Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

(og lidt om Arbejdskendskab)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "(og lidt om Arbejdskendskab)"— Præsentationens transcript:

1 (og lidt om Arbejdskendskab)
Uddannelse og job (og lidt om Arbejdskendskab) Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

2 Arbejdsgruppens medlemmer:
Lisbeth Højdal (formand) Jørgen Brock, UVM Helle Moe Jensen, UU-København Anders Ladegaard, UU-Lillebælt Jette Fischer, UU Vest, region Hovedstaden Anne Froberg, UU-Aalborg Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

3 Arbejdet i gruppen Heldagsmøder Internat Løbende kontakt via mail mv.
Løbende dialog mellem UVM/styregruppe og arbejdsgruppe Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

4 Uddannelse og job Navneændring fra UEA – Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering til Uddannelse og job signalerer: at der ikke blot er tale om orientering at der er fokus på uddannelse og job – mere målretning en mere dynamisk og aktiv tilgang en mere tidssvarende terminologi Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

5 Fagformål: Eleverne skal i emnet uddannelse og job opnå kompetencer til at træffe karrierevalg på baggrund af egne ønsker og forudsætninger, forståelse for betydningen af livslang læring samt alsidig viden om uddannelses- og erhvervsmuligheder. Emnet uddannelse og job skal udfordre de unge på deres uddannelsesvalg. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

6 Fagformål:  Stk. 2 Eleverne skal opnå viden og færdigheder, der kan forberede dem på uddannelses- og erhvervsvalg og forstå valget som en proces, der både inddrager den enkeltes ønsker og forudsætninger og de uddannelses- og erhvervsmæssige muligheder. Ved at inddrage det omgivende samfund skal eleverne få kendskab til levevilkår og livsformer samt indsigt i forhold og vilkår, der er knyttet til uddannelse, erhverv og arbejdsmarked i en global verden. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

7 Fagformål, 3: Stk. 3: Emnet uddannelse og job skal udfordre eleverne på deres uddannelsesvalg og styrke deres uddannelsesparathed. Eleverne skal opnå et generelt samfundskendskab og forståelse for arbejdsmarkedet. Endvidere skal eleverne opnå viden om ungdomsuddannelserne, og hvilke job og karrieremuligheder forskellige uddannelsesforløb kan føre til. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

8 Personlige valg Fra uddannelse til job Arbejdsliv
3 Kompetenceområder: Personlige valg Fra uddannelse til job Arbejdsliv Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

9 Kompetencemål:: De nye mål er overordnede kompetencemål, der beskriver, hvad eleverne skal nå på tre niveauer / i 3 forløb: Efter 3. klasse Efter 6. klasse Efter 9. klasse Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

10 Kompetencemålene: Kompetence-områder 3. Klasse 6. Klasse 9. Klasse
Personlige valg Eleven kan beskrive egne drømme og forventninger Eleven kan beskrive sammenhænge mellem personlige mål og uddannelse og job Eleven kan træffe karrierevalg på baggrund af egen ønsker og forudsætninger Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

11 Kompetencemålene: Kompetence-områder 3. Klasse 6. Klasse 9. Klasse
Fra uddannelse til job Eleven kan beskrive forskellige uddannelser og job Eleven kan beskrive sammenhæng mellem uddannelser og job Eleven kan vurdere sammenhænge mellem uddannelser og erhvervs- og jobmuligheder Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

12 Kompetencemålene: Kompetence-områder 3. Klasse 6. Klasse 9. Klasse
Arbejdsliv Eleven kan beskrive forskellige typer arbejde og arbejdsformer Eleven kan beskrive sammenhænge mellem job, arbejdsliv og fritidsliv Eleven kan vurdere sammenhænge mellem egne valg og forskellige vilkår i arbejdsliv og karriere Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

13 Færdigheds- og vidensmål:
Eksempler: Kompetenceområdet ”Personlige valg” – indeholder 3 færdigheds- og vidensområder: Mine mål Mine muligheder Mine valg Samme struktur på alle trin! Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

14 Færdigheds- og vidensmål
Færdigheds- og vidensmål er et PAR af mål – vi har spurgt: (fx efter 9. klasse, kompetenceområde personlige valg, mine valg) Hvad kan eleven? Eleven kan træffe begrundede valg af uddannelse i et job- og karriereperspektiv Hvad ved eleven (derfor) Eleven har viden om sammenhæng mellem karriereveje, personlige værdier, interessere og færdigheder Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

15 Færdigheds-/videnspar/ 9. klasse Kompetenceområdet Personlige valg:
Mine mål Mine muligheder Mine valg …kan formulere personlige mål for uddannelse , job og karriere ..har viden om egne ressourcer, forudsætninger og karriereønsker …kan koble egne mål med uddannelses-, job og karrieremuligheder ..har viden om uddannelses-, job og karriereveje ift ønsker og forudsætninger …kan træffe begrundede valg af uddannelse og job i et karriereperspektiv …har viden om sammenhæng mellem karriereveje, personlige værdier, interesser og færdigheder Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

16 Færdigheds-/videnspar/ 9
Færdigheds-/videnspar/ 9. klasse Kompetenceområdet Fra uddannelse til job: Fra uddannelse til job Information Uddannelses- og jobkendskab …kan redegøre for mulige sammenhænge mellem uddannelse og job ..har viden om uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt …kan vurdere information om uddannelse og job ..har viden om kildekritisk informationssøgning om uddannelse og job …kan vurdere muligheder i uddannelser, job og former for iværksætteri ..har viden om indhold og krav i uddannelser og job og forudsætninger for iværksætteri Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

