Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
AT - Viden i spil.
3g Studie Retnings Projekt
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
AT-eksamen 2017.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Større skriftlig opgave i 2.hf
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE (AT) - Hvad er det egentlig?
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Udkast til justering af KS
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015

Formål med dagen  Klargøre tidsplan  Repetere krav  Hjælp til orientering i ressourcerummet og til at finde opgavemulighederne

Prøven i AT  Individuel mundtlig eksamen for alle  Flerfaglig – Krav om brug af forskellige metoder – To fag: mindst et fag på B-niveau (valgt blandt de fag I har eller har haft) – Fagene indgår på det højeste niveau, man har haft dem på  Karaktervægt: 1,5

AT – et tredelt forløb  Synopsis (27/1-7/4) Arbejdet med problemstillingen fortsættes herefter  Talepapir (før eksamen)  Mundtlig eksamen (30 min.)

Tidsplan synopsis 27 januar : Opgaven foldes ud Modul 1Fælles introduktion ved studievejledningen Modul 2 I klasserne: Opgaveåbning ved lærerne Modul 3-4 Åben vejledning i kantineområdet: - Lærere med stort set alle fag vil besvare fagspecifikke spørgsmål

Tidsplan synopsis fortsat 2. februar : 1. kontrakt afleveres kl Valg af fag er bindende - Emnevalg & opgavevalg er foreløbigt - Man kan ønske en vejleder - Kontrakten underskrives af elev & faglærere Ca.6. februar : Vejleder tildeles

Tidsplan synopsis fortsat 18. februar: AT skrivedag 27. februar:AT skrivedag Endelig kontrakt afleveres kl Kontrakten skal indeholde: fag, hovedområde, valg af opgave, valg af emne samt underskrifter fra elev og vejledere Kontrakten bruges som synopsens forside 27. marts: AT skrivedag 7.april:AT skrivedag Aflevering af synopsis kl Synopsis plus forside (= kontrakt) afleveres

Vejledning Bemærk, at lærerne ikke må vejlede efter at synopsen er afleveret.

Synopsen skal indeholde  titel og angivelse af fagkombination  problemformulering  præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med  diskussion af, hvilke materialer, metoder og teorier der er relevante i arbejdet med underspørgsmålene  konklusioner på arbejdet med de enkelte underspørgsmål  en sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse  litteraturliste  en perspektivering til studierapporten Se i øvrigt CD´en  Du skal skrive, om du har besvaret opgave A eller B

Synopsen – 3-5 sider – Udgangspunkt for det mundtlige oplæg/ ”udvidet disposition” – ikke en stil / ikke en afrundet rapport (stikord) – stramt struktureret SE EKSEMPEL I PRIMUS 2, side 104ff

Synopsen Husk de ”gamle” råd – Tidsplanlægning – Søg vejledning – Litteratursøgning – Synopsen skal kunne læses af en udenforstående  prøv det af!

Før eksamen  Talepapir = ”Huskeseddel”  Det, du vil tage fat på under eksaminationen Stikord: ikke hele sætninger, så risikerer du at læse op Du skal ikke referere hele synopsen – vi har læst den! Hovedpunkter: problemstilling og konklusion Der, hvor de spændende ting ligger, f.eks. to modstridende teorier/resultater/tolkninger Hvad fik du fra det ene fag og hvad fra det andet Hvis du er kommet til nye konklusioner/har inddraget nyt Fagenes og metodernes muligheder og begrænsninger Gennemtænk tidsforbruget! Lav evt. generalprøve?! Én A4-side

Studiecafé Tirsdag d.24.marts og onsdag d.25.marts – En studievejleder i lok.101/ studiecaféen, som kan hjælpe med det formelle (synopsis) Onsdag d.6.maj - En studievejleder orienterer om eksamens- fiduser (AT-talepapir) i lok.101/ studiecaféen

Eksamen Individuel mundtlig prøve: Kan evt. afvikles i perioden med skriftlig eksamen fremlæggelse ved eleven ( min) uddybende dialog (ca.14 min) – Herunder evt. spørgsmål i relation til studierapport. Synopsen, studierapporten og talepapiret Alle tre ting skal medbringes til prøven Medbring materialet, især hvor de centrale citater er fra (bøger, artikler m.m.) Eksaminationstiden 30 minutter pr. eksaminand (inkl. votering). Der gives ingen forberedelsestid.

Studierapporten  Sørg for at få den udfyldt nu!  Omfang på 1-3 sider  Oversigt på Lectio over: – de emner, du har arbejdet med – de fag og faglige hovedområder, der er indgået i det enkelte forløb Skal medbringes til eksamen

Hvad er det så, I skal kunne??

Fokusere på sagen !!

To typer fokus Opgave A Undersøger sagen Opgave B Undersøger en sag, der giver problemer Kommer desuden med forslag til løsning af problemet

Faglige mål  tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder  foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf  perspektivere sagen  vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag  demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.

Faglige mål i hovedtræk Kombinere forskellige fag Problem: afgrænse – undersøge – formidle Perspektivere Vurdere forskellige fag-metoders muligheder og begrænsninger

Innovationsopgaven - B Du skal desuden OGSÅ kunne reflektere over – Hvad er det nye i din løsning på problemet? – Hvilke – tilsigtede og utilsigtede – konsekvenser kan dit løsningsforslag have?

Råd og vejledning Denne power-point ligger på lectio på modulet Brug i øvrigt vejledningsdelen af CD-rommen Se evt.

Spørgsmål?

Resten af dagen 1. modul: Formalia og opgaveåbning Formalia i festsalen Start opgaveåbning i klasserne 2. modul: Opgaveåbning Opgaveåbning i klasserne 3. modul: Åben vejledning Åben vejledning i kantineområdet (alle fag & innovations- og talent/AAU-stande) 4. modul: Åben vejledning Åben vejledning i kantineområdet (ditto)

Hvor skal I være? I skal være i jeres stamlokaler!

God arbejdslyst!

Innovation betyder, at noget g ø res p å en anden m å de, hvilket f ø rer til ny viden. Det beh ø ver alts å ikke v æ re viden, som er ny i en absolut forstand. Det skal bare v æ re viden, der er ny for de involverede parter, eller viden, der er brugt p å en ny m å de. Ofte er der tale om ” gammel ” viden, der er anvendt p å en ny m å de. Innovation indeholder to dele: · en ny id é · at denne ide kan oms æ ttes til et nyt eller forbedret produkt.