Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve
Center for læring i natur, teknik og sundhed Dagens program 1.Velkommen, dagens mål og program 2.Lav et FFF 3.Kompetencer herunder undersøgelse 4.Taksonomier 5.Bliv klog på naturfag
Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkler plpnetwork.com melissasphillips.wordpress.com
Center for læring i natur, teknik og sundhed Læringscirkel Beverly Derewianka
Center for læring i natur, teknik og sundhed Inspiration
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Del æblet Find temaer Find viden/færdighedsmål Find arbejdsspørgsmål Formuler en problemstilling Præsenter for de andre grupper – I har 20 minutter til aktiviteten
Center for læring i natur, teknik og sundhed Fælles faglige fokusområder
Center for læring i natur, teknik og sundhed Befolkningstilvækst Kilde: UN "Global Challenge - Global Oppertunity
Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetencer udvikles på baggrund af viden og færdigheder Holdning Handling Viden Færdighed
Center for læring i natur, teknik og sundhed Kompetenceområder Undersøgelse Modellering Kommunikation Perspektivering Kommunikation Perspektivering Modellering Kommunikation Perspektivering kommunikation
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetoder
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Søg, spørg og læs
Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålsprogression Har du lagt mærke til Hvad er det Hvad gør den Hvad kan du finde inden i Hvad kan du se, høre, mærke Opmærksomheds- fokuserende Hvor mange Hvor længe Hvor ofte Måle tælle På hvilken måde er de ens og hvordan adskiller de sig. Sammenligning Hvad sker der hvis… Handling Kan du /I finde en måde hvorpå…. Problem- fremsættende
Center for læring i natur, teknik og sundhed Spørgsmålstabel ”Wonderwall” Hv- ord/Verber ergjordekanvillevil Hvem Hvad Hvor Hvorfor Hvornår Hvordan
Center for læring i natur, teknik og sundhed Projekttrappe
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Model
Center for læring i natur, teknik og sundhed Model En model er en forsimplet gengivelse af dele af virkeligheden Der kan – 2D eller 3D – forstørret eller formindsket – Være animeret – Være analogier – Bruge symboler
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet. Når klokken er 12 i Chad, hvor det så morgen og aften? 06:00 18:00 Ca. 85 gader østlig længde Ca. 100 grader vestlig længde Fx NY, Cuba, Peru, Chile Bangkok, Novosibirsk, Vietnam
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Observation
Center for læring i natur, teknik og sundhed Observation Observationer er registreringer af, hvad man sanser. Man kan evt. Bruge måleudstyr. Man leder efter forskelle, ligheder, detaljer og mønstre Data skal organiseres og fortolkes
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Ordstafet – Sig ordet på et måleudstyr. Noget der hjælper vores sanser. – Hvor mange kan I komme op på
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Prøv dig frem
Center for læring i natur, teknik og sundhed PDF Prøv-dig-frem kaldes også ”trial and error” og er en resultatorienteret undersøgelsesmetode, hvor det gælder om at finde en løsning på et problem eller et svar på et spørgsmål. I Prøv-dig-frem er det meningen, at ideer afprøves og forkastes intuitivt og uden større systematik
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelsesmetode Eksperiment
Center for læring i natur, teknik og sundhed Eksperiment I et eksperiment undersøger man sammenhængen mellem årsag og virkning, ofte ud fra hypoteseformuleringen: Jo …. desto … I er eksperiment ændre man kun på en variabel samtidig med, at man holder alle andre variabler konstante
Center for læring i natur, teknik og sundhed PAUSE
Center for læring i natur, teknik og sundhed Vurdering af elevernes Naturfaglig kompetence
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomi
Center for læring i natur, teknik og sundhed Solo taksonomi Struktureret læringsudbytte
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Diskuter to og to hvad grafen viser I får nye oplysninger hvert ½ minut
Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder Lav
Center for læring i natur, teknik og sundhed Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj
Center for læring i natur, teknik og sundhed Taksonomier - Kreativitet Behov for ønske om taksonomier Evne til at skabe kontekst og udfordre konventioner Begynder ØvetEkspert Lav Mellem Høj (Dafolo, Læringsmål og taksonomiske redskaber, side 32)
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet Formuler et eller flere læringsmål til jeres forløb Formuler en taksonomi der hjælper eleverne mod målet og giver dig mulighed for at vurdere deres arbejde
Center for læring i natur, teknik og sundhed Modellering
Center for læring i natur, teknik og sundhed Undersøgelse
Center for læring i natur, teknik og sundhed Perspektivering
Center for læring i natur, teknik og sundhed Kommunikation
Center for læring i natur, teknik og sundhed sprogbrugskontinuitet Hverdagssprog Uformelt sprog Kontekstbundet sprog Tæt på tid og rum Konkret Handling Talesprog Erfaringssprog Fagsprog Formelt sprog Kontekstreduceret sprog Fjernt fra tid og rum Abstrakt Refleksion Skriftsprog Videnssprog
Center for læring i natur, teknik og sundhed Aktivitet I grupper på 2-3. Gennemgå en lektion på Bliv klog på naturfag. Fremlæg og diskuter evt. Med andre
Center for læring i natur, teknik og sundhed Bliv klog på naturfag