Oplæg til paneldebatten torsdag 24.9.2015 på Nordisk konference Lena Schnack Mertz Formand/ordförande for DMKL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Den åbne skole.
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
V I SPILLER MED I DSS!. S TATUS FOR FOLKESKOLEOMRÅDE I S VENDBORG Helhedsskole fra august 2012 for årgang Fra 2013 for alle klassetrin 2013 nedsat.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Kommunikations strategi og –plan for Ny struktur - processen Mål: At formidle aktiviteter og skabe ejerskab fra alle interessenter Interessenter: Alle.
Viborg Naturpark. PROGRAM Velkomst v/ Anna Margrethe Engbæk Schmidt, Klima- og Miljøudvalget Oplæg om frivillighed og samskabelse v/ Lars Stentoft, kulturdirektør.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Sanderumskolen og Odense Musikskole ”Vi skummer fløden og sætter musik til” et partnerskab i udfordringer… MARIANNE UBBE - SANDERUMSKOLEN – VÆDDELØBSVEJ.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Urban Lab. 8 kommuner Favrskov, Herning, Holstebro, Horsens, Randers, Silkeborg, Viborg og Aarhus. Baggrund i Aarhus 2017’s kortlægning af Region Midtjyllands.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner. Eksempler på udvalgte overgangsvejledninger. Udfordringer, lokalt og nationalt. Oplæg til work-shop.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Efterskoleforeningen
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Landsdækkende virksomhedskampagne
Danske Musik- og Kulturskoleledere
OSO opgaven på Midtjysk
FRONTERNE (Til citatet) Mener du stadig det?.
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Byrådets temamøde 15. januar 2015
Skolernes kvalitetsrapport
Den gode læge Yngre Lægers politik
Kommuneplanstrategier Status, temaer og regionalt samarbejde
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Det gode møde i folkeskolen
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Først af alt vil jeg se Jesus
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Central kontra decentral
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FNs Verdensmål Hvad går de ud på? Hvorfor er de vigtige?
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Undervisningspligten
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Ungdommens Uddannelsesvejlednings Årskonference 2012
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Hvor en UNI-C på vej hen? -og hvad betyder det for Elevplan?
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Læreruddannelsens indretning i Danmark
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Dialog mod Vold som business-case
Nyt fra ministeriet Billeddias
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Ønske om sammenhængende uddannelsespolitik
Naturen i Viborg Kommune - det Grønne Råds temaaften om Viborg Kommunes natur Onsdag den 30. januar 2019 kl i Viborg Musiksal, Gravene.
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
Spørgsmål til ‘spis og snak’ session
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Overgangsvejledning Hva’ taler vi om? Definitioner.
Præsentationens transcript:

Oplæg til paneldebatten torsdag på Nordisk konference Lena Schnack Mertz Formand/ordförande for DMKL

Skolereformen 2014 I Danmark: ny skolereform i 2014 Et gensidigt forpligtende samarbejde mellem grundskolen og musikskolen Der kan også være samarbejde med alle andre af kulturskolens kunstarter. Det er kommunernes ansvar at sikre, at lovens intentioner bliver opfyldt. I en del kommuner er samarbejdet allerede godt i gang.

Eksempel: Faxe Kommune Byrådet har i bevilget i alt 2,4 mill. kr. til samarbejdet indenfor den åbne skole. Heraf kr. musikskolesamarbejdet. Samarbejdet indeholder: Kompetenceudvikling af de to faggrupper Kompagnonundervisning i alle 2. klasser med ekstra tid til forberedelse, undervisning, evaluering og dokumentation Valgfrie tilbud i form af ’Musikpoint’ til den enkelte skole: f.eks. linje/profil valgfag i musik og drama, Beatmatique, instrumentundervisning af folkeskolelærerne, ’Få en musikskolelærer for en dag’ mv. Instrumentindkøb til alle musiklokaler på folkeskolerne

Spørgsmålet er I Danmark: Hvordan kan vi i Danmark ’forpligte’ alle kommuner på at tage det gensidige forpligtende samarbejde alvorligt? I Norden Hvordan bringer vi kulturpolitik på de kommunale, nationale og nordiske dagsordener?

Svaret kunne være Dialog: at treenigheden politikere, embedsfolk og musik- og kulturskoleledere er i løbende dialog Debat: at kulturaktører til stadighed bringer kulturpolitikken i fokus Viden: at der på nationalt og nordisk plan er større fokus på forskning inden for de kulturelle områder