Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad er vejledningsfaglighed for noget?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad er vejledningsfaglighed for noget?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad er vejledningsfaglighed for noget?
20. April 2015, UU Danmarks årskonference

2 Disposition Vejledning som profession
I et spændingsfelt mellem RUE’s idealer og konkurrencestatens styring Hvad er vejledningsfaglighed Vejledningsfaglighed i det tværprofessionelle samarbejde At fastholde og udvikle fagligheden Fagligheden i spil - eksempler

3 Er vejledning en profession? – og hvorfor er det væsentligt?
Monopol på en bestemt type arbejde Generaliseret viden i arbejdet Teoretiske og formelle kundskaber Fagorganisation – ensartethed Kollegial kontrol Etisk kodeks

4 Hvorfor beskrive vejledningsfaglighed?
Tværprofessionelt samarbejde Dirigerende vejledning Gruppe-/kollektiv vejledning Forskelsmarkering mellem undervisning og vejledning

5 I et spændingsfelt mellem RUE’s idealer og konkurrencestatens styring
RUE’s definition ind til 2004 EU-resolution/definition efter 2004 Udtryk for ændring af den vejlednings-forståelse, der præger lovgivningen Vejledningsfaglighedens kontekst. Fokus flytter sig

6 Definitionerne giver svar på…..
Hvem skal vejledning være til nytte for? Hvad skal vejledning bruges til? (formål) Hvordan forstås individets karrierevalg? Pædagogiske og didaktiske principper? Hvordan forstås karrierevalgets kontekst? Hvornår iværksættes vejledning? Hvor foregår vejledning?

7 Hvem skal vejledning være til nytte for?
Individ Samfund Modsætning eller sammenhæng? RUE EU

8 Hvad skal vejledningen bruges til? - formål
Undervisning læring Beslutning dilemmahåndtering Fra: Viden, erfaring, erkendelse Til: Læringsdagsorden – lære at lære – Career Management Skills (CMS) RUE EU RUE EU

9 Hvordan forstås individets karrierevalg?
Frit valg bundet valg Det bundne valg begrundes med globalisering og arbejdsmarkedets behov RUE EU

10 Pædagogiske og didaktiske principper?
Produkt Proces Fremmed- Selv- reference reference Fra valget forstået som produkt af vejledningen Til livslang selvudvikling og kompetenceudvikling RUE EU RUE EU

11 Hvordan forstås karrierevalgets kontekst?
Del Helhed Helhed går i begge tilfælde på ”det hele liv”, men EU-definitionen inddrager desuden samfunds-helheden RUE EU

12 Hvornår iværksættes vejledning?
Frivillighed Tvang Fra: Vejledningssøgende Til: Vejledte EU definitionen forholder sig ikke direkte til begreberne, men udviklingen peger klart mod mere tvang. RUE

13 Hvor foregår vejledning?
Decentralt Centralt Fælles lokalitet Virtuelt Centralisering med reformen 2004 eVejledning Testværktøjer på nettet RUE EU RUE EU

14 Tendensen Til nytte for individ og samfund
Fra viden, erfaring og erkendelse som grundlag for beslutning til selforståelse og færdigheder som grundlag for dilemmahåndtering Fra det frie valg til mere bundne valg Mere fokus på selvudvikling og livslang proces ”Det hele liv” har også en samfundsdagsorden Fra frivillighed til vejledningstvang Centralisering og virtuelle vejledningsformer

15 Skarpt trukket op Vi er gået fra at være det enkelte menneskes hjælp til at træffe valg om uddannelse og erhverv. Til også at være konkurrencestatens regulerings-værktøj i en globaliseret verdens vækststrategi Hvad er vejledningsfaglighed i dette krydspres?

