Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kursus for nye efterskoleledere

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kursus for nye efterskoleledere"— Præsentationens transcript:

1 Kursus for nye efterskoleledere
Samarbejde mellem bestyrelse og ledelse Ole Bjerring, Efterskoleforeningen

2 Højeste instans? Langt de fleste skoler har skolekreds/repræsentantskab, så der findes en instans over bestyrelsen holdes en årlig generalforsamling (Sikret af standardvedtægten) Generalforsamlingen er ikke øverste myndighed i den forstand, at den kan omgøre bestyrelsens beslutninger i konkrete sager, taget i henhold til vedtægterne Men den kan som valgforsamling udskifte den del af bestyrelsen, der vælges på generalforsamlingen.

3 Bestyrelsens opgaver og ansvar jfr. standardvedtægtens § 6
Overordnet ledelse af skolen, herunder Ansvar for økonomien. Ansvar for at betingelserne for at modtage tilskud er opfyldt Ansættelse og afskedigelse af ledere og lærere Beslutningstagen vedrørende køb/salg og pantsætning af fast ejendom Fastsættelse af elevbetalingen Godkendelse af skolens årsplan og indholdsplan for det enkelte kursus Ansvar for udarbejdelse af årsrapport Godkendelse af plan for evaluering af skolens virksomhed Underrettelse af Undervisningsministeriet om institutionens nedlæggelse. Vedtægter.

4 ”Nye” bestyrelsesopgaver
Eksempler på opgaver, hvor bestyrelsens selvstændige stillingtagen og ansvar tydeliggøres: Stigende behov for strategisk udvikling Øget markedsgørelse og virksomhedspræg Ledelsens forhold, herunder lønforhandling Forældreklager, ankeinstans Individuel, supplerende elevstøtte Skolekredsforhold. Fremlægge regnskab, valg af revisor. Vedtægtsændringer, nu bestyrelsens ansvar Øget fokus på bestyrelsesansvar og habilitet

5 Tidsanvendelse i bestyrelsen
Vigtighed for hele organisationen Strategiske spørgsmål Taktiske spørgsmål Operationelle spørgsmål Den typiske situation Den optimale situation Anvendt tid

6 Den overordnede ledelse og daglig ledelse
Lovens § 7, stk. 1: ”Den overordnede ledelse af skolen skal varetages af en bestyrelse, der er ansvarlig over for undervisningsministeren. Bestyrelsen er tillige ansvarlig over for skolekreds eller repræsentantskab.” Lovens § 7, stk. 6: ”Den daglige ledelse varetages af en forstander, som tillige har det pædagogiske ansvar.”

7 Bagland > skolekreds
Generalforsamling Bestyrelse ”ejerskab” Strategi og else af strategi Drift og udfør- Bestyrelsesmødet Forstander ”Mellemledere” Medarbejdere

8 Sagt i virksomhedssprog!!!
Overordnede strategiske ledelse? Beslutninger om, hvilken strategi selskabet skal have Større beslutninger, f.eks. om nye tiltag eller der har en væsentlig økonomisk betydning for virksomheden eller f.eks. om at gå ind på et andet marked Den daglige ledelse? Gennemførelsen af den overordnede strategi. Beslutninger om indkøb af råvarer,  personaleledelse, betaling af regninger, salg og andre opgaver, som er nødvendige for at virksomheden kan gennemføre sin daglige aktivitet

9 Hvem bestemmer hvad ? – set fra bestyrelsen
Vores egen sag, forstander orienteres efterfølgende Vi vil/bør høres før beslutning Det vil/bør vi ikke beskæftige os med Vores beslutning, men forstanderen laver indstilling Forstander Bestyrelsen Vores initiativ, men vi hører forstander før beslutning Vi vil bare gerne orienteres bagefter Helt og aldeles fælles proces, hvor vi er aktivt med i grundlag og beslutning

10 Nogle spørgsmål 1. Strategi og drift. Siger du A eller B?
Som i en virksomhed skal vi på en efterskole klart definere vores roller med en skelnen mellem strategi/ejerskab og drift. Ellers bliver det noget rod! Efterskolen er båret af værdier og er udsprunget af ”Foreningsdanmark”. Det er hverken muligt eller ønskeligt at skelne mellem roller som i en virksomhed. 2. Skriftlig aftale. Siger du A eller B? Forstander og bestyrelse bør lave et papir på deres gensidige forventninger til deres roller i samarbejdet. Nej, alle skriftlige aftaler er udtryk for mistillid, der højst kan anvendes til at slå hinanden oven i hovedet!

11 Bestyrelsen som personaleleder
Personalepolitik og lønpolitik, der omfatter daglig leder (Bilag udleveres) LUS - lederudviklingssamtalen Generelt om trivsel, opgaver og arbejdsmængde Lønforhandling Intervalløn Engangsvederlag (Særlig indsats og resultatløn) Merarbejde Tjenestebolig Kostbetaling Kørsel, kursus, studierejser, IT m.v.


Download ppt "Kursus for nye efterskoleledere"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google