Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvad ved vi egentlig om trafik?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvad ved vi egentlig om trafik?"— Præsentationens transcript:

1 Hvad ved vi egentlig om trafik?
Thomas Krag Thomas Krag Mobility Advice Trafikdage Aalborg, 25 August 2003

2 Indhold Baggrund og formål Undersøgelsen Spørgsmålene Svarene
Nogle overordnede konklusioner Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

3 Baggrund og formål Uoverensstemmelse mellem “sandheder”, myter og forskningsresultater Forventning om forskelligt videnniveau Nysgerrighed mht. fortolkning af kendt viden Spørgsmål til politikere, embedsmænd, rådgivere, forskere, repræsentanter for interesseorganisationer, journalister mv. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

4 Undersøgelsen Web-baseret spørgeskema 640 inviterede
Politikere, trafikdagsgængere, journalister, embedsmænd Svar indsamlet februar-august 2003 Nogle afviste at deltage I alt 302 svar efter én personlig rykker Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

5 Hvem svarede? Tilknytning til trafikområdet antal andel gruppe
Politiker på nationalt niveau 12 4% pol Politiker på regionalt eller lokalt niveau 81 27% Embedsmand i staten 25 8% emb Embedsmand i regional eller lokal myndighed 72 24% Rådgiver i transportforhold 38 13% råd Trafikforsker for Studerende mv. 7 2% div Repræsentant for interesseorganisation 10 3% Journalist eller lignende 24 jou Andet 8 I alt 302 100% alle Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

6 Politikernes partifarve
andel Venstre 26% Socialdemokratiet 29% Dansk Folkeparti 3% Det Konservative Folkeparti 12% Socialistisk Folkeparti 16% Det Radikale Venstre 5% Enhedslisten 1% Udenfor partierne 4% Borgerliste I alt 100% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

7 Spørgsmålene 1. Trafiksikkerhed Trafiksikkerhed på motorveje Trafiksikkerhed samlet omkring motorveje Trafiksikkerhed samlet omkring omfartsveje Trafiksikkerhed i forhold til investering 2. Transportfradrag Hvor gives mest i transportfradrag 3. Erhvervsudvikling 3.1 Vejsystemets betydning for erhvervslivet 4. Kollektiv trafik 4.1 Kollektiv-systemets indflydelse på trængsel 4.2 Effekt af 10% prissænkning 5. Bilkørsel og priser 5.1 Biltrafik og benzinpris 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr. 6. Cykling 6.1 Længde af cykelture til arbejde Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

8 Svarene spørgsmålets konkrete ordlyd
en hypotese for, hvad der ville blive svaret det eller de fagligt set rigtigste svar fordeling af indkomne svar og kommentarer kommentarernes indhold eventuelle konklusioner Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

9 1. Trafiksikkerhed Anlæg af motorveje fremhæves ofte som et middel til forbedring af trafiksikkerheden. Motorvejen anlægges normalt som alternativ til eksisterende strækninger, som får mindre trafik når motorvejen åbner. Disse strækninger betegnes i de to følgende spørgsmål som "aflastede veje". Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

10 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet Den svarer omtrent til det øvrige vejnet Den er ringere end på det øvrige vejnet Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

11 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - alle
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed alle andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  82% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 8% Den er ringere end på det øvrige vejnet 2% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 1% Ved ikke 7% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

12 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - pol
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed politikere andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  86% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 9% Den er ringere end på det øvrige vejnet 2% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 1% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 11% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

13 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - emb
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed embedsmænd andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  84% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 9% Den er ringere end på det øvrige vejnet 2% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 1% Ved ikke 4% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

14 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - råd
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed rådgivere andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  92% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 5% Den er ringere end på det øvrige vejnet 0% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke 3% I alt 100% Kommentarer  21% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

15 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - for
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed forskere andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  60% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 0% Den er ringere end på det øvrige vejnet 4% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke  36% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

16 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - jou
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed journalister andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  79% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet  17% Den er ringere end på det øvrige vejnet 0% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje 4% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

17 1.1 Trafiksikkerhed på motorveje - div
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden på motorveje? Svarmulighed diverse andel Den er generelt bedre end på det øvrige vejnet  76% Den svarer omtrent til det øvrige vejnet 8% Den er ringere end på det øvrige vejnet 0% Der foreligger ikke analyser af sikkerheden på motorveje Ved ikke 16% I alt 100% Kommentarer  Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

18 1.2 Trafiksikkerhed på og omkring motorveje
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden før og efter på det samlede vejnet ved anlæg af motorveje? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

19 1.2 ... på og omkring motorveje
Svarmulighed Den er generelt bedre end før Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges Den svarer omtrent til situationen før Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer

20 1.2 ... på og omkring motorveje - alle
Svarmulighed alle andel Den er generelt bedre end før  33% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  22% Den svarer omtrent til situationen før 14% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 5% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 4% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 1% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke 18% I alt 100% Kommentarer 11%

21 1.2 ... på og omkring motorveje - pol
Svarmulighed politikere andel Den er generelt bedre end før  51% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  19% Den svarer omtrent til situationen før 13% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 3% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 1% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke 12% I alt 100% Kommentarer 8%

22 1.2 ... på og omkring motorveje - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Den er generelt bedre end før  31% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 27% Den svarer omtrent til situationen før  18% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 6% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 2% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 1% Der foreligger ikke sådanne analyser 5% Ved ikke 10% I alt 100% Kommentarer

