Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus 47845 © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts 2014. Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Divergent og Konvergent
Energi- & Vandværkstedet
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Modul 1 - Processer.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Venedig – PID konference
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Indledning Verden er blevet mindre – afstanden er ingen hindring
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Efteruddannelse på akademiniveau 19. marts 2014 v. Christian Mathiasen.
Materialer til innovation og iværksætteri
Knowledge Management E-BUSS Session 9, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Fra innovation til projektudvikling
Resultater og indsatser for projekt Sædding og Ådalen på Toppen
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Økonomiske kompetencer
Fagdidaktisk kursus i religion
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Billedkommunikation i elektroniske journaler Introduktion til projektet Projektets mål er at teste og udvikle billedbaseret kommunikation som et tværfagligt.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Den 28. oktober 2004 v/Anna Pelvig, PELVIG & PELTZ Markedsføring i praksis -cases.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Generel introduktion til EC
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Innovation i AT/SO.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Research & Innovation. Fremlæggelse Vores idé Vores idé Målgruppe Målgruppe Produktet Produktet Hjemmeside Hjemmeside Mobilapplikation Mobilapplikation.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
47843 Økonomisk planlægning af udviklingsprojekter Forfatter: Eva Bundesen, CampusVejle, Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation.
Fablab – Innovation og design i praksis Oplev hvordan elever og lærere har samarbejdet med FabLab og har fået inspiration til at skabe god undervisning.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Alle I Uddannelse Altid AIUA Rikke Kirkensgaard Skive.
© Ministeriet for Børn og Undervisning, Januar Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for bygge/anlæg og industri i samarbejde med Jan.
Bygningsfysik - fugt © Ministeriet for Børn og Undervisning, Januar 2013, revideret i februar Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Velkommen til Sikkerhed i.f.m rebunderstøttet arbejde © copyright 2012 © Undervisningsministeriet. December Materialet er udviklet for Efteruddannelsesudvalget.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Vejledning: selvbetjeningssystem
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Navn på jeres idé Jeres navne:
Undervisningsmateriale til AMU-mål
-en model til at styre idéudvikling
Lærevejledning - damptryk
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
Humanistisk Entrepreneurship 3 Forretningsmodellens mønstre A
- Vi skaber iværksættere
Fokuseret Værdikædesamarbejde – design for optimal ressourceanvendelse
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Præsentationens transcript:

Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse i samarbejde med Jesper Kaas. Materialet kan frit kopieres med angivelse af kilde. Materialet kan frit viderebearbejdes med angivelse af følgende tekst: ”Dette materiale indeholder en bearbejdning af Innovation og kreativ idégenerering, Marts 2014 udviklet for Ministeriet for Børn og Undervisning af Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation og Ledelse i samarbejde med Jesper Kaas.”

Målbeskrivelse Gennem viden om innovationsprocessens forskellige faser og metoder kan deltageren selvstændigt anvende de enkelte faser til analytisk problemløsning. Deltageren kan endvidere aktivt vurdere og anvende kreative metoder til at finde løsninger på problemer i forbindelse med nuværende eller kommende aktiviteter til udvikling af nye forretningsområder. Målgruppe: Uddannelsen er udviklet til ufaglærte og faglærte medarbejdere i større eller mindre virksomheder, der arbejder med innovation og kreativ idégenerering ved udvikling af nye forretningsområder.

Kursusindhold 1.Introduktion – innovationens natur 2.Case iværksætteri og innovation 3.Hvem skaber og er ansvarlig for innovation? 4.Innovationsprocesser 5.Kreativ tænkning 6.Kommunikation og involvering af interessenter 7.Koncepter og prototyper 8.Fremlæggelser

1. Introduktion – innovationens natur Delmål: Deltageren har kendskab til baggrunden og drivkræfter for innovation, og kendskab til forskellige former for innovation.

1. Introduktion – innovationens natur Innovationstyper: Produkt Service Processer Drivkræfter for innovation: Ressourcer Teknologi Økonomi Tilbud Kundeorientering

1. Introduktion – innovationens natur Rammebetingelser for iværksætteri:

2. Case iværksætteri Delmål: Deltagerne kan beskrive og forklare baggrunden for egen idé ift: –Den unikke og autentiske baggrund for det personlige projekt –Drivkræfter og relevante faktorer –Aktører –Etc.

3. Hvem skaber og er ansvarlig for innovation? Delmål: Deltageren kan forklare og give eksempler på individuelle kompetencer og organisatoriske forudsætninger for innovation.

3. Hvem skaber og er ansvarlig for innovation? Personer i innovationsprocesser: Idémager Idéudvikler Entreprenør Intraprenør

4. Kreativitet og kreativ tænkning Delmål: Deltageren kan forberede og anvende teknikker og metoder til kreativ idegenerering.

4. Kreativitet og kreativ tænkning Kreativitet: At skabe At være skabende og/eller berige noget eksisterende Innovationskraft: At konkretisere idéer og tilskrive en efterspurgt værdi/nytte!

5. Innovationsprocesser Delmål: Deltagerne har kendskab til forskellige innovationsprocessers teorier og modeller, så de kan forklare og skelne mellem deres formål og anvendelse.

5. Innovationsprocesser KIE-modellen: Kilde:

6. Kommunikation og involvering af interessenter Delmål: Deltageren kan forberede og anvende forskellige teknikker overfor interessenter med henblik på at kommunikere ideer og deres nytte.

7. Prototyper og koncepter Delmål: Deltageren kan formulere nytteværdien af sin idé og forbinde denne til et eksisterende koncept.

8. Fremlæggelser Delmål: Deltageren kan fremlægge og argumentere for valg af kreative metoder til idégenerering og igangsættelse af innovationsprocesser.

Links enterprise/ enterprise/