16 Vejledningens kernefaglighed med fokus på kompetencer
Faglig kerne, der afgrænser sig i forhold til andre fagligheder Kernemetaforen: Noget med tyngde og noget substantielt En basal viden, kunnen og ekspertise: Vejledningsrelationen Vejledningsprocessen Didaktik og metodik Etik og dannelse Den vidende vejleder

17 Vejlederens videns-bagtæppe
Forskning og teori om Karrierevalg Vejledning Motivation, læring, identitetsudvikling Didaktik og metodik Sociologi Politik og lovgivning Uddannelsessystemet, arbejdsmarkedet

18 Kvalitet i vejledningsrelationen
Grundlæggende forudsætning for effekten Asymmetrisk relation Vejlederen skal guide i en bestemt retning Motivation til at indgå i refleksionsprocesser Tryghed, tillid og struktur Anerkendende, medspillende modspiller, skabe mening og samhørighed Vejledningsrelationen face-to-face, gruppevejledning, kollektiv vejledning

19 Vejledningsprocessen
Den aktuelle situation Afdækning eller selvforståelse? Hvordan ser jeg mig selv lige nu? En forandringsproces Dirigerende eller skabe forandringsønsker? Hvordan vil jeg gerne se mig selv i fremtiden? Implementering/handling Uddannelsesplan eller et skridt ad gangen?

20 Kommunikative færdigheder
Generelle: Positiv opmærksomhed Ægthed og oprigtighed Aktiv lytten og nysgerrig spørgen Spejling og reflektering Parafrasering og opsummering Vejledningsfaglige: Udfordrende færdigheder Guide Samarbejde

21 Didaktik og metodik Koncepter eller metodisk og didaktisk fleksibilitet? Forskellige mennesker kræver forskellige tilgange Elektisk sammenskudsgilde eller teoretisk syntese? Didaktisk helhed: Integration af mål, indhold, metode, organisering, rammefaktorer og evaluering. At improvisere, eksperimentere og reflektere didaktisk i situationen

22 Etik og dannelse Myndighedsudøver eller myndighedsskaber?
Rammesat vejledning over for etiske retningslinjer – respekt, ligeværdighed, uafhængighed, åbenhed, tillid

23 Den vidende vejleder Viden om uddannelse, arbejde og anden beskæftigelse Selektere Formidle Lovgivning og reformer Fortolke Nytænke praksis Netværk Ændret organisering Navigere og påvirke

24 Vejlederen i det tværprofessionelle samarbejde
Monofaglighed Mangefaglighed – udvisker kernefagligheden Tværfaglighed – fagligheder, der supplerer hinanden Kræver tydelige forskelsmarkeringer!!!

25 At fastholde kernen Forskningstradition og teorifelt
Kvalitet i den asymmetriske relation, skabe motivation, tryghed og struktur Progression, hvor der arbejdes med selvforståelse, forandringsønsker og handling Udfordrende færdigheder, guide, samarbejde Metodisk og didaktisk fleksibilitet og sammenhæng Improvisere, eksperimentere og reflektere i situationen. Skabe myndighed i en rammesat vejledning Viden om uddannelse, erhverv, lovgivning og netværk

26 At udvikle fagligheden
Hvis man er bevidst om kernefagligheden og er i besiddelse af de kernefaglige kompetencer, er det mere nærliggende at se muligheder, når forandringens vinde blæser. Faglig udvikling Selvforståelse, bevidsthed om egen praksis Forandringsønsker Første skridt – og de næste Inspiration – planlægning – eksperimentere - feedback

27 Fagligheden i spil - gruppevejledning

28 Fagligheden i spil - kollektiv vejledning
Kollektiv vejledning, der er mere end undervisning og informationsformidling Mulige set-ups Forummetode Café-modeller Blomsterengen Kooperative og kollaborative metoder Vejledningsfaglighed!!!

29 Tak for opmærksomheden
Håber I kunne bruge det, for det kan ikke laves om God fornøjelse med at fastholde og udvikle en stærk vejledningsfaglighed - til gavn for alle dem, der har brug for vejledning


Download ppt "Hvad er vejledningsfaglighed for noget?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google