17 Færdigheds-/videnspar/9.klasse Kompetenceområdet Arbejdsliv:
Arbejdsvilkår Arbejdsmarked Arbejdsliv …kan vurdere forhold i arbejdsliv med betydning for valg af uddannelse og job ..har viden om rammer, betingelser og muligheder for ansatte, selvstændige og iværksættere …kan vurdere betydningen af vilkår og forandringer på arbejdsmarkedet ..har viden om et foranderligt arbejdsmarked …kan vurdere betydningen af livslang læring og innovation i arbejdsliv og karriere …har viden om livslang læring og innovation i arbejdsliv og karriere Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

18 Færdigheds- og vidensmål:
Det har været vigtigt at beskrive progressionen: Fra det nære til det mere abstrakte Fra ”mig selv” til omverdenen Fra det personlige til det mere samfundsmæssige Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

19 Læseplanen Beskriver fagets kerne Beskriver, hvad der fokuseres på
Har forslag til arbejdsformer og aktiviteter Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

20 Læseplanen, 1 Uddannelse og job er et obligatorisk emne i folkeskolen fra børnehaveklassen til 9. klasse Undervisningen er opdelt i tre trinforløb: Børnehaveklassen - 3. kl., kl., og klasse. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

21 Læseplanen, 2 I Uddannelse og job skal eleven opnå en høj grad af kendskab til egne interesser, forudsætninger og potentialer, herunder uformelle kompetencer, og samtidig opnå forståelse for, at uddannelse og livslang læring er et middel til at nå fremtidige erhvervs- og beskæftigelsesmål. Derfor må erhvervsaspektet og indblikket i praktiske arbejdsfunktioner have en central placering i undervisningen. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

22 1. trinforløb - børnehaveklassen - 3. klassetrin
I forløbet tages udgangspunkt i elevernes nære virkelighed, deres hverdag i familie, fritid og i skole. Der arbejdes med arbejdsbegreber fra hverdagen og elevernes egne erfaringer med arbejde, arbejdspladser, voksenroller og den umiddelbare nære omverden. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

23 2. forløb – klassetrin I forløbet tages afsæt i den viden og de færdigheder, som eleverne har opnået i 1. forløb. I 2. forløb rettes fokus fra det meget nære og kendte og til et lidt bredere og videre samfundsmæssigt niveau inden for de samme tre temaer som under 1. forløb. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

24 2. forløb – klassetrin I forløbet tages afsæt i den viden og de færdigheder, som eleverne har opnået i 1. forløb. I 2. forløb rettes fokus fra det meget nære og kendte og til et lidt bredere og videre samfundsmæssigt niveau inden for de samme tre temaer som under 1. forløb. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

25 3. forløb – klassetrin I forløbet udvides perspektivet fra 2. forløb, og der fokuseres på sammenhængen mellem de forskellige temaer og valg af ungdomsuddannelse. Eleverne skal ved udgangen af 9. klasse have en plan for deres videre uddannelse – eleverne skal udfordres i deres valg. Det kan bl.a. ske ved at sammentænke undervisningen i Uddannelse og Job med den kollektive vejledning. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

26 Undervisningsvejledning
er under udarbejdelse! Fælles mål træder i kraft 2014: De nye Fælles Mål for Uddannelse og job træder i kraft fra august 2014, da uddannelse og job får en central rolle i forhold til den kollektive vejledningsindsats i folkeskolen. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

27 Undervisningsvejledning
er under udarbejdelse! Fælles mål træder i kraft 2014: De nye Fælles Mål for Uddannelse og job træder i kraft fra august 2014, da uddannelse og job får en central rolle i forhold til den kollektive vejledningsindsats i folkeskolen. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

28 Udkast til bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse
§ 5 Stk. 7. Vejledningen bygger på de kundskaber og færdigheder, som eleverne blandt andet har tilegnet sig i det obligatoriske emne uddannelse og job. Undervisningen i emnet skal tilrettelæggelses i samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning, og vejledere fra Ungdommens Uddannelsesvejledning kan inddrages i gennemførelse af undervisningen. Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

29 Arbejdskendskab Valgfag i 7./8.9. klasse (evt. på tværs)
Kompetenceområder og kompetencemål – samme matrix Kompetenceområde Kompetencemål Virksomhed og arbejdsmarked Eleven kan vurdere forhold af betydning for arbejdsmarked og virksomhed Job og karriere Eleven kan vurdere vilkår og muligheder i erhverv og beskæftigelse Tekstdias Uvm.dk Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

30 Arbejdskendskab Færdigheds- og videnspar for virksomhed og arbejdsmarked: Arbejdsmarkedsforhold Brancher og virksomheder Eleven kan diskutere forhold og mekanismer af betydning for arbejdsmaked lokalt, nationalt og internationalt Eleven har viden om arbejdsmarkedets strukturer, mekanismer og samfundsmæssige betydning Eleven kan vurdere forhold af betydning for virksomheder og branchers indretning og udvikling Eleven har viden om virksomheder, brancher og entreprenørskab Tekstdias Uvm.dk Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

31 Arbejdskendskab Færdigheds- og videnspar for job og karriere:
Erhverv og job Arbejdsliv og karriere Eleven kan vurdere betydningen af forskellige former for ansættelses og arbejdsforhold Eleven har viden om ansættelses- og arbejdsforhold samt iværksætteri Eleven kan vurdere karriereveje og beskæftigelses muligheder i et personligt per-spektiv Eleven har viden om karrie- og beskæftigelses-muligheder på det nationale og det globale arbejdsmarked Tekstdias Uvm.dk Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014

32 Samarbejdet mellem Uddannelse og job og vejledningen
Lærerne/ skolen og UU-centret Skolen og omverdenen Den øvrige undervisning UPV og udskolingen Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer Anne Froberg - gå-hjem-møder 2014


Download ppt "(og lidt om Arbejdskendskab)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google