Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016. Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Advertisements

Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Fordybelse i et projekt
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
DUBU Superbrugerrollen
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
Læring gennem registrering og indberetning
Indsatsteori for Statistik
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Dagens program Time: Arbejde med ide og pitch Time: Pitche for 2. K.
Kunder og kommunikation
• Beskrivelse af projektets forandringsteori
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Forældremøde.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Skoleudvikling i Praksis 1
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
[klik og indsæt kommunenavn]
At arbejde datainformeret
Innovation i humanistiske fag
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Mere ansvar til a-kasser Informationsmøde
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Netværksmøde Den 4. juni 2019 Haslev Bibliotek
BRUG FACEBOOK TIL AT SKABE STÆRKE, FRIVILLIGE FÆLLESSKABER
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Præsentationens transcript:

Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts 2016

Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde Frokost  Kort- og langsigtede virkninger  Antagelser

Baggrund for Doku:SEN  2013 februar: Møde omkring statistikken  2013 august: EVA workshop om indsatsteori Arbejdsgruppe oprettes  2014 januar: Opstartsworkshop i pilotprojektet  2015 januar: Slutevaluering af pilotprojekt  2015 marts: Første hold via Doku:SENtorium

Konceptet Doku:SEN Samlet formål At levere kvantitative opgørelser suppleret med systematiske vurderinger af ungdomsskolens virksomhed, samt fortællinger herom Definition  Doku = ”Dokumentation af ungdomsskolevirksomhed via”  SEN =  Statistik  Evaluering  Narrativer = Spor 1 = Spor 2

Evaluering Definition  En systematisk, faglig vurdering af fx en institutions formåen eller kvaliteten af et forløb  En mulighed for at høste erfaring og udvikle ungdomsskolen, samt synliggøre de bløde værdier i skrift og tale Redskab  Indsatsteori

Narrativer Definition  Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis Redskaber  Narrativ evaluering  Andre, eks. samtalesaloner

Processen i faser Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

Datoer for årshjul 2016/17 DatoArrangement Ons 16. marts 2016Opstartsworkshop Tirs 26. april 2016Doku:SENtorium Ons 25. maj 2016Doku:SENtorium (Ons 8. juni 2016)(KonferenSEN) Tirs 16. august 2016Doku:SENtorium Tors 10. november 2016Doku:SENtorium Tirs 7. februar 2017Doku:SENtorium Ons 5. april 2017Doku:SENtorium Tors 8. juni 2017KonferenSEN

Krav for kursusbevis Du skal deltage i:  5 ud af 6 Doku:SENtorium  Deltage med workshop på KonferenSEN 2017  Aflevere en indsatsteori over den evaluerede aktivitet  Aflevere et slutskema

Slutprodukter  Eget produkt  Jeres behov  Eksempler  Analyse af evaluering af matematik hold  Ny model til undervisningsplan / fagbeskrivelse  MEN … Fremlæg og vise på KonferenSEN 2017  Produkt til USF  Opsummering af hvad aktivitetens målgruppe har fået ud af det  Hvad har I/Ungdomsskolen lært ved at evaluere aktiviteten  Der er et skema…

Mål med dagen  Introduceret til indsatsteori  Meningskabelse  Grov udkast til jeres egen indsatsteori

Intro til indsatsteori  En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål (virkning)  En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand.  En indsatsteori er jeres antagelser på formel om hvordan en aktivitet fører til bestemte virkninger  En visuel fremstilling af sammenhængen mellem aktiviteter, antagelser og virkninger på længere sigt. Formål Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Udfordring

