Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen"— Præsentationens transcript:

1 Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen
DGE-Nord, Gruppeledertræf, Ålborg 12. maj 2011 kl Ib Ravn, lektor, Ph.D., DPU-Aarhus Universitet

2 1. Dagens formål og program
Formål: Hvordan deler man viden gennem oplæg og gruppediskussion på nye og lærende måder? Formiddag: At involvere gruppedeltagerne mere ved oplæg : Frokost Eftermiddag: At gennemføre en givende diskussion i gruppen 15.15: Slut Pauser ca. hver time

3 2. Oplæg Classic Som det er Ulemper
1 times forelæsning min’s opmærksomhed Lytte og glo Passivt. Use it or lose it! Sp. i forelæserens univers ”Jeg vil også på!” De kloges kritiske diskurs (Var det så dårligt?) Plenumdiskussion Uorganiseret. Succes tilfældig

4 3. Tankpassermodellen

5 4. Et alternativ: Lærende møder
Blah 1. Koncis præsentation ●●● 2. Aktiv fortolkning 3. Selvformulering 4. Videndeling og fællesskab 5. Kompetent facilitering

6 5. Designprincipperne (til egenlæsning)
Koncist oplæg: Kort, skarpt, originalt. Drop Adam og Eva. Aktiv fortolkning: Der skal være processer, der hjælper deltagerne fordøje det hørte aktivt og forbinde det med deres egne erfaringer. Selvformulering: Gruppeleder skal give deltagerne mulighed for at fortælle om deres egne udfordringer, i grupper på to eller tre. Videndeling og fællesskab: Deltagerne skal hjælpes til at møde, opdage og bruge hinanden som inspirationskilder og ressourcer. Kompetent facilitering: Gruppeleder skal skabe en tryg og tillidsfuld atmosfære, hvor deltagerne har lyst til at deltage i de nye processer.

7 6. Teknikker retrospektivt
Fortygning: Hvad tænker I om dagens emne? Kort oplæg, 20 min. Et langt oplæg knækkes midt over Det konstruktive åbningsspørgsmål Tavs refleksion med notering Summe med sidemand: formulere egne tanker og høre makkers Plenum: Først sample inspirationer, til fælles glæde Derefter spørgsmål og kommentarer, til uddybelse

8 7. Gruppeleders rolle under oplæg
Lave aftale med oplægsholder, specielt vedr. længde Være vært for oplægsholder Introducere formelt (og evt. uformelt) Takke for oplægget. Stille konstruktivt spørgsmål til gruppen Sætte tavs refleksion og summe i gang Plukke inspirationer og invitere spørgsmål Være fremme, styre taletid og talerfølge Holde de travle tilbage, hjælpe de tavse frem Henvise ugode spørgsmål til pausen Afslutte debatten til tiden og takke oplægsholder igen

9 8. Fri diskussion Det kan gå godt Det kan gå skidt:
Man vil ikke indrømme, man har problemer Man får gode råd, man ikke kan bruge Man forsvarer sig Man forsøger at overbevise hinanden

10 9. Facilitér samværet, så det bliver…
Konstruktivt. Tal om fremtiden og hvad der kan opbygges Løsningsorienteret. Ikke hænge jer i problemer Lærende. Hvordan bliver vi klogere af det skete? Personligt. Dig, mig, i stedet for klinikken, afdelingen Anerkendende. Hæft jer ved det, I er gode til Trygt og rart. Lav en proces hvor I hjælper hinanden

11 10. Gruppemøde med ladebygning
Generelt: Facilitator hører hvem har noget – til type A, B eller C En kollega fortæller i 3 minutter De andre taler ind i kredsen, og ikke til den, der er på – for hun noterer og lytter med pokeransigt eller ser ligefrem bort Facilitator styrer formen stramt I alt 5-20 min pr. stk.

12 11. Anna har en udfordring Anna fremlægger en aktuel udfordring hun har Gruppen byder ind med noget konstruktivt: - erfaringer - resurser - kontakter - ideer til forbedringer - anerkendelse: hvorfor udfordringen er spændende Anna lytter tavst, noterer og takker uden nogen afvisende kommentarer

13 12. Bo har en ting der lykkedes
Bo fortæller om en nylig succes, han har haft. Gruppen byder ind: Hvilken specifik ting i denne historie var særligt inspirerende for mig? Facilitator takker af

14 13. Carla har noget der ikke lykkedes
Carla fortæller om noget, der ikke lykkedes for hende – samt 1-3 ting, hun har lært af det Gruppen byder ind med: a. Sympati (”Det kender jeg godt”) b. Læringer (”Hvad jeg kan lære af det”) 3. Facilitator takker af

15 14. Resurser om facilitering af lærende møder
Ib Ravn: Facilitering: Ledelse af møder der skaber værdi og mening. Hans Reitzel, 2011, 225 s., 232 kr. Steen Elsborg og Ib Ravn: Lærende møder og konferencer i praksis. People’s Press, 2006, 89 s., 149 kr. Artikler om lærende møder og facilitering af Ib Ravn, bl.a. ”Brug møder til videndeling” og ”Bedre møder gennem facilitering” (google). Forskningsgruppen ”Facilitering af videnprocesser” på DPU: Masser af information om lærende møder, facilitering, konferencer, videndeling osv.


Download ppt "Facilitering af videndeling i efteruddannelsesgruppen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google