisk viden og opgaveskrivning

Vejledning i efterskole Fokus og temaer -Kostskolepædagogikkens særlige muligheder Internat-kursus (2 x 3 dage + intro) Eksamen Skriftlig opgave (12 sider) Mundtlig prøve på grundlag af opgave 30 min inkl. votering

At være studerende Balancen mellem teori og praksis Undervisere undervisningsform Medstuderende Pris (i alt ca – moduler )

Hvad kan jeg bruge uddannelse til? Vejleder i efterskolen Vejleder i UU Vejleder i Studievalg, professionshøjskoler og lign.

Mine erfaringer og oplevelser Mit uddannelsesforløb Vilkår – tidsforbrug - studiedag = skemafridag Udbytte - egen praksis - udvikling på skolen

Min anbefaling af moduler Vejledning i efterskolen Vejledning og vejleder Interesse De unge og identitet Gruppevejledning Særlige behov Coach eller mentor

Andre muligheder Fleksibel PD -Obligatoriske modul fra andre uddannelser (mindst 15 point og afgangsprojekt indenfor samme) Andre valgmoduler -Ungdomsliv, socialisering og identitet -Vejledningsmetoder og –processer -Vejledningsteori og forandringsprocesser

Flere oplysninger i-de-frie-skolers-tradition-og- paedagogik/valgfrie-moduler/vejledning-i- efterskolen.aspx videreuddannelse/udbud/uddannelser/diplom uddannelse-i-uddannelses-erhvervs-og- karrierevejledning

Eksempler på opgaver temaer/Vejledning/Vejlederhaandbogen/vejlederudd annelse pgaver.htm Kollegaer – evt. på andre skoler Mine opgaver - gennemsyn