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode

Tegn Afholdelse af juni-konference Hovedformål Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Tilbyde og facilitere redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte At skabe mening og forståelse for dokumentations -behovet vil føre til motivation for at dokumentere Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SEN- skolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte Alle medlemsskoler bruger Doku:SEN Indsam.metode Spørgeskema, digitalt, okt-nov Antagelser Kortsigtede virkninger FormålAktiviteter Udfordring Langsigtede virkninger Doku:SEN- skolerne får viden om de unges udbytte USF videreformidler viden om de unges udbytte Omverdenen efterspørg, hvad de unge får ud af at deltage i aktiviteter i US, og det kan statistikken ikke vise. Underformål Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videre- formidles på lokalt såvel som landsplan At skabe rum til refleksion og sparring  forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder Alle medlemsskoler kender til Doku:SEN Doku:SEN- skolerne har implementeret redskaber og metoder USF’s interessenter efterspørg viden, indsamlet via Doku:SEN Kendskab til Doku:SEN blandt medlemmerne Doku:SEN- skolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater En regelmæssig opfølgning sikrer brug af redskaber og metoder samt fremdrift i processen Skolerne bruger redskaber og metoder mere end 1.sæson/årshjul Tegn Skolerne bruger redskaberne og metoderne Tegn USF følger op mundtlig og skriftlig Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov USF modtager viden om de unges udbytte 1-5 år 6-8 år Succeskriteriu m Halvdelen af skolerne i årshjulet er med efter jul Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling Indsatsteori for årshjulet (EN) Succeskriteriu m USF modtager viden fra 15% af skolerne Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling

Brainstorm – Hvad vil I gerne vide?  Hvad vil I gerne vide noget om i jeres ungdomsskole?  Hvilke aktiviteter (indsatser) vil I gerne vide noget om? Plenum  Hvilke aktiviteter vil I gerne vide noget om?

Pause

Hvorfor?  Hvorfor vil du vide noget om aktiviteten / indsatsen? Hjælpe spørgsmål  Hvorfor har du valgt denne aktivitet?  Hvorfor vil du gerne vide noget om processen om aktiviteterne  Hvorfor er der en udfordring?  Hvorfor vil du gerne vide noget om resultaterne?  Hvorfor foretager I jer lige præcis de trin, som I gør?

Aktivitetskæde Fra formål til resultater beskrevet i aktiviteter  Beskriv jeres aktivitet fra start til slut  Start = aktivitetens formål  (Trin på vejen)  Slut = ønskede resultater

Indsatsteori i praksis  v/ Ronni Chrog Schønnemann

Spørgsmål?

Frokost

Kort- og langsigtede virkninger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt?  Indsatsen skal resultere i en virkning hos målgruppen  Virkninger skal være inspirerende og motiverende at opnå, samt realistiske!

Indsats i praksis - virkninger  v/ Ronni Chrog Schønnemann

Formulering – Find virkinger Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g  Hvilke virkninger skal indsatsen fører til?  Hvilken forandring skal målgruppen opleve?  Hvilke virkninger vil I se opnås på langt sigt?  Hvad er realistisk at opnå på kortsigt?  Hvad skal ”løsningen” på jeres udfordring være?

Antagelser  Hvorfor virker denne aktivitet (indsats)?  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger?

Eksempel - Antagelser  v/ Ronni Chrog Schønnemann

Formulering - find antagelser  Hvad antages at frembringe virkningerne hos målgruppen?  Hvilke antagelser fører jer fra aktiviteter til virkninger?  Hvilke antagelser har I gjort om de forandringer som skal opstå i løbet af indsatsen?  Hvorfor virker denne indsats? Langsigted e virkninger Kortsigtede virkninger Antagelse r Aktiviteter Udfordrin g

Opsamling på dagen Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

Opsamling på dagen  Evaluering af i dag  Godt – mindre godt – hvad kunne forbedres?  Opgave til næste gang (tirsdag d. 26. april)  Renskriv jeres indsatsteori  Månedssamtaler  Spørgsmål

Opsamling på dagenDatoArrangement Ons 16. marts 2016 Opstartsworkshop Tirs 26. april 2016 Doku:SENtorium Ons 25. maj 2016 Doku:SENtorium (Ons 8. juni 2016) (KonferenSEN) Tirs 16. august 2016 Doku:SENtorium Tors 10. november 2016 Doku:SENtorium Tirs 7. februar 2017 Doku:SENtorium Ons 5. april 2017 Doku:SENtorium Tors 8. juni 2017 KonferenSEN

Tak for i dag … og på gensyn d. 26. april 2016