Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag
Læremidler til Madkamp 2015 Kirsten Marie Pedersen Madkundskab UC Lillebælt/Læreruddannelse n på Fyn.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Temakort om. Temakort om. Formålet med disse kort er at hjælpe undervisere med at gentænke deres praksis for opgaver og feedback på nye måder som hjælper.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Forældremøde om motorik og sprog. PROGRAM Velkommen Sammenhængen mellem motorik og sprog Cafésamtaler Fælles afrunding.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Se støjen E-læringsmodul Fysik/kemi It-færdighedsniveau:
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Hvis Fagligt Begrundet Arbejdsdeling er svaret Hvad er så spørgsmålet?
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Ungdommens Folkemøde
Karrierelæring på egen krop
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
ORGANISATION workshop
Et pilotprojekt på naturskolen
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Studieretningsprojektet
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Overvej din kommunikation
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
FÆLLES målstyring i matematik
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Kommunikation - trykstil
En god start på lægelivet
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Er græsset også grønt om natten.
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
BOOST- Innovativ skole i Helsingør
Videnskabeligt projekt
Kursus for personer med demens og pårørende
Innovation i Naturfaglige fag
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Rækkevidde af skråt kast
Kemisk Ligevægt Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve

Center for læring i natur, teknik og sundhed Dagens program 1.Velkommen, dagens mål og program 2.Lav et FFF 3.Kompetencer herunder undersøgelse 4.Taksonomier 5.Bliv klog på naturfag

Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkler plpnetwork.com melissasphillips.wordpress.com

Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkel Beverly Derewianka

Center for læring i natur, teknik og sundhed Inspiration

Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Del æblet Find temaer Find viden/færdighedsmål Find arbejdsspørgsmål Formuler en problemstilling Præsenter for de andre grupper – I har 20 minutter til aktiviteten

Center for læring i natur, teknik og sundhed Fælles faglige fokusområder

Center for læring i natur, teknik og sundhed Befolkningstilvækst Kilde: UN "Global Challenge - Global Oppertunity

Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetencer udvikles på baggrund af viden og færdigheder Holdning Handling Viden Færdighed

Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetenceområder Undersøgelse Modellering Kommunikation Perspektivering Kommunikation Perspektivering Modellering Kommunikation Perspektivering kommunikation

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetoder

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Søg, spørg og læs

Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålsprogression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds- fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem- fremsættende

Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålstabel ”Wonderwall” Hv- ord/Verber ergjordekanvillevil Hvem Hvad Hvor Hvorfor Hvornår Hvordan

Center for læring i natur, teknik og sundhed Projekttrappe

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Model

Center for læring i natur, teknik og sundhed Model En model er en forsimplet gengivelse af dele af virkeligheden Der kan – 2D eller 3D – forstørret eller formindsket – Være animeret – Være analogier – Bruge symboler

Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet. Når klokken er 12 i Chad, hvor det så morgen og aften? 06:00 18:00 Ca. 85 gader østlig længde Ca. 100 grader vestlig længde Fx NY, Cuba, Peru, Chile Bangkok, Novosibirsk, Vietnam

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Observation

Center for læring i natur, teknik og sundhed Observation Observationer er registreringer af, hvad man sanser. Man kan evt. Bruge måleudstyr. Man leder efter forskelle, ligheder, detaljer og mønstre Data skal organiseres og fortolkes

Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Ordstafet – Sig ordet på et måleudstyr. Noget der hjælper vores sanser. – Hvor mange kan I komme op på

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Prøv dig frem

Center for læring i natur, teknik og sundhed PDF Prøv-dig-frem kaldes også ”trial and error” og er en resultatorienteret undersøgelsesmetode, hvor det gælder om at finde en løsning på et problem eller et svar på et spørgsmål. I Prøv-dig-frem er det meningen, at ideer afprøves og forkastes intuitivt og uden større systematik

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Eksperiment

Center for læring i natur, teknik og sundhed Eksperiment I et eksperiment undersøger man sammenhængen mellem årsag og virkning, ofte ud fra hypoteseformuleringen: Jo …. desto … I er eksperiment ændre man kun på en variabel samtidig med, at man holder alle andre variabler konstante

Center for læring i natur, teknik og sundhed PAUSE

Center for læring i natur, teknik og sundhed Vurdering af elevernes Naturfaglig kompetence

Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomi

Center for læring i natur, teknik og sundhed Solo taksonomi Struktureret læringsudbytte

Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Diskuter to og to hvad grafen viser I får nye oplysninger hvert ½ minut

Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder Lav

Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj

Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)

Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj

Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Evne til at skabe kontekst og udfordre konventioner Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)

Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Formuler et eller flere læringsmål til jeres forløb Formuler en taksonomi der hjælper eleverne mod målet og giver dig mulighed for at vurdere deres arbejde

Center for læring i natur, teknik og sundhed Modellering

Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelse

Center for læring i natur, teknik og sundhed Perspektivering

Center for læring i natur, teknik og sundhed Kommunikation

Center for læring i natur, teknik og sundhed sprogbrugskontinuitet Hverdagssprog Uformelt sprog Kontekstbundet sprog Tæt på tid og rum Konkret Handling Talesprog Erfaringssprog Fagsprog Formelt sprog Kontekstreduceret sprog Fjernt fra tid og rum Abstrakt Refleksion Skriftsprog Videnssprog

Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet I grupper på 2-3. Gennemgå en lektion på Bliv klog på naturfag. Fremlæg og diskuter evt. Med andre

Center for læring i natur, teknik og sundhed Bliv klog på naturfag