Familiecenteret – hvad sker der? d. 26. oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Advertisements

HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Muligheder og perspektiver1 Tema 1 Styringssystemer B Forskellige styringsmodeller, jura og principper for håndtering af selvstyret.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Ungeindsats i jobcenter Middelfart Middelfart. Ungeindsats i jobcenter Middelfart 2008 politisk fokus på ungeindsatsen, herunder deltagelse i UTA Januar.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Faktaark vedr. fælles ledelse Hvorfor arbejder vi i Skoleforvaltningen med projektet Fælles ledelse? I forberedelsen af Budget 2016 behandlede Skoleudvalget.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Ny Årsberetning Hvorfor en ny årsberetning? Beboerdemokrati og bestyrelsesarbejde i fokus Udvalgte redskaber (værktøjer) - Indhold Strategier og målsætninger.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Det værdiskabende samarbejde mellem bestyrelse og ledelse
AULA.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
QA-håndbog del 2A – faglig rådgivning
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Central kontra decentral
optimering af ejendomsdriften
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Fælles ledelsesgrundlag
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Oplæg om retssikkerhed Handicaporganisationernes hus v
Temadag om produktionsstyring af jobrettede samtaler
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
OK18 Det statslige forlig
Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark
Baggrund..
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
Det rette tilbud fra første kontakt.
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Øvrige økonomistyrings-aktiviteter- og roller
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
Sammenhængende borgerforløb i Furesø Styring på tværs
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj: Projektets organisation
Tildelingsmodeller på skoleområdet
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Familiecenteret – hvad sker der? d. 26. oktober 2010

Budget 2010 – og 2011

Hvad er problemet? Styring forudsætter viden – både om fag og økonomi Styring forudsætter fælles praksis – både i forhold til fag og økonomi Styring forudsætter fælles kultur - Økonomi og faglighed skal ses af alle som 2 sider af samme sag.

Viden er forudsætning for styring Men man kan kun trække de oplysninger ud af et system, som man selv har lagt ind Journaldisciplin er en forudsætning for viden om borgernes behov og viden om, hvilke løsninger, der iværksættes og hvilke, der virker. Bevillingsregistrering er en forudsætning for viden om mængde x pris. Viden om sammenhæng mellem behov, løsning og pris er en forudsætning for en styring, der virker også på den lange bane.

Datadisciplin - økonomidata: Den korte bane: Løbende opfølgning på pris x mængde – alle skeletter ud af skabene, nye beslutninger registreres løbende i de systemer, der er til rådighed. Kontrol i forhold hertil. Ugentlige afrapporteringer fra hver rådgiver i forhold til aktiviteter på 5 udvalgte områder Ugentlig afrapporteringer til direktør i forhold til pris gange mængde. Månedlig afrapportering til Udvalget for børn i forhold til pris gange mængde. Økonomi på alle sager der tilgår visitation – alternative forslag. Økonomi på dagsordenen på de ugentlige infomøder i Familiecenteret. Ny mødestruktur, hvor økonomi er det centrale tema. Konsekvent og synlig håndtering af såvel fremskridt som udfordringer

Datadisciplin - økonomidata: Den længere bane: Indfasning af SAS-løsning, der giver mulighed for bedre systematisk ledelsesinformation – hvis grunddata vel at mærke er på plads. Giver mulighed for overblik både for den enkelte sagsbehandler, den enkelte afdelingsleder, ledelsen, chefen osv. Indførelse af ny helhedsløsning DUBU – der i højere grad understøtter sagsbehandling og sammenhæng mellem fag og økonomi Grundlæggende kvalitetssikring af alle procedurer og vejledninger. Uddannelsesprogram for alle. Uddannelse og understøttelse i forhold til at kunne arbejde både med faktiske, besluttede udgifter, forventede udgifter, forventelige udgifter med udgangspunkt i viden, erfaring og politisk serviceniveau.

