1 11-03-2009 DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Hvordan giver Den Danske Kvalitetsmodel klinisk mening ?
Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.
Date :31 1.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Udfordringer og dilemmaer i samarbejdet med brugere og pårørende Knud Kristensen DE9 - Foreninger for pårørende til psykisk syge i Midtjylland Skovagervej.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Tidsplan for implementering af DDKM
Den Danske Kvalitetsmodel
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Afdelingen for Kvalitet & Forskning v/ afdelingschef Lisbeth L. Rasmussen.
Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Dokumentstyring – et ledelsesværktøj John Verver, Kvalitetschef Psykiatrien i Region Syddanmark Nøglekvalitetsmedarbejdere – afdelingsniveau. Fredericia.
Velkommen Lise Høyer Lægeforeningen Midtjylland Medlemsmøde Torsdag den 4. februar 2016 kl – Aarhus Universitetshospital, Skejby, Aarhus N.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Rapportskrivning og fund
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Den Danske Kvalitetsmodel
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
(Strategispor og strategiske indsatser)
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Interne survey som ledelsesværktøj
Lovgivningen ved Landvindingslag Søborg Sø
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5

Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare

Formålet med Den Danske Kvalitetsmodel: At fremme kvaliteten af patientforløb. At fremme udviklingen af den kliniske, organisatorisk og patientoplevede kvalitet. At synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet.

Den Danske Kvalitetsmodel Organisatoriske temaer Ledelse (6) Kvalitets- og risikostyring (9) Dokumentation og datastyring (4) Ansættelse, arbejdstilrettelæggelse og kompetenceudvikling (5) Hygiejne (5) Beredskab og forsyninger (2) Apparatur og teknologi (3) Sygdomsspecifikke temaer Apopleksi (1) Brystkræft (1) Diabetes (1) Graviditet, fødsel og barsel (3) Hjerteinsufficiens (1) Hoftenære frakturer (1) Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL) (1) Lungekræft (1) Mavesår (2) Skizofreni (2) Tyk- og endetarmskræft (1) Generelle temaer Patientinddragelse (4) Patientinformation og –kommunikation (2) Koordinering og kontinuitet (3) Henvisning (1) Visitation (2) Modtagelse (2) Vurdering og planlægning (5) Diagnosticering (6) Medicinering (6) Observation (2) Invasiv behandling (2) Intensiv behandling (2) Genoplivning (1) Ernæring (2) Rehabilitering (1) Forebyggelse og sundhedsfremme (4) Overdragelse (4) Patienttransport (1) Ved livets afslutning (2)

temaer fordelt på: 7 organisatoriske, 11 sygdomsspecifikke og 19 generelle 103 standarder Den Danske Kvalitetsmodel 452 indikatorer

P lan. Retningsgivende dokument - tilstedeværelse og indhold (trin 1) D o. Implementering - kende og anvende (trin 2) S tudy. Kvalitetsovervågning - registreringer (trin 3) A ct. Kvalitetsforbedring - handleplaner (trin 4) Opbygningen af standarder i DDKM PD SA

Processer InputOutput Styring Ressourcer Proces Vision & Mission Værdier Politikker Mål Ansvar & beføjelser Planer Retningslinier & instruktioner Budgetter Lovgivning Materialer Information Data Produkt/service Information Data Registreringer Kompetencer (Mennesker) Bygninger Maskiner Værktøjer og udstyr Økonomi Trin 4? Trin 3 Trin 2 Trin 1 D P A S

akkreditering eksternt survey 2010/11 internt survey 2. akkreditering eksternt survey 2013/14 Opfyldelse af indikatorer Opfyldelse af standarder Akkreditering selvevaluering Kvalitetsniveau Tid

Øvelse 2!