MUNDTLIG KOMMUNIKATION – korte kontakter, kommunikation under undersøgelser, omsorg for den gravide og ledsager 3. NOVEMBER 2014 ELSEBET GJETTING, CAND.COMM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Graviditetsomsorgen i Danmark
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Guidet Egen-Beslutning - metode i rehabilitering
En konflikthåndterende kultur
TERM modellen Introduktion til øvelse
Det autentiske menneske
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 SAMMEN GØR VI DIG BEDRE Copyright; Mogens Sparre Wise Mind Ledelse i Praksis – 11. aften v/Mogens Sparre.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Lederkonferencen 9. juni 2010
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Sådan bruger du præsentationen
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Målrettet kommunikation
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Kommunikation Modul A.
Rita Buhl 22. september 2018.
Kommunikationskursus
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

MUNDTLIG KOMMUNIKATION – korte kontakter, kommunikation under undersøgelser, omsorg for den gravide og ledsager 3. NOVEMBER 2014 ELSEBET GJETTING, CAND.COMM.

TEGN ET BILLEDE AF TO ELEFANTER - og skriv 3 stikord/sætninger som kendetegner dine elefanter

DAGENS PROGRAM Formidlingsprocessen Professionelle relationer Kommunikationsniveauer Fremmer og hæmmer gode relation

Hvad fungerer godt & mindre godt i din kontakt og kommunikation med den gravide kvinde? & Hvorfor?

FORMIDLINGSPROCESSEN 1. Indledning - patienten varsles / forberedelsen 2. Nyheden / Beskeden 3. Emotionel støtte (evt. praktisk hjælp) 4. Tydeliggørelse (evt. opfølgningsaftale) 5.Afslutning Kilde 1

ØVELSE FORMIDLINGS-PROCESSEN 1. Jordemoderen taler med den gravide kvinde (fået foretaget ultralydsscanning tidligt i graviditeten) – om at der er fundet noget uklart eller atypisk i scanningen….. 2. Observatørerne ser hvordan formidlingsprocessen forløber – hvad går godt og hvad kunne forbedres/gøres anderledes 1. Opsamling: Først jordemoderen - så den gravide kvinde - og til sidst giver observatørerne feedback på formidlingsprocessen og til jordemoderen

INDLEDNING (1) Hvordan formidles den svære nyhed: Skab en tryg, stabil, uforstyrret ramme Giv mulighed for følelser / reaktioner Vær rolig Hav (øjen)kontakt Skab en god dialog Kilde 1

NYHEDEN / BESKEDEN (2) Start med at fortælle at der kommer en dårlig besked Giv beskeden så forståelig som mulig Tal klart og tydeligt (ingen detaljer) Sæt beskeden ind i en sammenhæng – dvs. Ikke kun den negative del - men se den i sin helhed Informer om muligheder Kilde 1

EMOTIONEL STØTTE (3) Giv plads til reaktioner, følelser, tanker Støt den anden Tal om ”beskeden” Lyt og vis forståelse - empati Spejl følelser evt. gentag ord/sætninger Vis/udtryk at der er tid til samtalen Styr samtalen Tilbyd evt. praktisk hjælp ved behov Kilde 1

TYDELIGGØRELSE (4) Uddyb beskeden Tjek den fælles forståelse Juster ved behov Aftal evt. opfølgning Kilde 1

AFSLUTNING (5) Bekræft og præciser konkrete aftaler (undgå misforståelse) Find brugbare løsninger på en svær situation Hjælp evt. med at huske/notere vigtig information Opsummer samtalen Afrund Kilde 1

R E F L E K S I O N HVAD HAR DU AF ERFARINGER MED AT SKABE GODE RELATIONER? - OG HVORFOR ER DE GODE?

PROFESSIONELLE RELATIONER Tre typer af relationer mellem den sundhedsprofessionelle (S) og den gravide kvinde /patient (P): 1.Jeg-Du – Distanceret Dominans (DD) 2.Jeg-Du – Sløret Sympati (SS) 3.Jeg-Du – Sorteret Gensidighed (SG) 1. & 2. – de mest anvendte relationer som der skiftes mellem 3. anvendes sjældnere, men kunne skabe forandringer ift. patientens situation S styrer Og P er passiv S og P - begge er aktive Kilde 2

JEG-DU-DISTANCERET DOMINANS (DD) KOMMUNIKATION S sætter dagsordenen S tjekker Ps viden Distance ml. S og P S giver svaret og underviser P i generel viden (ej specifik viden) ROLLE S styrer: tager initiativ, vurderer, bestemmer og løser (inddrager ikke Ps oplevelser og perspektiv men forventer at P gør hvad der bliver sagt!) P er passiv Kilde 2

