Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde? ---------------------------------------------------------------------------------------------

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Lærerprofessionen.
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
NOEA/Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
Processer og værktøj Værdianalyse.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Omgangstone og kollegialitet
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Dansk Magisterforenings mentorordning
Dan Zielke og 1.
Gruppeudviklingssamtaler
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Ledelse i forskellige retninger
Per Møller Janniche Mobil
Derfor skal der være sammenhæng og overensstemmelse mellem de fire liv –Familielivet Er normalt basen i den enkeltes liv –Arbejdslivet Er blevet sværere.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
organisatoriske kompetencer
Nedbringelse af sygefraværet - et fælles projekt.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Sådan bruger du præsentationen
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Kvalitetssikring af skolepraktikken
Bachelorprojektvejledning?
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Hvor skal Masters hen - du?
Velkommen.
Kompetencer.
Mere MOST - mindre fravær
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Værktøj: Check dine relationer
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører

Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?

Kompetenceprofil for instruktører Indlevelsesevne & tålmodig Samarbejdsevne & fleksibel Kommunikations- & formidlingsevne Procesorienteret Ændringsparat Kvalitetsorienteret Kundeorienteret Ambassadør for virksomheden Personlige kompetencer

Hvorfor er instruktørfunktionen så vigtig? - De første 14 dage på en ny arbejdsplads kan gøre en forskel Har første kontakt med den nye medarbejder og ”Den gode modtagelse” Skal fungere som brohoved til et ”nyt” arbejdsliv

Instruktøren som kulturbærer vedr.: 1.Samarbejde 2.Initiativ og engagement 3.Fleksibilitet og omstillingsparathed 4.Kvalitetsbevidsthed – Kunden skal altid være i centrum. 5.Fremmødestabilitet – ”SYGEFRAVÆR”

Instruktøropgaven har til formål, gennem teoretisk og praktisk instruktion at: At give medarbejderne kendskab til tjenestestedets organisering og arbejdsfordeling At gøre medarbejderne i stand til selvstændigt at udføre de pålagte arbejdsopgaver under hensyntagen til sikkerhed og kvalitetskrav At medvirke til en vurdering af medarbejdere i samarbejde med lederen

Vi forventer at du som instruktør er i besiddelse af passende faglig viden inden for de væsentligste arbejdsområder. Kendskab til virksomhedens kvalitetsmål, værdier og strategi. Som person er du kendetegnet ved at være åben, tillids skabende. Du er empatisk og forstår at sætte dig i andres sted Besidder gode kommunikations og formidlingsevner

Mentor Coach Rollemodel

Mentor Mentoring er en proces, hvor mentor og mentee – gennem samtale – arbejder sammen om at udvikle mentees evner og færdigheder. Mentoring handler om at skabe: Bevidsthed & Ansvar hos mentee. Være støtteperson i opstartsfasen Hvert team udpeger en person til at forestå ”Mentorrolle”, Det er ikke instruktøren der også virker som mentor.

Coach Coaching er at låse op for et menneskes potentiale til at maksimere sine egne præstationer. Det er at hjælpe mennesker til at lære, frem for at undervise dem. Tag udgangspunkt i den enkeltes: Ressourcer Personlige værdier

Kollegial Coaching Parker egne løsninger – meninger og eksempler væk Tro på, at den du coacher, er god nok selv til at kunne tackle sine udfordringer Kollegial coaching tilskynder selvstændighed

Rollemodel? Diskutér hvor vigtig i synes instruktøren er i forbindelse med at være den gode rollemodel for nye medarbejdere. Hvad er efter jeres mening en god rollemodel? Eksempler fra hverdagen. Er der faktorer i dagligdagen der besværliggør, jeres muligheder for at gå i front som det gode eksempel?

Hvad er din rolle i teamet? Hvor vigtigt er teamrolle sammensætningen? Instruktørens rolle ved rekruttering

(Kompetenceprofil) Hvad er dine stærke sider som instruktør? Er du bevidst om mindre stærke sider som du ønsker at styrke?