Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Refleksion i kommunikationen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Graviditetsomsorgen i Danmark
Det svære liv i en sportstaske
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
Forældremøde X årgang.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Relationer – børn imellem
Vision for Vanløse Bydel
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Lederseminar 2014 Varde Kommune
At tale om sexualitet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Lærings- og praksisfortælling
Skrivekursus 1.e ..
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Motiverende samtaler med unge om rusmidler Ved Lotte L. Larsen og Dirch Bacher / Center for Unge og Misbrug Opsporing og tidlig indsats VIKUR.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Forældreinterview Stationens program Øget forældresamarbejde – hvorfor Formål og den praktiske ramme Selve interviewet Spørgsmål.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
RO PÅ I UNGE & RUSMIDLER ODENSE KOMMUNE. Unge under 25 år med misbrug af hash og/eller centralstimulerende stoffer MÅLGRUPPE I UNGE & RUSMIDLER.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
STEMMEHØRING Samsø ved stemmehører Lisbeth og Chris og facilitator Henriette Juel Maretti og facilitator Henriette Juel Maretti.
Praktikopsamling Velkommen tilbage. Dagens program: Kl Fraværsregistrering, skridttæller, læring på tværs + praktikoplevelser – 2:2 sammen Kl
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Målrettet kommunikation
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Den gode tone Lse.
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Den gode tone Lse.
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
RRR Modellen.
Barnesyn og børneperspektiv
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Kommunikation er svært Kommunikation er en syntese af information, meddelelse og forståelse

At tale om det vi taler om Vanskelig opgave fordi: … det sprog vi bruger er det samme som det vi prøver at italesætte … sprogets første orden beskriver 'virkeligheden'/'realiteten' … at sprogliggøre sprog er en 'meta'-refleksion … at sprogliggøre sproget er en proces hvor sproget beskriver sprogets beskrivelse af 'realiteten'

En kort case Louise er 16 år og bor hos sin far. – Forældrene er skilt på 3. år og forholdet til moderen er væsentligt tættere end til faderen – Hun har et ret omfattende brug af rusmidler – primært centralstimulerende stoffer – Hun har skiftet det meste af sin tidligere omgangskreds ud – Hun er tilknyttet et skole-behandlingstilbud, som hun passer relativt stabilt – Hendes forældre har et konfliktfyldt forhold til hinanden, men er meget tydeligt bekymrede – Louise har være i familiepleje og anbragt på et privat opholdssted – uden succes

Mødet om/med Louise Sagsbehandleren – Indkaldt mødet i henhold til SL, fordi Louise har et misbrug og skal tilknyttes et misbrugstilbud Forældrene – Deltager fordi de er tydeligt bekymrede og afmægtige. Louise skal have hjælp, nu! Misbrugsbehandleren – Deltager fordi han skal behandle Louise og det er hans job Louise – Deltager fordi hun skal, men mener ikke hun har et misbrug

Et fælles sprog? Her er mindst fire diskurser i spil: – Myndighedsdiskursen (der skal handles i henhold til loven) – Omsorgs-/forældrediskursen (der skal handles i henhold til vores viden om Louises bedste) – Behandlerdiskursen (der skal handles i henhold til at nedbringe Louises misbrug) – Autonomidiskursen (gør hvad I vil – jeg styrer alligevel selv biksen) (???) Og tænk, hvis der også havde være en sundhedsperson, en politimand (M/K) eller andre tilstede...

Multivers Begivenheder Tid

Tankevækkende Tal, så andre får lyst til at lytte Lyt, så andre får lyst til at tale Barnett Pearce Jeg ved først hvad jeg mener, når jeg hører hvad jeg siger Ludvig Wittgenstein Jeg siger det du hører Gregory Bateson Man kan ikke forstå det den anden forstår – man kan kun forstå det man forstår den anden forstår Niklas Luhmann Skift fortolkningen ud med nysgerrigheden - genfortæl hvad du hører

En trialog? Tre positioner: A : Interviewer  holder kontakten og stiller/følger op på spørgsmålene. B : Den der interviewes  taler fra sin position. C : Bevidner  tager tekstnære noter til brug for tilbagemelding og videre proces.  Holder øje med tiden.

Trialogens program A interviewer B i 20 minutter om sagen A interviewer C i 10 minutter om hvad C har hørt B har sagt A interviewer B i 5 minutter om hvad B har hørt at C har hørt at B har sagt

Pause Vi mødes igen kl 13.15

AAA-BBB-CCC Vi deles i grupper på tværs af trialogerne, hvor alle A-positionerne mødes, B-positionerne mødes og C-positionerne mødes i hver sine grupper. Hver gruppe samler sine erfaringer og refleksioner fra trialogerne til et fælles oplæg

At være i dialogen vs. diskussionen Dialog  At kunne se helheden imellem bestanddelene  At se på forbindelserne imellem delene  At undersøge antagelser  Læring igennem undersøgelse og opdagelse - nysgerrighed  At skabe en fælles forståelse blandt mange  Anerkendelse  Diskussion/Debat  At bryde emner/problemer ned til dets bestanddele  At se på forskellene imellem delene  At retfærdiggøre eller forsvare antagelser  At overtale, sælge, fortælle - overbevise  At opnå enighed om én forståelse  Bedrevidende

Fra tanke til handling Sagt er ikke hørt Hørt er ikke forstået Forstået er ikke accepteret Accepteret er ikke gjort Gjort er ikke fortsat gøren