MOBNINING OG KLASSERUMSKULTUR (1) FØROYAR NOV. 2015. HELLE RABØL HANSEN. LL.M (MASTER IN LAWS), PH.D, ASSISTANT PROFESSOR. AARHUS UNIVERSITY. DK.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældremøde X årgang.
Advertisements

Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Disposition Præsentation af emne Mobning
LP-modellen og 95% målsætningen Niels Egelund, professor, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning DPU, Aarhus Universitet.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Indspark: Skal LP’en være et étdags-løb? Ikke facit – men et indspark BMX-sporten mister unge i den sene teenagealder! Hvorfor? års alderen: – Fra.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Identitet. Definition: identitet  At noget forbliver det samme over tid  Flere træk ved en person som tilsammen kendetegner / afgrænser personen fra.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
MIDT- OG VESTSJÆLLANDS Ældre Adfærd i trafikken Midt- og Vestsjællands politi Færdselsafdelingen Vicepolitiinspektør Peter Stryhn Torsdag den 27. november.
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Lærerens møde med eleven Af Jan Tønnesvang In Press , 16/12-09
1 ▪ En familie fødes 2016.
Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Parentesmetoden - en måde at tænke flere dynamikker ind i ”mobbesager” – til brug for intervention ( Emma) Formålet er at finde flere veje til at forbedre.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Unge & psykiske sygdomme
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
At betragte kvindens bryster er godt for mandens helbred
Alle rettigheder forbeholdes
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Selvets kultur.
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Relancering af wiki SAGERA projekt 2 Relancering af wiki
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Anerkendende pædagogik
Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Niveau 2: Hypotesetestning
Velkommen til workshop 1 Psykisk sundhed og mestring hos unge i uddannelse
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Ensom og alene var jeg Ensom og alene var jeg,
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Produktionsskole på kanten midt på Nørrebro
Nyt fra ministeriet Billeddias
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til forældremøde
Stine Reinholdt Hansen, Stig Toke Gissel og Morten Puck
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Sex-graviditet-fødsel
Efterbyggelse.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Unge, fællesskaber og mobning
Velkommen til forældremøde
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Den uundgåelige smerte
Præsentationens transcript:

MOBNINING OG KLASSERUMSKULTUR (1) FØROYAR NOV HELLE RABØL HANSEN. LL.M (MASTER IN LAWS), PH.D, ASSISTANT PROFESSOR. AARHUS UNIVERSITY. DK

INDHOLD 1) Konsekvenser af mobning 2) Om VREDE. Filmklip med Mads 3) ”Jamen” 3) Om mobning som et fælles vi: Filmklip med Mads 4) To centrale fund fra Vestegnsundersøgelsen om sammenhænge mellem mobning og skoleklassekultur 5) Longing for belonging

MOBNING - KONSEKVENSER For dem der rammes. Statistiske signifikante sammenhænge (sundhed og wellbeeing):  Sygdom (hbsc 2010)  Psykosomatiske lidelser (hbsc 2010)  Livslede (hbsc 2010)  Posttraumatisk stresssyndrom (Scimichi 2013)  Vrede….

MADS  24 år  Sociologistuderende på KU  Mads synes, han har et godt liv i dag. Mange venner, succes hos pigerne og et vellykket studieliv.

skolen/mobning-skolen-alle-film-og- artikler/ jeg-er-en-vred-person-mobning-011- film-indlaeg-3-gymnasiet/

OVERSETE KONSEKVENSER? Den kollektive konsekvens:  På den korte bane: Mobning som medlidenhedsstopper  På den lange bane. Udstødelse som livsstil?

MADS

org/mobning- skolen/mobning- skolen-alle-film-og- artikler/

MADS Fra et 3. mands perspektiv hånd i hånd med vanetænkning om mobning: - ”Han holder sig for sig selv” - ”Han trækker sig fra fællesskabet” - ”Han byder ikke ind med noget” (Hansen 2011) 9Hrh / dpu / exbus

”JAMEN-EFFEKTEN”  ”Jamen, hun lægger selv op til det”  ”Jamen, hvis du så hans far, ville du vide hvorfor”  ”Jamen, de er trætte af at tage hensyn til ham”  ”Jamen hun er skilsmissebarn”  ”Han har vist en ADHD” Er det uden betydning?

VESTEGNSUNDERSØGELSEN Elevens selvsyn Elevens forhold til hjem/forældre Elevens skolegang som sådan Elevens beskrivelse af klassen (Hansen, Henningsen & Kofoed 2013)

Jo mere negativt elever i en klasse beskriver klassens liv, jo mere mobning rapporteres der. (Hansen, Henningsen & Kofoed 2013)

SELVOPLEVET MOBNING OG KLASSEKULTUR Figurerne viser for hver klasse andel, der angiver at være blevet mobbet/har mobbet andre sammenholdt med score for klassekultur. Linierne på figuren repræsenterer regressionslinier (beregnet i SAS med klassestørrelse som vægte). Positive værdier af klassekultur svarer i gennemsnit til lav forekomst af mobning. Den negative hældning er i begge tilfælde signifikant forskellig fra 0 NÅR KLASSEKULTUR TIPPER OVER I MOBNING

VESTEGNSUNDERSØGELSEN ”BERMUDATREKANTEN” › Når der rapporteres meget mobning, rapporteres der også….

…ENSOMHED, ANGST OG SKOLELEDE (HANSEN, HENNINGSEN & KOFOED 2013) Ensom Bange for… Skolelede NÅR KLASSEKULTUR TIPPER OVER I MOBNING

….TUNGEN LIGE I MUNDEN På trods af angst, ensomhed, skolelede og mobning.. › kan der også være trivselaspekter i klassens liv. Udøverne trives (ofte) relationelt. Ofrene mistrives relationel. …………………(Mis)trivsel. Trivselsbilledet er således broget og diverst i samtidighed.

ET MOBBENDE VI…. 1) Hvad producerer mobning? 2) Et vi 3) Grobund: Skoleklassekultur uden sammenhængskraft. 4) Drivkræfter: Social eksklusionsangst og… 5) Longing for belonging

LONGING FOR BELONGING 1) Longing : længsler, behov, motiv 2) Belonging : at høre til, tilhørsforhold ….Det mobbende vi dækker et behov for at høre til. Den interventionistiske opgave består i at finde veje til, hvordan det behov kan dækkes af aktiviteter og meningsgørelser i skolen, og dermed ”udkonkurrerer” mobning som fællesskabende praksisser.