OPERATE A/S - SLOTSGADE 2 – 2200 KØBENBHAVN N – TLF +45 38 16 80 90 – | Indsæt Titel og dato Kommunikative udfordringer i.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunikation i Faaborg-Midtfyn Kommune
Advertisements

OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Styr forandring med kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for opgaven at skulle drive et forandringsprojekt Har ansvaret for et forandringsarbejde.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Fordybelse i et projekt
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forandringer i kommunerne
OSO opgaven på Midtjysk
Hvordan vi ser på SAPA i Faaborg-Midtfyn?
Hvorfor resultatløn?.
Forberedelse til eksamen
Notatteknik.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
FÆLLES målstyring i matematik
Fælles ledelsesgrundlag
Visuel ledelse / SCRUM hos SKOV A/S
Kursus for nye efterskoleledere
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Køreteknik.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Netværksmøder - Drejebog
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Knallertens udstyr.
Demokrati og medborgerskab
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Kursus for personer med demens og pårørende
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 4: Aktiverende APV
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

OPERATE A/S - SLOTSGADE 2 – 2200 KØBENBHAVN N – TLF – | Indsæt Titel og dato Kommunikative udfordringer i forbindelse med reformer og forandringsprocesser

Per Rystrøm Kommunikationsrådgiver og partner i Operate A/S Cand.scient.pol Pressechef i fem år i Socialministeriet og Fødevareministeriet Informationschef i KommuneForsikring Konsulent i KL Ekstern lektor i politisk kommunikation på Statskundskab

-Der kommunikeres for lidt og for ensartet -Myter får lov at vokse sig til sandheder - Du tror, det er blevet hørt og forstået (bare fordi du har sagt det) -Man glemmer at kommunikere formål -Man laver dialog uden at ville lytte De fem typiske fejl i forandringskommunikation

Medarbejderne er pressede af forandringer Undersøgelse blandt ansatte: -75 % har været gennem større omstilling. -56 % har overvejet at forlade arbejdet på frund af omstillingen. -6 % sagde rent faktisk op. Analyse Danmark sammen med Ugebrevet A4, 2006

Forandring giver stress De seks stress-faktorer på arbejdet: 1.Manglende indflydelse 2.Manglende mening i arbejdet 3.Mangel på forudsigelighed 4.Mangel på støtte 5.Mangel på belønning 6.For høje eller for lave krav Kilde: Arbejdsmiljøinstituttet

Forandringskurven (når det går godt) Modstand Opbakning Tid Modstand og opbakning kan være passiv og aktiv

-Kommunikation spiller stor rolle for succes. -Det vigtigste er ledelsens opmærksomhed – snarere end de konkrete kommunikationsprodukter -Forkerte rygter er blandt de væsentligste årsager til fiasko -… og så er der i øvrigt ingen gevinster i 83 % af fusionerne (KPMG studie, 1999) Hvad viser forskningen?

-Den direkte personaleledelse spiller den vigtigste rolle (men det er også vigtigt at der er overensstemmelse i jeres kommunikation) -Hay Group studie viser, at den direkte chefs kommunikation skaber fire gange mere opbakning end stormøder og ni gange mere end en artikel i et nyhedsbrev. -Det meste kommunikation bliver skabt uformelt Hvad viser forskningen?

Åbenhed er vigtigt for medarbejderne “It was surprising (even for a communications company) to discover that ‘openness in communications’ was the highest-rated single factor (albeit by a small margin)…” “The Work Choice Survey” – et studie af 40 faktorer af betydning for ansatte Work - a strategy, communications and assessment business, England

Undersøgelse gennemført i september 2004 af Operate A/S i samarbejde med Nyhedsmagasinet Danske Kommuner og Dansk Kommunikationsforening. 202 borgmestre og 207 kommunaldirektører har svaret Svarprocent: 75 Undersøgelse af kommunernes kommunikation

Prioritering af kommunikation (borgmestre)

Intern kommunikation (kom.dir.)

Prioritering (kom.dir.)

