SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Præsentation af materialer på personalemøde
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Kladde til informationsdias
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Procesværktøjer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring og inklusion i skolen
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Forudsætninger for en god samtale
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Læreren som læringsleder
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
…………Skal blive så dygtige som de kan
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Implementering af PALS
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling

Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad er det væsentligste tiltag på jeres skole, som har muliggjort for jer, at I har bevæget jer fra ORD til HANDLING? 2

Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad bøvler vi med for at kunne skabe bevægelser fra ORD til HANDLING? 3

“The main thing is to keep the main thing the main thing.” “Lærere på skoler med høje resultater rapporterer I højere grad om, at de har samtaler med deres ledelser om undervisning og læring.” “…. det er gennem ledelse af lærere at effekten fremkommer..”(at eleverne bliver så dygtige de kan) Professor Viviane Robinson, Student-Centered Leadership 2011 Elevcentreret skoleledelse – hvad kan Erhvervsskolen bruge forskningen til?

Ledelsestrekanten 5

Ledelse handler om samspil Der findes ikke én rigtig måde at tænke ledelse og organisation på. Fra værktøj til evnen til at respondere i de løbende processer Både ledere og medarbejdere indgår sammen i processer på skolen. Rejser spørgsmål om: Hvordan skabes processer, der understøtter løsningen af skolens kerneopgave? Hvordan bidrager lederen til, at både ledere og lærere oplever sig som kompetente til at indgå i og agere meningsfuldt i processerne Hvordan giver medarbejderne følgeskab til lederne/ organisationen? 6

Ledelse er for alle Ledelse bevæger sig fra at være en bestemt rolle, som få personer i organisationen besidder til nærmere at kunne beskrives som processer, positioner og funktioner, som alle medarbejdere i princippet er bærere af. Selvledelse og/eller kollegial ledelse i team bliver centrale nye ledelsesformer. Ledelse bliver på den måde en kompetence, alle skal besidde. 7

Konteksten – som processerne er indlejret i 8 De pædago- giske processer Teamorganisering Lokale uddannelses- planer Helheds- orientering Sammenhæng skole/praktik Differentiering Observation og sparring Strategi – Det pædagogiske didaktiske grundlag Lovgivning – reform Læringsmiljø

Ledelse er kommunikation og koordination 9 KOMMUNIKATION KOORDINATION

Koordination og kommunikation 10 At være organiseret afhænger i det hele taget af kollektivt koordinerede ord og handlinger. Uden det – ingen organisation! Modtageren bestemmer budskabet!

Undersøgelse af perspektiver 11 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER

Undersøgelse af perspektiver 12 Nysgerrighed Lyt Stil spørgsmål til de forskellige forståelser Anerkend mangfoldigheden Stop med at regne den ud – det kan ikke lade sig gøre!

Involvering 13 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING

Involvering Nøglebegreber i forandringsprocesser 14 SÆT KONTEKST ANERKENDELSE Forventninger Involver Forklar

Positioneringsbevidsthed 15 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED

Positioneringsbevidsthed 16 At tildele hinanden gunstige positioner i samspillet, så alle får mulighed for at vise sig kompetente

Tillid / mod 17 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED TILLID/ MOD

Mod og Tillid Mod og vilje til at lade sig forstyrre og være lærer og leder på nye måder Mod til at slippe ideen om kontrol Mod til at vove sig frem i teamet og tillid til at blive mødt dér. Tillid er en risikabel forud ydelse (det starter med dig selv) 18.

Når ledelsesprocesserne flyder 19 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED TILLID/ MOD

Ledelse i kontekst 20 KOMMUNIKATION KOORDINATION UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER INVOLVERING POSTIONERINGS- BEVIDSTHED TILLID/ MOD DIFFERENTIERINGLÆRINGSMILJØ TEAM- ORGANISERING ERHVERVSSKOLE- REFORM KOBLING SKOLE- PRAKTIK HELHEDS- ORIENTERING PÆDAGOGISK DIDAKTISK GRUNDLAG LOKALE UDDANNELSES- PLANER

Drøft med dine sidemænd 21 På baggrund af det vi har talt om, hvad ser I så som særlige udfordringer der skal håndteres for, at I lykkes med det, I gerne vil?

Drøft med dine sidemænd 22 Er der nogle af begreberne i modellen, der særligt inspirerer jer, når I på skolen bevæger jer fra ord til handling?