Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber."— Præsentationens transcript:

1 Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber Fremtidens samfund og læring?

2 Selvoptimering: (Fornuft - individualisme) Alt beregnes: I samfundet, i den offentlige sektor Jeg optimerer mit forbrug og min indsats på arbejde Offentlig service som velfungerende bagland for MIG Klippekort til offentlig ydelser: Børnehave, skole, ældrepleje Penge & konkurrence, globalisering, fusioner, outsourcing Et effektivt arbejdsmarked Løsere ansættelse, få fastansættelser Betaling for konkret arbejde og indsats, ingen overenskomst? Kompetencer: Ekspertise, specialviden, brugbart, hard core Fleksibilitet og omstillingsparathed Alt måles og vejes: Tests, målinger, evalueringer Lærer = markedsleverandør Eks. PISA undersøgelser, karakter på nettet

3 Væridfællesskaber: (Følelser – fællesskab) Vi har behov for at føle fællesskab og spejle os Værdi, etik, tradition, relation, tryghed Lokalsamfund som fælles anker og værdigrundlag Fra modtager til deltager, at yde noget at gøre en forskel Tryghed & stabilitet i service Relation vigtigere end brand, kundefællesskaber Vi tager ansvar for hinanden på arbejdspladsen, reflekterende teams Historier om ”os”, traditioner, symboler og maskotter Projektspiller, teammål og fælles bonus Alle bidrager i teamet, evne til samarbejde og skabe relationer Sociale og bløde kompetencer, kulturbærer Lærer = proceskonsulent Eks. Trin for trin, ”den gode stol”

4 Fornuftsfællesskaber: (Fornuft – fællesskab) Behov for struktur og fællesskab – ellers falder alt fra hinanden Skabe gensidig forståelse og enighed om normer Lokalsamfund som velfungerende fællesskab Fællesskaber er praktiske ! Ikke rationelt at zappe Offentlig service – fælles basissystem, sikkerhed i service Fastansatte & soliditet, løfte i flok, koordinering Arbejdsgrupper sammensættes via tests Aflønning på baggrund af gruppepræsentation LEAN og kvalitetsstyring Rationel samarbejdsevne, ikke bare proces Fælles forståelsesramme, grundviden, koordinering, forhindre kaos, kanon Lærer = Dannelseskonsulent Eks. HC Andersens eventyr til alle børn på skolen, forældreundervisning

5 Selvskabelse: (Følelser - individualisme) Livet består af konstante valg, kun jeg kan vælge for mig Selv finde mening og sammenhæng Relationer til andre er flygtige – noget i det for MIG Oplevelse, udlevelse, identitet, selvrealisering Individuel service, brugerbetaling eller privat velfærdsservice Branding, medier, spindoctors, brands vigtigere end mennesker Ydelser udvikles med individuelle brugere/kunder Kernefunktion = servicefolket Innovative, kreative medarbejdere, krøllede hjerner Evne til at zappe ind og ud på projekt Selvindsigt, kulturel empati Tema & byggeklods Det kreative og følelsesmæssige kan ikke måles Lærer = oplevelsesguide Eks. Hvert barn sin logbog med profil og mål, reflektions-stil med MIG i centrum

6 Gruppedialog 1: Samfund og læring version 2018? I DENNE fremtid: Hvordan ser samfundet og arbejdsmarkedet ud? Hvordan ser skolen ud? Hvordan ruster vi vores børn til denne fremtid? Hvilke kompetencer bliver efterspurgte? Hvad er lærerens/pædagogens rolle? Hvad forventer forældrene af skolen?

7 Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber Fremtidens samfund og læring?

8 Gruppedialog 2: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Læring og faglighed” ”Skolens organisering og rammer” ”Lærernes/pædagogernes kvalifikationer og skolen som arbejdsplads” ”Skolens indhold – hvem bestemmer” ”Rummelighed og skolen for alle”

9 Gruppedialog 2A: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Læring og faglighed” Hvilke læringsformer skal undervisningen bygge på. Hvilken faglighed skal skolen stå for. Hvilke fag skal skolen indeholde.

10 Gruppedialog 2B: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Skolens organisering og rammer” Hvordan skal skolen organiseres. (klasser, hold elevgrupper) Afdelingsopdeling.

11 Gruppedialog 2C: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Lærernes/pædagogernes kvalifikationer og skolen som arbejdsplads” Hvilke kvalifikationer skal lærerne/pædagogerne i skolen have? Hvor gøres skolen attraktiv som arbejdsplads?

12 Gruppedialog 2D: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Skolens indhold – hvem bestemmer” Hvem skal bestemme skoles indhold? Hvis er skolen? Skal skolen være statens eller kommunens – folkets?

13 Gruppedialog 2E: Samfund og læring version 2018? Alle grupper: Hvordan ruster vi os bedst til fremtiden? Hvordan kan vi bedst præge udviklingen i skolen? Hvilke værdier skal skolen bygge på? Hvilket dannelsessyn skal skolen have? Sæt særlig fokus på: ”Rummelighed og skolen for alle” Hvor rummelig skal skolen være? Skal skolen være for alle?


Download ppt "Individualisme – se mig Fællesskab – spejl mig Følelser - føl mig Fornuft - mål mig Selvoptimering Værdifællesskaber Selvskabelse Fornuftsfællesskaber."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google