F remtidens fakultet Kick-Off-Møde 5. November 2002.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Debatkort til MED-udvalg Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Arbejdspladsudvikling
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Administrative pejlemærker i BUF
UDVIKLINGSTRÆ PÅ EN UDDANNELSESINSTITUTION
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Ledelse af innovative medarbejdere
Anerkendende APV.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
7. December Fakultetets og dekanens opgaver  Sikre en stabil udvikling og økonomi  Motiverende personalepolitik (medarbejderne skaber fakultetet)
Faggruppen Ledelse, Kompetence og Organisation DELTAGELSE I JOBMESSER - EN VEJ TIL PROFILERING OVERFOR POTENTIELLE MEDARBEJDERE Ole Møller Teknisk Direktør.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
Introduktionsaften for holdrepræsentanter 2009 VELKOMMEN.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Forskningslederseminar Birte Siim : Hvilke udfordringer/opgaver har en forskningsleder/projektleder ? 1.Kontinuitet og dynamik 2.Anerkendelse eller.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Medarbejdermøde den Børge Obel. Medarbejdermøde DAGSORDEN 1.Præsentation af de nye dekaner Hanne Harmsen Peder Østergaard 2.Beslutninger.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Samarbejdsaftale Badminton
SUF - gevinstrealisering
Hvordan møder praksis de nye lærere?
Økonomi, styring og bestyrelsesarbejde på erhvervsakademierne
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Fælles ledelsesgrundlag
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Kvalitet i uddannelsen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Præsentationens transcript:

F remtidens fakultet Kick-Off-Møde 5. November 2002

T id til forandring for Danmarks universiteter! Styrket ledelse Øget frihed Stabil økonomi

Tid til forandring for Handelshøjskolen i Århus!

Tid til forandring for Det Erhvervssproglige Fakultet!

Hvor går vi hen? Hvordan organiserer vi os? Hvordan skaber vi et bedre arbejdsmiljø?

V ejen til en sammenhængende strategi! HHÅs Strategiproces Organisationsomstilling Kompetencerejsen

S trategiproces - rubrikker Idé, mening, retning Medarbejdere og organisation Uddannelse Forskning Eksterne interessenter Internationalisering

O rganisationsomstilling - rubrikker Institutter? Studienævn Teamwork/Netværk Personalepleje …

K ompetencerejsen - rubrikker Psykisk arbejdsmiljø Skabe anerkendende miljøer Organisation for produktudvikling VIP-TAP Eksterne : fast ansatte …

T idsplan (1) Kick-Off-møde Slutseminar Dekanatets strategiudkast Konsistorium

T idsplan (2) Slutseminar Implementering Konsistorium Marts 2003 Kollegiale organer Forår 2003

”Gamle” rektorer, dekaner og institutledere kan sidde deres valgperiode ud, men får nye beføjelser fra juli U niversitetsreformen træder (sandsynligvis) i kraft den

R eformen Bestyrelse med eksternt flertal Bestyrelse ansætter rektor Rektor ansætter dekaner Fakultetsråd (besluttende) -> ”Akademisk råd” (rådgivende) Et eller flere studienævn (50% stud.) Institutstruktur kan besluttes lokalt (dekan ansætter institutbestyrere) Færre bekendtgørelser, mere frihed

K onsekvenser!? Mindre medarbejderdemokrati Strammere, tydeligere og (forhåbentlig) mere professionel ledelse Større fleksibilitet for den enkelte

C itat Weekendavisen ”Væk er … den politiseren, der har hærget samarbejdsorganerne, væk er den fortsatte intrigeren om magten, og væk er det bureaukratiske omsvøbsdepartement af tom snak og uldne aftaler, der har lammet universiteternes handlekraft og nytænkning.”

”Når medarbejderne i en kort årrække sættes til at lede og fordele deres kollegers arbejde, er det som at sætte ræven til at vogte gæs. Ethvert initiativ manes i jorden, enhver gennemgribende reform ædes op af forbehold, enhver PU- samtale undgås, enhver afskedigelse stilles i bero – de fleste ansættelser ditto – for selv en rektor skal jo tilbage og se sine kolleger i øjnene igen og finde fodfæste som forsker i det miljø, han har været øverste ansvarlige for.” (Weekendavisen, fortsat)

A lternativer 2004/2005: Fakultet med nuværende struktur  Fakultet med anderledes institutstruktur Fakultet med netværksstruktur ”Institut for Sprog & Kommunikation” (eller lignende)

A lternativET 2010: ”Vi” er ét institut (af 4-5 institutter i alt) ved en monofakultær HHÅ.

Ø KFs strategi Forskning Undervisning Formidling til erhvervslivet Støtte og udvikle organisationen

(ØKF – fortsat) Vi skal kombinere elitære fokusområder med bredde i uddannelserne Vi skal fremme kvaliteten gennem at anerkende det bedste

Ledelsen skal stimulere og styre strategiske innovative tiltag Klare udmeldinger fra ledelsen Personaleledelse (ØKF – fortsat)

Sætte spørgsmålstegn ved institutterne som væsentligste akse i vores interne organisering Øge fleksibiliteten i organiseringen af forskningen Anerkende eget ansvar, når det handler om at udvikle et godt arbejdsmiljø (ØKF – fortsat)

Løbende økonomisk og fagligt eftersyn af uddannelsesportføljen At satse på det bedste i undervisningen Pleje ”eliten i massen” Fra teaching til learning (ØKF – fortsat)

Vi skal satse på det bedste Flere ph.d.-studerende Flere eksterne forskningsmidler Anerkende anvendelsesorientering & kontakt til erhvervslivet (ØKF – fortsat)

Efteruddannelse med fokus på kvalitet frem for kvantitet Udvikle partnerskaber, der supplerer vores kompetencer (ØKF – fortsat)

Internationalisering: handling frem for ord Fokusering og højere kvalitet i internationaliseringen (ØKF – fortsat)

N ovember 02 – Februar 03 Fakultetets medarbejdere diskuterer fremtiden i 3 tværgående grupper. Fast ansatte forventes at deltage. Øvrige deltager efter tilmelding. 3 møder (20/11 kl , 17/12 kl , 15/1 kl ) Eksterne & interne ”moderatorer” + foredrag af eksterne eksperter Glem ikke P2Fs debatsider!!!

Ø konomiske rammer Vi kan ikke forvente ”bedre” økonomiske rammer end dem, vi regner med nu! Uddannelsen kan ikke pr. automatik prioriteres højest Nye penge kan kun skabes ved hjælp af rationaliseringer

S pørgsmål om overordnet strategi Hvem er vi? Hvad vil vi? Hvem vil vi have som partner(e)? Hvor er vi enige med kollegerne på ØKF, hvor vil vi gøre tingene anderledes?

S pørgsmål om organisationsomstilling Hvordan skaber vi en struktur som fremmer tværgående og innovative initiativer? Hvordan organiserer vi ledelsen af uddannelse & forskning optimalt? Hvordan implementerer vi en bedre personaleledelse?

S pørgsmål om kompetenceudvikling Hvordan skaber vi ”anerkendende” miljøer? Hvordan ser samarbejdet VIP/TAP ud i fremtiden? Hvordan bruger vi eksterne lektorers og timelæreres kompetencer og erfaringer bedre?

O RDET ER FRIT! G ør din stemme gældende!