JEG-DU-SLØRET SYMPATI (SS) KOMMUNIKATION S søger ligheder og fællesstræk S egen forforståelse og eget perspektiv S overfortolker, ser fælles almene træk S fokuserer på det forventede (ikke nysgerrig på forskelle el. på situationen) Kontakten bliver selve målet Samtalen stagnerer eller hygger (søger ikke nye perspektiver) ROLLE S styrer og har magten P bliver passiv Kilde 2

JEG-DU-SORTERET GENSIDIGHED (SG) KOMMUNIKATION S udveksler synsvinkler/muligheder sammen med P S lytter og viser interesse S tager udgangspunkt i Ps følelser og oplevelser S udforsker/undersøger sammen med P (personspecifik viden = konkret indsigt i Ps reaktioner, udveksling af tanker/vurderinger/ ideer) S bidrager med viden/erfaringer til problemløsning Uenighed er muligt ROLLE S er aktiv, støttende, guidende, udfordrende P er aktiv og involveret i beslutninger Kilde 2

5) Tal om vanskeligheder & udfordringer 4) Tal om P´s hverdag 3) Tal om generelle emner 2) Tal generelt om helbredsproblemer 1) Tal om Vind & Vejr 1) Problemet identificeres  2) Refleksion igangsættes over Ps oplevede vanskeligheder  3) Fælles refleksion samt være rummelig og lyttende Vigtigt! Skab personspecifik viden sammen med P for at kunne træffe fælles beslutninger FEM KOMMUNI- KATIONS- NIVEAUER Kilde 2

ØVELSE RELATION Tal med den gravide kvindes om hendes hverdag Tal om de vanskeligheder og udfordringer den gravide oplever Vigtigt! Skab personspecifik viden sammen med den gravide kvinde – så I kan træffe fælles beslutninger

HÆMMER & FREMMER RELATIONEN FREMMER: CONCORDANCE = overensstemmelse, bemyndigelse gives tilbage til P: Fokus på Ps liv (ikke symptomer) Forstår Ps perspektiv/oplevelser P = arkitekten i eget liv Anerkendes, respekteres, støttes Forhandler om det bedste for P Lytter til Ps selvforståelse - vigtig for engagement og deltagelse Kilde 2 HÆMMER / FREMMER: COMPLIANCE = efterrettelighed dvs. P efterlever S´s forventninger HÆMMER: NON-COMPLIANCE – modsætter sig behandlingen som S styrer

GODE & DÅRLIGE RELATIONER GODE RELATIONER S giver plads til P så  P tager initiativ, stiller spørgsmål, deltager i beslutninger S bruger en samtale-struktur hvor P inddrages S informerer og P forstår bl.a. konsekvenserne P ønsker involvering Pårørende er ofte mere aktive ift. S DÅRLIGE RELATIONER S er arrogant S har travlt, tidspres, der mangler personale S taler om info der ikke er vigtige for P S ikke får skabt tillid S ikke involverer P P objektiveres P mangler informationer Kilde 2

EN GOD RELATION 1.Tillidsfuld 2.Inddrager P i beslutningerne 3.Jeg-Du-Sorteret Gensidighed 4.Fokuserer på Ps liv (concordance) 5.Anerkender og respekterer 6.Personspecifik viden 7.Tilpassser kommunikationen ift. P 8.Støtter Ps proces 9.Forståelig information 10.Bevidst om magtforholdet Kilde 2

ØVELSE FRA NOVICE  TIL EKSPERT ① Hvordan medinddrog du din sidste patient i beslutningen ang. undersøgelse og behandling? ② Hvad gik godt - og mindre godt? ③ Hvad kunne du ellers have gjort? ④ Hvad vil du gerne gøre anderledes, næste gang?

AFRUNDING Hvis det du gør ikke har nogen positiv virkning på den anden – SÅ gør noget andet!

REFERENCER 1.Kommunikation i praksis. Tom Eide & Hilde Eide. Klim, Kap At fortælle dårlige nyheder 2.Kommunikation – for sundhedsprofessionelle. Kim Jørgensen (red.) Gads Forlag, Kap. 2 - Den professionelle relation 3.Psykologiske aspekter, brugerholdninger og –forventninger i forbindelse med ultralydskanning i graviditeten – en medicinsk teknologivurdering. Sundhedsstyrelsen, 2006 Supplerende: 3.Perspektiver på kommunikation i sundhedsfaglige professioner. Mette S. Nielsen & Gitte Rom (red.). Munksgaard, Rørt, ramt og rystet- S. Bang. Soc.pædagogisk Bibliotek, 2002