Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Undervisningsplanlægning
Introduktion til Sprogpakken
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
At udforske sin egen praksis
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Teori, metodologi og metode
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Evaluering - metoder og værktøjer -
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Vores projekt Om kreativitet.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Konsultative praksisformer i PPR
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kompleksitetskompetence Inspiration og procesøvelser Udarbejdet i kompleksitets laboratorium
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Ledelsens betydning for at lykkes!
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Inspirationsworkshop med fokus på
Didaktiske planlægningsmodeller
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Aalborg Kommune Barnet i Centrum (BiC) Aktionsforskning og aktionslæring Onsdag den 10. juni 2015 Stig Broström Institut for Uddannelse og Pædagogik

BiC organisering BiC består af 270 deltagere fordelt på 9 regionale laboratorier 18 kommuner deltager i BiC med hver 15 pædagoger/dagplejere/konsulenter/og andre Hvert laboratorium rummer deltagere Deltagerne fordelte sig på tematiske laboratorier - samspil og læring – Lone - emotionel relatering og modtagelse - Ole - didaktik: dokumentation, planlægning og ledelse - Anders

Aktionslæring- og forskning BiC er centralt og lokalt organiseret og består af: En kontinuerlig veksling mellem teori og praksis Deltagerne tilegner sig kundskaber og metoder, afprøver og udvikler nyt, præsenterer dette i laboratorierne, møder ‘forstyrrelser’, og ny praksis iværksættes Forskerne producerer relevante ‘forstyrrelser’, er i kontakt med praktikerne Et forpligtende samarbejde mellem forskere og praktikere Aktionslæring for praktikere og forskere gennem handling og praksisfællesskaber Og aktionsforskning fordi der opstår ny viden

Aktionslæring

Hvad er læring? En kognitiv dimension: At vide noget og at have bevidsthed om egen læring, læremotiv En færdighedsmæssig dimension: At kunne noget. En viljes- og motivationel dimension: At ville, at have lyst til at indgå i processen, lærevillig, nysgerrighed En handlingsdimension: At gøre noget, at have handlekompetence En identitetsdimension: At være nogen, at opleve mening og sammenhæng i sin tilværelse, at have selvværd – udvikle professionskompetence Grue-Sørensen, 1979; Vejleskov, 2004

Læring i BiC Meningsfuld Social interaktion Nyskabende og kreativ Præget af variation (modsætninger) Broström, S. (2013). Læring i overgang mellem dagtilbud og skole. Pædagogisk psykologisk tidsskrift 50(3), 60-71

Aktionslæring BiC skaber omstændigheder for aktionslæring Undersøgelser viser, at aktionslæring er mere ‘effektivt’ frem for kursuslæring Rosendahl Jensen & Jensen, 2005 Aktionslæring er ikke kursus-undervisning men forpligtende deltagelse i gensidige processer, man er aktør, deltager Som deltager møder man ‘forstyrrelser’ i laboratoriet, ydre modsætninger bliver til ‘indre modsigelser’, som man har behov for at løse, og dermed opnå ny erkendelse

Aktionslæring Forstyrrelserne er relevante fordi man selv har bragt næring til dem, man leverer stof fra praksis, der skabes undren, man modsiges De praksiserfaringer man bringer frem analyseres og man er selv med til at italesætte disse Antagelsen er at pædagogen/dagplejeren er en kompetent fagudøver der har en eksisterende tavs viden – der i laboratoriet bevidstgøres og udtrykkes

Laboratoriernes læringsmiljø En dialogisk og sokratisk samtaleform, Habermas: kommunikativ handlen En tilstand med ‘højt til loftet’, en særlig laboratorie-stemning med plads til at tænke frit, respektfuldt og kritisk

Pædagogisk udviklingsarbejde Deltagelse i laboratoriet fører til pædagogisk bevidsthed – og udvikling af praksis, altså pædagogisk udviklingsarbejde Pædagogisk udviklingsarbejde sker udviklingen ‘nedefra’, ‘bottom up’ Pædagogisk udviklingsarbejde er en eksperimenterende form for pædagogisk arbejde, hvor man bevidst og systematisk forsøger at skabe en forandring, - man gennemfører en udvikling eller løser opståede problemer

Kendetegn ved udviklingsarbejde Fire karakteristika der adskiller udviklingsarbejdet fra den daglige pædagogiske praksis: eksplicitte problem- og målformulering beskrivelse af hvad der sker og hvordan det sker systematiske evalueringsmetoder rapportering

Laboratorierne og udviklingsarbejde Man mødes i laboratoriet med sine ‘egen’ forsker (‘klasselærer’) Praktikerne bringer problemer og praksisbeskrivelser ind i laboratoriet Her analyserer, drøfter og reflekterer deltagerne - og praktikerne skaber udkast til forandring Praktikere gennemfører ny praksis, beskriver, dokumenterer og evaluerer Ny tur i laboratoriet osv

Arbejdet i laboratoriet Deltagerne beretter fra praksis – erfaringer fra den gennemførte aktionstrin fremlægges Drøftelse, refleksion og nye muligheder fremlægges Oplæg fra forsker vedr. de temaer og erfaringer deltagerne arbejder med og som de har fremlagt I plenum og i mindre grupper drøftes oplæg med henblik på inspiration for praksis I mindre grupper arbejdes der med tiltag for ny praksis, udkast til fx nye metoder, måder at organisere på, altså planlægning af næste aktionstrin Udarbejdelse af modeller for dataindsamling, ex observation, værktøj for rapportering

Laboratorierne arbejder Aktionslæring kræver ‘aktion’ – refleksion, kreativitet og en eksperimenterende tilgang: Udvikler nye praksisformer, afprøver nye metoder Udfører praksis, observerer, noterer (video, foto) I laboratoriet udtrykker deltagerne med Lego konstruktioner der viser didaktiske forståelser (begrebet fundament)

Aktionsforskning

Udvikling og ny viden UDVIKLINGSARBEJDE Vægten ligger på anvendelse af forskningsresultater med henblik på at frembringe ny praksis FORSKNING Vægten ligger på at frembringe ny viden

Kendetegn ved aktionsforskning Samtidig med forandring af praksis ønskes produktion af ny viden (forskning) Det kræver et udvidet samarbejde mellem teori og praksis – og mellem praktiker og forsker Praktikeren bliver forsker og forskeren bliver praktiker Løchen; Broth-Utne; Thomas Mathissen; Thomas Heinze; Klafki; Carr & Kemmis

Lewins fasemodel 1) Forskere og praktikere formulerer ideen / problemformulering 2) De fastlæggelser en overordnet plan, de beskriver og beslut­ter og udfører det første aktionstrin - planlægning 3) Parallelt hermed gennemføres et undersøgelsestrin med dataindsamling om det første aktionstrin, dets forløb og resultater - praksis og forandring 4) Analyse af data - refleksion 5) Med afsæt heri træffer de beslutninger om næste aktionstrin - ny praksis Lewin, K. (1947/1958). Group Decision And Social Change

Evalueringsrapport se: barneticentrum.au.dk

Ny bog Barnet i Centrum Pædagogik og læring i vuggestue og dagpleje Akademisk Forlag, udkommer august 2015 Køb bogen med rabat