Datadisciplin - sagsbehandlingsdata: Den korte bane: Undersøge journalefterslæb og journaliseringspraksis. Gennemgang og vurdering af tidligere revisionsrapporter. Beslutning og prioritering af genopretningsindsatsen. Eventuel aftale med revisionen om den nødvendige og tilstrækkelige indsats. Opfølgning gennem ledelsestilsyn og evt. via systematiske journaludtræk. Konsekvent og synlig håndtering af såvel fremskridt som udfordringer

Datadisciplin - sagsbehandlingsdata: Den længere bane: Kvalitetssikring af håndbog, retningslinier, procedurer, standarder mv. Uddannelsestiltag til alle. Indfasning af nyt system – DUBU – der giver en bedre platform for den sagsbehandling. Løbende drøftelse og opfølgning på afdelingsmøder.

Styring – når faglighed, økonomisk ramme og serviceniveau spiller sammen. Ledelse er fundamentet: Ny leder tiltræder pr Afdelingsledelsen revurderes – de nødvendige tilpasninger foretages. Der tilføres ressourcer til at understøtte ledelsens arbejde med genopretningen – både i forhold til faglighed og datadisciplin på det faglige og økonomiske område.

Akut - Økonomibolden spilles Budget 2010 og budget 2011 skal sikres. Der skal iværksættes tiltag, der kan sikre – her og nu løsninger. Økonomi

Hvordan - Projektorganisering Styregruppe Helle Mariager (projektejer og Specialchef børn/unge) Henrik Nielsen (Øko. Chef) Leder af FC Projektgruppe Hanne Aaskov Tofft (projektleder og controller) Anja Nielsen (Økonomiteam FC) Lis Pedersen (Økonomiteam FC) Kasper Skau (Økonomiafdeling) Rådgiver A (Børn og ungeteamet) Rådgiver B (Handicapteamet) Følgegruppe fra FC 1 afdelingsleder 1 Modtagelsen 1 Familiekonsulent/ tilsyn 1 wildcard

Projektarbejde - eksempler Brainstorm/ idegenerering Udarbejde metoder og arbejdsgange til sikring af valide data. Formidle, implementere og efterfølgende evaluere. Udpege fokusområder mhp hurtigt at frigive økonomi. Risikovurdering, mht. kaskademodel - håndtering heraf. Økonomi på sagsstammen og håndtering heraf.

Handling – kursen er sat!

Faglighedsbolden – i pipeline Der skal vi bl.a. arbejde med: Hvordan skaber vi de bedste tilbud indenfor rammen? Enkeltsager i grupper: Hvilke foranstaltninger er iværksat? Til hvilken pris? Er det de rette? Er der overkompensation? På alle dyre foranstaltninger – altid tænke i 2-3 løsningsforslag med økonomi. Anbringelser og aflastninger, klare retningslinjer for hvornår/ hvordan – og hvornår et alternativ er løsningen. Synlighed mht. at ledelsen har et ansvar for at foretage andre prioriteringer af økonomiske grunde. Uddannelse, ledelse og opfølgning er nøgleord.

Faglighedsbolden – i pipeline Etablering af ny arbejdsdeling mellem de almene tilbud og Familiecenteret – både når det gælder specialpædagogiske tilbud i 0-5 års området og når det gælder specialpædagogiske tilbud i skolealderen. Forudsætter ændring af budget, ansvar og kompetence. Afventer struktur og budgetanalyse på skoleområdet. Allerede nu arbejdes der dog med at indføre ny visitationsprakis på området, der inkluderer og ansvarliggør lederne af de almene tilbud og lederne af specialtilbuddene i forhold til visitation. Det videre arbejde med at tilpasse de specialiserede tilbud så tilbudsviften svarer til de behov, der kan konstateres og det serviceniveau, der politisk fastsættes – i dialog med lederne fra området.

Politikbolden – i pipeline Der skal vi bl.a. arbejde med: Udformningen af en samlet børnepolitik, hvori der angives politiske mål i forhold til indsatsen på hele børnefamilieområdet. Beslutning af udviklingsmål og budgetmål. Løbende dialog, der tydeliggør de politiske forventninger.