1 Omlagt skriftlighed (elevtid) - på Tradium Handelsgymnasiet Mikkel Brunvold Nyborg 26. april 2016.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Progression i de større skriftlige opgaver:
Undervisningsevaluering i matematik
Elsker DU også at læse lektier?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Det Internationale Område Studieområde 3/
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Skolereform august 2014………………
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Inspiration til reformarbejdet
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Skriftlighed i biologi
DEN DIGITALE SKOLE Hvordan kan tablets indgå i undervisningen for at tilgodese differentiering?
Ny Fælles Naturfagsprøve
Ny nordisk skole Mandag den 2. februar 2015
Celle.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Undervisning i studiemetodik
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
”Blog som læringsplatform”
Gruppefeedback Et par eksempler fra hverdagen Karen Lunden (klu)
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Studietid på Roskilde Gymnasium Liv Fernley Schoppe.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
I mentor ordningen på elevmentor.dk
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
John Hattie.
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Infomøde om synteseopgaven
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
SRO 2018 hHx.
SIP3: Differentiering Temaer
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

1 Omlagt skriftlighed (elevtid) - på Tradium Handelsgymnasiet Mikkel Brunvold Nyborg 26. april 2016

De pædagogiske indsatsområder Del af den pædagogiske strategi: 1.Positive forventninger til eleverne 2.Evaluering: Særlig fokus på formativ evaluering 3.Omlagt skriftlighed 4.Undervisningsdifferentiering/studiefællesskaber Centralt med fælles pædagogisk sprog! 2

Synliggørelse af elevtiden (teamet koordinerer) 3

Model for undervisningskvalitet (Hattie) Feedback på opgaven Synlige læringsmål. Synlig og specifik feedback på opgaven. Feed up: Hvor skal jeg hen? Feedback på læreprocessen. Feedback på succeskriterierne for målet. Løbende pege på placering i forhold til mål. Feed Back: Hvor er jeg i læreprocessen? Feedback på selvreguleringen. Øge læringsmuligheder via strategibrug. Fremme selvfeedback - giver dybere forståelse. Feed forward: Hvad er næste skridt?

Hvorfor retter man ”i bund”? Rygdækning/forsvar for den givne karakter God samvittighed ved at have udført sit arbejde ordentligt Svært ved at ignorere nogle fejltyper? En (dårlig) vane? En antagelse om, at eleven lærer af sine fejl ved at få dem udpeget 5

Projektgruppe Projektgruppe dannet efteråret 2014: Matematik, Dansk, VØ, Spansk og Afsætning Formål: Indsamle og formidle erfaringer med omlagt skriftlighed fra de forskellige fag Hvad virker/virker ikke? Store og små metoder… Fremlæggelse for HHX- og HTX-kolleger Færdigt idékatalog på tværs af fag 6

Idékataloget (1) Foreløbige input til fælles forståelse: Flytte feed back ind i skriveprocessen og mindre feed back bagefter Forskellige rettesystemer skal i spil Omlagt skriftlighed for hele klassen – fælles retning i klassen Eleverne retter hinandens opgaver (både i processen og det færdige produkt) Standpunktsprøver (skemalægges evt.) Flytte noget elevtid hen til ”stilleperioder” (større projekter, standpunktsprøver) 7

Idékataloget (2) ”Fysisk tilstedeværelse og tvang” for de elever, der er bagud med skriftlige afleveringer Differentieret (omlagt) elevtid Eleverne møder ind med individuelle afleveringer – og sammenskriver det til én aflevering. Denne afleveres til læreren, som så rettes. Rettepraksis kan også være mundtlig mv. 8

Opsamling på 1. semester Mikkel Brunvold 9

Klassens “afsætningsblog” Tvungne indlæg/ Digital dannelse Projektevaluering Små opgaver Skrivevaner Mikkel Brunvold 10 Den er god at tage med ud af huset fx til Innovation og Aros. Vi skal tænke på, at vi er nogle af de første som er med i sådan et projekt. Det skal være ok at tage PC med, ipad er kun et værktøj. Vi har indtil videre brugt ipaden til næsten alt, måske endda lidt for meget, med det mener jeg at den har ikke er god til alt. Det er måske luksus, men det med at man kan tage den med overalt og læse en dansk novelle eller engelsk tekst, synes jeg er rigtig fedt, det hjælper til at jeg for læst nogle lektier jeg ellers ikke ville læse. Men det er da lettere, at lave film og være innovativ med ipadden Jeg ved ikke, hvad vi ellers skal kunne lære med ipadden. Det virker nemlig ikke til, at den kan så meget mere. Overlegen mht. transport og håndtering. Slår ikke igennem på den måde, jeg havde forestillet mig.