10 råd om intern kommunikation i en forandringsproces (kommunesammenlægning eller andet)

- Myter bliver dannet og låst fast - I starten må I fortælle om beslutningsrum og proces (og mål) -Til slut kan I fortælle om konkrete beslutninger og lokale konsekvenser (og mål) -Fra I har taget en beslutning og til den skal være kommunikeret helt ud i yderste led, har I få dage (nogle gange timer) 1. Tænk kommunikation fra start af

-I kan altid fortælle om processen – også selvom den ikke er på plads -- ”Det får I at vide på onsdag” er bedre end ”ingen kommentarer” 2. Fortæl om processen

-Hvad er årsagen til beslutningen. Hvad vil I gerne opnå? - Medarbejdere bliver mere tilfredse ved også at få negative mål og handlingsmuligheder kommunikeret. 3. Kommunikér målsætninger

- Medarbejderne vil vide, hvordan deres hverdag bliver forandret. - De decentrale medarbejdere vil have det oversat til børnehaven eller ældrecentret 4. Gør kommunikationen relevant for den enkelte

Fortæl det samme på forskellige måder - Møder er bedst til at overvinde modstand mod forandringer (derfor er I vigtige) - Skriftlig kommunikation er bedst til at forklare nye komplekse sammenhænge (f.eks. de nye principper for forvaltningen) - Web er bedst til hurtig informationssøgning 5. Kombiner møder, papirer, web mv.

- Baggrundsmateriale til de få - Mulighed for at finde præcise informationer - Søgeadfærd – skyklapper indtil informationen er fundet - Husk, at ingen har hørt det – bare fordi det er på nettet Web

- To skattecentre i USA brugte hhv. web- og papir til at forbedre callcenter. Web gav 10% forbedring, Papir 42% forbedring. - 3 minutters opmærksomhed over for budskaber i skriftlig form - Kombiner med mundtlig gennemgang Skriftlig kommunikation

- Pressen- Breve - Internet, intranet- Aviser - Personaleblade- Konkurrencer - Møder- Regninger! - Events- Plakater - Annoncer- Dialog - Materialer- Netværk … og alt det andet

- Spørg og skab dialog - Men kun hvis der lyttes. Man skal aldrig spørge om noget, hvor man ikke vil høre svaret. - Sig om nødvendigt: Jeg kan ikke svare på så meget lige nu, men vil gerne vende tilbage 6. Lav dialog – men kun hvis reelt

Fordele: - Større forankring og opbakning - Bedre beslutninger - Godt image Husk: - Opstil spilleregler, definer banen - Vend tilbage med resultater - Pas på skævvridning Dialog

”Synes I, forvaltningen skal flytte?” FORKERT ”Hvordan skal vi planlægge kontorerne det nye sted?” ”Hvordan sikrer vi god sammenhæng med andre?” Stil de rigtige spørgsmål

-Medarbejderne læser også aviser (og pressemeddelelser) - Medarbejderne bor også i kommunen (en del af dem), og skaber holdninger ved at kommunikere med andre - Sammenhæng intern/ekstern afgørende 7. Tænk offentligheden ind i kommunikationen

- Prioriter i dine budskaber. Max tre ting, som du gerne vil have at medarbejderne husker bagefter. Tag udgangspunkt I, hvad du vil nå - Målret det til dem, som du snakker med - Find de rigtige sproglige ”billeder” og eksempler 8. Arbejd med budskaberne

”Bedre udviklingsmuligheder for medarbejderne” vs. ”15 nye interne kurser” ”Samarbejde på tværs” -> ”Borgeren skal ikke først ringe til… og så til…” ”Lytte til borgerne” -> ”Børnepanel” 8. Arbejd med budskaberne

Sammenhængen til den overordnede fortælling. Hvorfor skal kommunerne slås sammen? Hvilken rolle spiller den lille sag i det store formål? Kræver strategisk enighed 8. Arbejd med budskaberne

- Borgerne kender (endnu) ikke deres eget informationsbehov - Fortæl dem om ændringer, før de hører det andre steder - De lokale medarbejdere er afgørende meningsdannere - Borgerne skelner ikke mellem drift og udvikling i kommunikationen 9. Husk borgerne

- Mål hvad medarbejderne og borgerne mener - Sæt mål og afsæt realistiske ressourcer 10. Følg op på kommunikationen

Det 11. punkt – husk institutionerne Husk institutionerne. De er kommunens ansigt i forhold til borgerne. Alt for meget modsætning mellem ”børnehaven” og ”dem på rådhuset Lederne har afgørende rolle. I skal klæde dem på, måle på dem, give dem værktøjer I skal have en kommunikation direkte til medarbejderne. Ellers risikerer I for meget budskabstab

Konkret værktøj – papir til institutionsledere Hvor i processen er I? Hvad er der besluttet? Hvad skal lederen (som minimum) fortælle videre til medarbejderne? Hvordan vil lederne og medarbejderne blive inddraget? Hvad er det næste der sker? De vigtigste spørgsmål/svar