Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016
Velkommen Programmet for i dag Baggrund og koncept Intro til indsatsteori og brainstorming Aktivitetskæde Frokost Kort- og langsigtede virkninger Antagelser
Baggrund for Doku:SEN 2013 februar: Møde omkring statistikken 2013 august: EVA workshop om indsatsteori Arbejdsgruppe oprettes 2014 januar: Opstartsworkshop i pilotprojektet 2015 januar: Slutevaluering af pilotprojekt 2015 marts: Første hold via Doku:SENtorium
Konceptet Doku:SEN Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom Definition Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via” SEN = Statistik Evaluering Narrativer = Spor 1 = Spor 2
Evaluering Definition En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskab Indsatsteori
Narrativer Definition Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber Narrativ evaluering Andre, eks. samtalesaloner
Processen i faser Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling
Datoer for årshjul 2016/17 DatoArrangement Ons 16. marts 2016Opstartsworkshop Tirs 26. april 2016Doku:SENtorium Ons 25. maj 2016Doku:SENtorium (Ons 8. juni 2016)(KonferenSEN) Tirs 16. august 2016Doku:SENtorium Tors 10. november 2016Doku:SENtorium Tirs 7. februar 2017Doku:SENtorium Ons 5. april 2017Doku:SENtorium Tors 8. juni 2017KonferenSEN
Krav for kursusbevis Du skal deltage i: 5 ud af 6 Doku:SENtorium Deltage med workshop på KonferenSEN 2017 Aflevere en indsatsteori over den evaluerede aktivitet Aflevere et slutskema
Slutprodukter Eget produkt Jeres behov Eksempler Analyse af evaluering af matematik hold Ny model til undervisningsplan / fagbeskrivelse MEN … Fremlæg og vise på KonferenSEN 2017 Produkt til USF Opsummering af hvad aktivitetens målgruppe har fået ud af det Hvad har I/Ungdomsskolen lært ved at evaluere aktiviteten Der er et skema…
Mål med dagen Introduceret til indsatsteori Meningskabelse Grov udkast til jeres egen indsatsteori
Intro til indsatsteori En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål (virkning) En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand. En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger En visuel fremstilling af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Formål Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Udfordring
Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode
Tegn Afholdelse af juni-konference Hovedformål Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Tilbyde og facilitere redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte At skabe mening og forståelse for dokumentations -behovet vil føre til motivation for at dokumentere Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SEN- skolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte Alle medlemsskoler bruger Doku:SEN Indsam.metode Spørgeskema, digitalt, okt-nov Antagelser Kortsigtede virkninger FormålAktiviteter Udfordring Langsigtede virkninger Doku:SEN- skolerne får viden om de unges udbytte USF videreformidler viden om de unges udbytte Omverdenen efterspørg, hvad de unge får ud af at deltage i aktiviteter i US, og det kan statistikken ikke vise. Underformål Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videre- formidles på lokalt såvel som landsplan At skabe rum til refleksion og sparring forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder Alle medlemsskoler kender til Doku:SEN Doku:SEN- skolerne har implementeret redskaber og metoder USF’s interessenter efterspørg viden, indsamlet via Doku:SEN Kendskab til Doku:SEN blandt medlemmerne Doku:SEN- skolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater En regelmæssig opfølgning sikrer brug af redskaber og metoder samt fremdrift i processen Skolerne bruger redskaber og metoder mere end 1.sæson/årshjul Tegn Skolerne bruger redskaberne og metoderne Tegn USF følger op mundtlig og skriftlig Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov USF modtager viden om de unges udbytte 1-5 år 6-8 år Succeskriteriu m Halvdelen af skolerne i årshjulet er med efter jul Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling Indsatsteori for årshjulet (EN) Succeskriteriu m USF modtager viden fra 15% af skolerne Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling
Brainstorm – Hvad vil I gerne vide? Hvad vil I gerne vide noget om i jeres ungdomsskole? Hvilke aktiviteter (indsatser) vil I gerne vide noget om? Plenum Hvilke aktiviteter vil I gerne vide noget om?
Pause
Hvorfor? Hvorfor vil du vide noget om aktiviteten / indsatsen? Hjælpe spørgsmål Hvorfor har du valgt denne aktivitet? Hvorfor vil du gerne vide noget om processen om aktiviteterne Hvorfor er der en udfordring? Hvorfor vil du gerne vide noget om resultaterne? Hvorfor foretager I jer lige præcis de trin, som I gør?
Aktivitetskæde Fra formål til resultater beskrevet i aktiviteter Beskriv jeres aktivitet fra start til slut Start = aktivitetens formål (Trin på vejen) Slut = ønskede resultater
Indsatsteori i praksis v/ Ronni Chrog Schønnemann
Spørgsmål?
Frokost
Kort- og langsigtede virkninger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske!
Indsats i praksis - virkninger v/ Ronni Chrog Schønnemann
Formulering – Find virkinger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger skal indsatsen fører til? Hvilken forandring skal målgruppen opleve? Hvilke virkninger vil I se opnås på langt sigt? Hvad er realistisk at opnå på kortsigt? Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være?
Antagelser Hvorfor virker denne aktivitet (indsats)? Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger?
Eksempel - Antagelser v/ Ronni Chrog Schønnemann
Formulering - find antagelser Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen? Hvorfor virker denne indsats? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g
Opsamling på dagen Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål
Opsamling på dagen Evaluering af i dag Godt – mindre godt – hvad kunne forbedres? Opgave til næste gang (tirsdag d. 26. april) Renskriv jeres indsatsteori Månedssamtaler Spørgsmål
Opsamling på dagenDatoArrangement Ons 16. marts 2016 Opstartsworkshop Tirs 26. april 2016 Doku:SENtorium Ons 25. maj 2016 Doku:SENtorium (Ons 8. juni 2016) (KonferenSEN) Tirs 16. august 2016 Doku:SENtorium Tors 10. november 2016 Doku:SENtorium Tirs 7. februar 2017 Doku:SENtorium Ons 5. april 2017 Doku:SENtorium Tors 8. juni 2017 KonferenSEN
Tak for i dag … og på gensyn d. 26. april 2016