Parvis øvelse om et emne Find på 5 argumenter, hvor I kæder casen sammen med kapitlet om segmentering. Argumenterne skal skrives på fx Primarywall eller TodaysmeetPrimarywall Todaysmeet Afsluttende dialog i plenum om, hvad et godt argument er. Mikkel Brunvold 11

Gode formuleringer 1.Se dine tidligere afleveringer igennem 2.Find formuleringer som er særligt gode Udbyg med kausale markører fx: derfor, på grund af, som følge af, fordi, for, således at, da mv. Mikkel Brunvold 12

Elevudsagn Spild af tid for nogen. Det handler om at være motiveret. Fritiden er presset. Fungerer bedst hvis man sidder selv og kan spørge læreren Også godt at sparre med andre Læreren er fastholdt i timerne. Positivt i små mængder 50% = lange skoledage Forslag: max 15-20% omlagt Placering: bedst i slutningen af dagen 2 lektioner er det bedste Drengene er meget urolige 13

Google drev Makkerskrivning – deles med læreren: Træning af virksomhedsbeskrivelse (i 1.g) Skriv objektivt uden brug af jeg, du og vi Brug faglige begreber i afsnittet Brug informationssøgning og skriv kilderne i fodnoter Læreren kan lure med i skriveprocessen 14

Skema – opdateres løbende 15 Kommentarer Korrekt ”genre”:Ikke litteraturliste og noter til sidst. Heller ikke en ”konklusion” Informationssøgning + kildehenvisninger i fodnoter Ikke til i-bogen. Husk kildehenvisninger i teksten. Ellers gode kilder – husk dato. Inddragelse af fagbegreber OK, bedst i den interne analyse. Intern analyse: værdikæde Ikke virksomhedsbeskrivelse. Udmærket analyse, hvor du godt kan forsøge at få flere fagbegreber med. Der mangler en kort opsamling. Ekstern analyse: omverdensmodellen En del om konkurrence. Du kommer til at tale for meget om, hvad JJ gør. Det er jo internt. Afsnittet om den uafhængige omverden er udokumenteret. Opsamling: SWOT Den bør opstilles som tabel og kommenteres kort. Formidling Jeg-form, læs korrektur. Nutids-r! Husk at påstande skal dokumenteres – fx det med Starbucks. Dine fokuspunkter til næste gangOpbygning af argumenter og objektiv faglig formidlig Samlet bedømmelse 4+. der er en række gode elementer, men du skal øve dig på at lave den rette form i opgaven og søge endnu flere kilder.

Opsamling Differentiering i den omlagte skriftlighed Stillezoner vs. snakkezoner (ny klasserumskultur?) Feedback (peer, lærer, gruppe – mundtlig/skriftlig) er den mest effektive formative evalueringsform! Tydelige mål og sekvensering Træning i det multimodale (ikke kun eksamensopgaven!) Inddrag: IT, presseklip, korte nyheder, blogs, sociale medier, elevatorpitch mv. 16

Opsamling Mere fokus på tværfaglig skrivning med fokus på fx: faglige begreber, argumentation og brudstykker fra rapportgenren (SRP) Formativ evaluering: Feed up (hvor skal jeg hen?) Feed back (hvor er jeg i læringsprocessen?) Feed forward (hvad er næste skridt?) Dette gerne i klasseteamet – samme elevfeedback Nye rettestrategier (fokusretning) 17

Opsamling Forhåbentlig mere kvalificerede afleveringer (forskningen viser, at det virker…) Besøg på skoler, der har deltaget i SIP, viser, at lærere og ledere især peger på, at de har taget viden og inspiration til at arbejde med omlagt skriftlighed med fra kursusforløbet (EVA, Sept. 2015)  Bør prioriteres som hel-skole-projekt De gymnasiefremmede får hjælp Flere evalueringsformer: skriftlig, mundtlig, billedvisuel 18

Diskussionoplæg Hvorledes planlægges og gennemføres den omlagte skriftlighed bedst? Praktiske eksempler fra jeres hverdag Lærerperspektivet Ledelsesperspektivet Elevperspektivet Det organisatoriske 19

Referencer Holm Strøm, Sophie : Skrivning i alle fag, Dansklærerforeningens forlag, 2012 Jørgensen, Mette og Ole Schou Hansen, Den ny skriftlighed – skriv i alle fag, i-bog, Systime Krogh, Ellen: Videnskabsretorik og skrivedidaktik, Gymnasiepædagogik nr. 77, SDU 2010 Mørch, Margrethe (redaktør), Fag og læsning: i-bog, Systime Pors, Eva Pors: Rapport: Styrket formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen, Cudim