Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark"— Præsentationens transcript:

1 Møde i det danske udvalg D&V 9/5 2018 Aarhus, Danmark
Genopretningsindsatsen i Vejdirektoratet v/ Jens Kofoed, Vejdirektoratet Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark

2 Genopretningsindsatsen - agenda
Hvad er det ? Økonomien i korte træk Bevilling Budgetanalyse Forhandlinger om rammen Planlægningen - Aktivitetsplan - Økonomistyring Fremtiden - AMS Effekter, samlet vurdering

3 Hvad er Genopretningsindsatsen ?
Udtrykket dækker en målrettet indsats indenfor vedligeholdelse af de emner, der normalt er omfattet af drift i Vejdirektoratet, fx Afvanding, Autoværn og Beplantning Indsatsen inkluderer ikke Vedligeholdelse af Bygværker og Belægninger i VD-regi Selve Genopretningsindsatsen er blevet til i forbindelse med en bevillingsproces med efterfølgende forhandlinger om de økonomiske rammer for perioden Processen resulterede i, at driftsbevillingen overordnet blev opdelt i Basisramme og i Genoprettelsesindsats Basisrammen ligger fast i forhold det bestilte serviceniveau Genoprettelsesindsatsen er skalerbar

4 Bevillingsanalyse i 2015 Bevillingsanalysen i 2015 gav mulighed for at søge bevilling på flere forskellige niveauer, fx Det daværende niveau, Sikkerhedsmæssig drift 100% Service og æstetik, niveau 3 (skala fra 1-5) Kapitalbevarelse, søges status quo, men ikke optimal Det samfundsøkonomisk optimale niveau Kapitalbevarelse økonomisk optimal … samt en række mellemniveauer eller dårligere niveauer.

5 Budgetanalyse 2016 Tiltag til besparelser allerede i 2017
Niveau i som i , dog med en række besparelser, herunder I vejdrift sænkes serviceniveauet fra 3 til 2 på strækninger Kapitalbevarelsen indenfor vejdrift reduceres og udsættes Der søges efterfølgende særskilt bevilling til kapitalbevarende arbejder.

6 Forhandlinger om rammen for 2017 i Projekt Vejdrift
Efter udbudsresultatet var kendt i sommeren, 2017 blev der forhandlet om rammerne til Vejdrift Vejdrift ønsker midler til serviceniveau 2/3, 100% sikkerhed og udvalgte vedligeholdelsesaktiviteter LED og ØKO ønsker gennemsigtighed, overblik, muligheder for at skalere udgifterne Vejdrift opdeler det samlede budget i en basisramme, der omfatter den aftalte driftskvalitet (Fast i forhold til Sikkerhed, service og Æstetik) De resterende vedligeholdelsesaktiviteter udskilles – sammen med de allerede udskilte aktiviteter - i Genopretningspuljen (Skalerbar) Arbejdet med grundlaget for vedligeholdelsesarbejderne planlægges fra sommeren 2017

7 Den første saltvandindsprøjtning
Omkring 1/ kommer der ”hul” på kapitaltilførslen 32 mio. kr. til Afvanding og Autoværn Udskiftning uden masterplan – men der var behov nok  Delprojektleder køres i stilling I 2018 var første udspil 60 mio. kr. til indsatsen. Skalerbarhed: ”En tragt” frem gennem året

8 Aktivitetsplan Målsætning
At skabe et grundlag for hver af aktiviteterne, så vi kan skalere indsatsen hen over året Grundlaget skal vedligeholdes hen over de kommende år, hvor de forventede bevillinger ligger i størrelsesordenen mio. kr. om året… forløbigt  Aktivitetsoversigt Tidsplan Økonomioverblik Skalering

9 Fremtiden: Asset Management System
Fundamentet er lagt for Asset Management i drift Overblik over Assets Overblik over Tilstand – grundlag til udpegning af indsatsområder VD er i gang med at udbyde et AMS-system. Status herpå er: Kravspecifikationer baseret på behov i BYG og BEL Systemet skal også kunne rumme andre Assets Interviewrunde om behov for andre Assets. Udbud primo juni

10 Effekter af processen omkring Genopretningsindsatsen
Styrket overblik over økonomi Stabil Basisramme Skalerbar Vedligeholdelse Sikkert grundlag for hurtig indsats Solidt grundlag for AMS

11 Spørgsmål


Download ppt "Møde i det danske udvalg D&V 9/ Aarhus, Danmark"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google