Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Forandringskompas på udsatte- og psykiatriområdet Foreløbige erfaringer med effektdokumentation fra København Kvalitetsnetværk – 6. juni 2012 V/ Robin.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Levende Kommunikation
Darum skole 4. november 2013.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Refleksioner og opsamling ift. i går
Men hvad med motivationen?
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Psykoedukation skizofreni
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
At motivere til forandring
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Personlig stof- og alkoholpolitik
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Personalemøde – opfølgning på MTU
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Den motiverende samtale
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forandringskompasset

Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause 10:15-10:35Introduktion til forandringsskalaer 11:30-12:00Frokost 12:00-13:00Gruppearbejde: Udfyld fuldt kompas 13:00-13:30Fælles opsamling gruppearbejde 13:30-14:00Miniøvelse i præsentation af kompas

Introduktion til forandringskompas Forandringskompasset er et: redskab til at generere viden og dialog om effekter af vores arbejde pædagogisk værktøj der giver et fælles sprog (med brugeren og mellem medarbejdere) et redskab til løbende evaluering af samarbejde og fremskridt i behandlingen

De fem forandringsfaser Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse

De fem forandringsfaser Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse ingen intentioner om forandring eller handling afviser at tale om vanskelighederne oplever intet problem undervurderer fordelene ved forandring / overvurderer omkostningerne

De fem forandringsfaser Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse oplever at have et problem og overvejer gøre noget ved det begyndende accept af hjælp har endnu ringe tro på at kunne gøre noget ved det eller er ambivalent i forhold til beslutningen

De fem forandringsfaser Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse har besluttet sig for at skabe forandringer har en begyndende tro på at livet kan blive anderledes har evt foretaget mindre adfærdsændringer fordele ved forandring overstiger væsentligt omkostningerne ved at skabe forandringerne

De fem forandringsfaser Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse tager åbenlyse skridt til ændring af sine handlinger skaber aktive livsstilsforandringer observerbare handlinger for udefrakommende mulige tilbagefald til tidligere stadier.

De fem forandringsfaser Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse er mindre tilbøjelig til tilbagefald og har tro på at kunne fastholde forandringerne integration af livsstilsforandringer borgeren har ikke behov for støtte

De fem forandringsfaser Forandringskompas på udsatteområdet Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse Jeg oplever, at mine handlinger /disse situationer kan have negative konsekvenser for mig og/eller andre, Jeg er usikker på, om jeg kan handle anderledes i disse situationer, hvis jeg besluttede mig for det Jeg har en plan for, hvad jeg vil gøre for at handle anderledes / undgå disse situationer Jeg er begyndt at gøre noget for at handle anderledes /undgå disse situationer Andre har bemærket min ændrede adfærd Jeg oplever små tilbageskridt, men har redskaber til hurtigt selv at komme tilbage på sporet Jeg har ingen problemer på dette område, og har ikke brug for hjælp Jeg overvejer hvilke skridt, jeg kan tage for at handle anderledes/undgå disse situationer men jeg er ikke sikker på, at jeg kan ændre det Andre udtrykker bekymring men jeg oplever ikke at have et problem med dette Andre udtrykker bekymring men jeg ønsker ikke hjælp med dette

Øvelse Interview sidemanden: – Er der områder i de liv hvor du har svært ved eller hvor du arbejder med at skabe forandringer? – Hvor er du i de fem forandringsfaser?

Eksempler på spørgsmål førovervejelse Opbyg håb om forandring: undersøg hvad borgeren håndterer og mestrer trods vanskelighederne: – hvordan klarer du at …? – hvad hjælper til at …? – hvad kræver det af dig at …? – hvordan holder du ud …? Inviter borgeren til at se sig selv udefra: hvilke bekymringer har andre? hvad ser X som giver anledning til denne bekymring? hvad håber X at der kommer ud af dit ophold hos os?

Eksempler på spørgsmål overvejelse Undersøg borgerens motivation: er der tidspunkter hvor du overvejer at drikke mindre? hvad får dig til at tænke at du bør skrue ned? hvilken forskel tænker du at det vil gøre? Undersøg borgerens hidtidige erfaringer: hvilke erfaringer har du med at holde pause fra alkoholen? hvilken forskel gjorde det? hvad ville det kræve af dig at gøre det igen?

Eksempler på spørgsmål forberedelse Anerkend borgerens ønske om forandring: hvordan er du nået frem til denne beslutning? hvad har været dig til hjælp i forhold til at træffe beslutningen? hvilken forskel håber du at det vil gøre når du tager dette skridt? Byg på borgerens tidligere erfaringer Hvad har før været til hjælp til at træffe beslutninger af denne art? Hvordan har du tidligere gjort? Hvad har det krævet af dig? Hvad har du lært af tidligere forsøg / andre forandringer?

Pause

Forandrings- skala: Alkohol og stoffer

Forandrings- skala: Familie og sociale netværk

Faser (Går på tværs af alle dimensioner) Overskrifter (opbygget ens i alle dimensioner) Vejledende eksempler (forskellige for alle dimensioner) Opbygning af forandringsskalaer

Skalaer er til brug personalet Eksempler er Vejledende Fortolkning af skalaer Borgeren behøver ikke svare til alle eksempler Den afgørende vurdering ligger i faserne

Ex på materiale til samtalen Førovervejelse Overvejelse Forberedelse Handling Vedligeholdelse

Forandrings- fase Kompas score Hvor er jeg i forandringsprocessen? Førovervejelse 1Andre udtrykker bekymring, men jeg oplever ikke at have et problem med dette 2Andre udtrykker bekymring, men jeg ønsker ikke hjælp med dette Overvejelse 3 Jeg oplever, at mine handlinger / disse situationer kan have negative konsekvenser for mig og/eller andre, men jeg tror ikke, at jeg kan ændre det 4 Jeg er usikker på, om jeg kan handle anderledes i disse situationer, hvis jeg besluttede mig for det Forberedelse 5Jeg overvejer hvilke skridt, jeg kan tage for at handle anderledes / undgå disse situationer 6Jeg har en plan for, hvad jeg vil gøre for at handle anderledes / undgå disse situationer Handling 7Jeg er begyndt at gøre noget for at handle anderledes /undgå disse situationer 8Andre har bemærket min ændrede adfærd Vedlige- holdelse 9Jeg oplever små tilbageskridt, men har redskaber til hurtigt selv at komme tilbage på sporet 10Jeg har ingen problemer på dette område, og har ikke brug for hjælp

Øvelse i grupper Vælg en borger, som I kender fra jeres tilbud Præsenter borgeren for dem, der evt. ikke kender ham/hende Forsøg i fællesskab at udfylde kompasset Notér til fælles opsamling: – Hvad var svært og hvad fungerede godt? – Var der dimensioner hvor I særligt var i tvivl eller var uenige? – Hvorfor var i evt. uenige?

Øvelse Præsentation af kompasset for borgeren

Tak for idag