Begrundelser for det fællesfaglige i naturfagene CFU-UCC, København den 21.10.2015 Peter Norrild

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Læring i bevægelse - hvorfor?
Handler om naturvidenskab
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kladde til informationsdias
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
The Fittest will survive
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Fagets formål, fokus og fagmål
Jeg støtter barnet ved:
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
Uddannelsesparathed - hvad er det
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Den inkluderende skole
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Bæredygtighed – Naturfag
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Konfliktforebyggelse
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Sprogbaseret læring i naturfag
Tidslinje Charles Darwin.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Madkamp og madkundskab Kursus Madkamp – DM i madkundskab september 2014 Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Mål og perspektiver for naturfagene
Historie som fag i grundskolen – læreplaner og praksis
Festival og fællesfaglige fokusområder
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Det handler om eleverne
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Prøven i Natur/teknologi
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Begrundelser for det fællesfaglige i naturfagene CFU-UCC, København den Peter Norrild

Fra ROSE – undersøgelsen 2010 summary. Sjøberg og Schreiner

Fra ROSE – undersøgelsen 2010 summary

Hvor kommer det fra? Science Beyond 2000, Nuffield Foundation, 1998 (GB) Fremtidens Naturfaglige Uddannelser (FNU), UVM 2003 Fremtidens Uddannelser – Den ny faglighed og dens forudsætninger Fremtiden Naturfag i Folkeskolen (FNiF) UVM 2006 Et Fælles Løft, UVM 2009 A framework for K 12 Science Education: Practices, Croscutting Concepts and Core Ideas. NSF 2012 (USA) Naturfag i Tiden, NTS-Centeret 2013

Naturfag i Tiden - argumenterer for det fællesfaglige bl.a.: Interesse og læring - elevperspektivet En ny ”signatur” for naturfag i folkeskolen – elev-, forældre- og lærerperspektiver Potentialer og barrierer i skolekulturen - lærer og ledelsesperspektiver Naturfaglig kultur - i fællesskab bliver vi bedre

Naturfaglig (og teknologisk) kompetence - general scientific literacy En naturfaglig (og teknologisk) kompetence er en vidensbaseret parathed til at handle hensigtsmæssigt i situationer, som rummer en bestemt slags naturfaglige (eller teknologiske) udfordringer. Fremtidens uddannelser (UVM 2004)

Færdigheder, viden og kompetencer i FFM 2013 Viden er faktuel viden, teoretisk og begrebsmæssig viden og viden om procedurer, principper og sammenhænge Færdigheder omfatter brug af tilegnet viden og knowhow til udførelse af opgaver og opgaveløsning Kompetencer omfatter brug af viden og færdigheder (fagligt, personligt, socialt og metodisk), herunder kompetencen til at kunne reflektere over viden og færdigheder ---- Kompetencer udvikles ofte i et samspil med holdninger og værdier

Formål for faget biologi Eleverne skal i faget biologi udvikle naturfaglige kompetencer og dermed opnå indblik i, hvordan biologi – og biologisk forskning – i samspil med de andre naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i biologi tilegne sig færdigheder og viden om krop og sundhed, økosystemer, mikrobiologi, evolution og anvendelse af naturgrundlaget med vægt på forståelse af grundlæggende biologiske begreber, biologiske sammenhænge og vigtige anvendelser af biologi. Stk. 2. Elevernes læring skal baseres på varierede arbejdsformer, som i vidt omfang bygger på deres egne iagttagelser og undersøgelser, bl.a. ved laboratorie- og feltarbejde. Elevernes interesse og nysgerrighed over for natur, biologi, naturvidenskab og teknologi skal udvikles, så de får lyst til at lære mere. Stk. 3. Eleverne skal opnå erkendelse af, at naturvidenskab og teknologi er en del af vores kultur og verdensbillede. Elevernes ansvarlighed over for natur, miljø og sundhed skal videreudvikles, så de får tillid til egne muligheder for stillingtagen og handlen i forhold til en bæredygtig udvikling og menneskets samspil med naturen – lokalt og globalt.

Kompetence og almendannelse Almendannelse er summen af de kompetencer (faglige, personlige og sociale), som gør, at et menneske forholder sig aktivt, kritisk og ansvarligt til tilværelsens problemer og udfordringer… Almendannelse rummer en helhedsopfattelse og en sammenhængsforståelse, en kulturel og æstetisk kvalitetssans, en naturbevidsthed, en historiebevidsthed og en vision om det gode liv… Den almendannede kender sine handlemuligheder og er villig til at bruge dem personligt og sammen med andre”. Delvist efter: Vagn Oluf Nielsen: At styrke fagligheden – hvad vil det sige?, Uddannelse nr. 4, 2005, Undervisningsministeriet

Kompetencer og evaluering Det mere flygtige… Viden og færdigheder kan måles med almindelige evalueringsformer Det mere holdbare… Kompetencer er vanskelige at måle. Men man kan se tegn (indikatorer) på, at kompetenceudvikling hos en elev er i gang Knud Illeris’ kompetenceformel: Engagement – praksis/problem - refleksion

Skal vi til at evaluere på nye måder?

Faglighed – lidt svært med politikere og forældre!

Bestemmelser om naturfag 1993 CKF’er i alle fag 2001 Klare Mål - vejledende 2003 Fælles Mål 2009 Fælles Mål – fælles trinmål 2013 Forenklede Fælles Mål – fælles ”kompetenceramme” – læseplan med 6 fællesfaglige fokusområder Kompetence Indhold

Problemstillinger eller temaer i naturfag, som I anser for meget vigtige for eleverne eller samfundet…?

Faglige overlap i naturfagene Plantebælter og klimazoner Fotosyntese og respiration Vejr og vejrfænomener Næringsstoffer i maden Jordens og livets historie Vandets kredsløb Kulstoffets kredsløb Udsivning af næringsstoffer og iltsvind Vandvinding og rensning Energiproduktion, vedvarende energi Landbrugsformer …….

Joseph Priestley Frimenighedspræst og kemiker. Opdager af luft uden phlogiston og af hvordan luften holder sig frisk.

DNA strukturen 1953 James D. Watson (bio), Francis Crick (fys), Maurice Wilkins (fys) og Rosalind Franklin (kem) Nobelprisen i medicin 1962 Inspiration fra Linus Pauling, som i 1951 beskrev proteiners spiralstruktur (alfa helix).

Charles Darwin , præst, biolog og geolog – foretog i sin ungdom den 5 år lange rejse med The Beagle. On the Origin of the Species 1850 Om Arternes Oprindelse – på dansk i 1872

En søndag eftermiddag på Experimentarium med B.S. Christiansen

Mål optræder i målpar Færdighedsmålet fortæller, hvad eleven skal kunne Vidensmålet fortæller, hvad eleven skal vide

Dette samler alle naturfag Og er enslydende for de tre naturfag i udskolingen Her ses de enkelte naturfags særkender. Der er dog en del sammenfald mellem de enkelte fag. Faglige færdigheder og viden  generaliseres  kompetencer

Hvad med fagligheden?

Hvordan bygger vi videre på natur/teknologi?