Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afVeronika Kusumo Redigeret for ca. et år siden
1
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Områdeleder Christian Clausen Institut for Produktion og Ledelse, DTU
2
Et samspil mellem mange aktører
Virksomhederne bestemmer, men innovation foregår i stigende omfang i netværk Produkter indgår i produktkæder (supply-chains), produktservicekoncepter, forretningskoncepter Produkters egenskaber bliver først tydelige i mødet med aktører, andre teknologier og brugsmønstre Viden og ideer transformeres fra forskellige domæner ind i produktudvikling (teknologi, marked og brug) Udviklernes tolkningsrammer påvirkes af virksomhedens historie og sociale system
3
Aktører i produktets livsfaser
UMIP Aktører i produktets livsfaser
4
Produktlivsperspektiv
Brugere og forestillinger om brug skabes i løbet af produktets liv: Idegenerering: Hvilket behov og problemer, hvem sætter dagsorden ? Potentielle kunder, marked? Konceptualisering: Ide i, ide med, forestillinger om brugskontekst ? Detaljeret design, skabelse af løsninger: Test personer ? Realisering, fremstilling: Indragelse af ’lead users’, praktikere? Distribution, recirkulation og bortskaffelse: Kunder, brugere, myndigheder i form af klager og indgreb ?
5
Oversættere i innovativ proces
Kulturel udvikling Praksisfæl- lesskaber Mijløafdeling Marketing Forskning Lead users space Teknologi specialer projekt produkt Medarbejdere Fremstilling materialer Internet e-buss Brugere og brugspraksis Service Oversættere i innovativ proces
6
Konkurrerende spaces Kulturel udvikling Brugerfæl- lesskaber
Mijløafdeling Marketing Forskning Lead users space Teknologi specialer projekt produkt Medarbejdere Fremstilling materialer Internet e-buss Brugere og brugspraksis Service Konkurrerende spaces
7
Den organisatoriske kontekst
Marked Virksomhedens Socialforfatning Project Topledelse Projektledelse Specialister Regulering Udviklingsarbejde Teknologi Specialister Medarbejdere Arbejdsmarked
8
Udvikling i en kulturel sammenhæng
Virksomhedens socialforfatning, politiske bindinger og filtre: - gensidighed, ledelse – ansatte - udviklet gennem konflikt og konsensus - tidligere politik bidrager til dagsorden for forandring - organisationernes konstruerede virkelighed og tolkningsrammer - organisatorisk filter overfor indre og ydre signaler
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.