23 1.2 ... på og omkring motorveje - råd
Svarmulighed rådgivere andel Den er generelt bedre end før  21% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 18% Den svarer omtrent til situationen før 16% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 8% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 13% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt 100% Kommentarer 24%

24 1.2 ... på og omkring motorveje - for
Svarmulighed forskere andel Den er generelt bedre end før 12% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges Den svarer omtrent til situationen før Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 4% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 8% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke  48% I alt 100% Kommentarer  28%

25 1.2 ... på og omkring motorveje - jou
Svarmulighed journalister andel Den er generelt bedre end før  21% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges  29% Den svarer omtrent til situationen før 8% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 13% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke 17% I alt 100% Kommentarer

26 1.2 ... på og omkring motorveje - div
Svarmulighed diverse andel Den er generelt bedre end før  24% Den er generelt bedre end før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 16% Den svarer omtrent til situationen før 8% Den svarer omtrent til situationen før, hvis de aflastede veje samtidigt ombygges 0% Den er ringere end før, med mindre de aflastede veje samtidigt ombygges 4% Den er ringere end før, selv om de aflastede veje samtidigt ombygges Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer 12%

27 1.3 Trafiksikkerhed ved omfartsveje
Hvorledes er erfaringerne for trafiksikkerheden før og efter på det samlede vejnet, de steder der anlægges omfartsveje? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

28 1.3 Trafiksikkerhed ved omfartsveje
Svarmulighed Den bliver generelt bedre end før Den er i det store og hele uændret Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere Den er ringere end før anlægget Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

29 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - alle
Svarmulighed alle andel Den bliver generelt bedre end før  44% Den er i det store og hele uændret 12% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  25% Den er ringere end før anlægget 3% Der foreligger ikke sådanne analyser 2% Ved ikke 14% I alt 100% Kommentarer 7% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

30 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - pol
Svarmulighed politikere andel Den bliver generelt bedre end før  68% Den er i det store og hele uændret 11% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere 12% Den er ringere end før anlægget 0% Der foreligger ikke sådanne analyser 3% Ved ikke 6% I alt 100% Kommentarer 2% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

31 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Den bliver generelt bedre end før  36% Den er i det store og hele uændret 11% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  34% Den er ringere end før anlægget 4% Der foreligger ikke sådanne analyser 1% Ved ikke 13% I alt 100% Kommentarer 2% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

32 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - råd
Svarmulighed rådgivere andel Den bliver generelt bedre end før  26% Den er i det store og hele uændret 13% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  37% Den er ringere end før anlægget 5% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt 100% Kommentarer 18% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

33 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - for
Svarmulighed forskere andel Den bliver generelt bedre end før  20% Den er i det store og hele uændret 4% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  40% Den er ringere end før anlægget 8% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer 24% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

34 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - jou
Svarmulighed journalister andel Den bliver generelt bedre end før  46% Den er i det store og hele uændret  25% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  17% Den er ringere end før anlægget 0% Der foreligger ikke sådanne analyser 4% Ved ikke 8% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

35 1.3 -sikkerhed ved omfartsveje - div
Svarmulighed diverse andel Den bliver generelt bedre end før  32% Den er i det store og hele uændret 12% Den er meget svingende, nogle gange bedre, andre gange ringere  16% Den er ringere end før anlægget 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

36 1.4 Trafiksikkerhed i forhold til investering
Hvilke af følgende foranstaltninger giver mest trafiksikkerhed for pengene? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

37 1.4 Trafiksikkerhed i forhold til investering
Svarmulighed Anlæg af motorveje Anlæg af omfartsveje Anlæg af cykelstier Sortplet-bekæmpelse Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

38 1.4 Trafiksikkerhed / investering - alle
Svarmulighed alle andel Anlæg af motorveje 5% Anlæg af omfartsveje 2% Anlæg af cykelstier 9% Sortplet-bekæmpelse  54% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 11% Ved ikke  20% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

39 1.4 Trafiksikkerhed / investering - pol
Svarmulighed politikere andel Anlæg af motorveje 11% Anlæg af omfartsveje 5% Anlæg af cykelstier 12% Sortplet-bekæmpelse  56% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser Ved ikke I alt 100% Kommentarer 10% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

40 1.4 Trafiksikkerhed / investering - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Anlæg af motorveje 2% Anlæg af omfartsveje 1% Anlæg af cykelstier 8% Sortplet-bekæmpelse  59% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser  18% Ved ikke 12% I alt 100% Kommentarer 3% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

41 1.4 Trafiksikkerhed / investering - råd
Svarmulighed rådgivere andel Anlæg af motorveje 0% Anlæg af omfartsveje Anlæg af cykelstier Sortplet-bekæmpelse  74% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 8% Ved ikke  18% I alt 100% Kommentarer 5% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

42 1.4 Trafiksikkerhed / investering - for
Svarmulighed forskere andel Anlæg af motorveje 4% Anlæg af omfartsveje 0% Anlæg af cykelstier Sortplet-bekæmpelse  40% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 12% Ved ikke I alt 100% Kommentarer  24% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

43 1.4 Trafiksikkerhed / investering - jou
Svarmulighed journalister andel Anlæg af motorveje 8% Anlæg af omfartsveje 0% Anlæg af cykelstier  17% Sortplet-bekæmpelse  38% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 13% Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

44 1.4 Trafiksikkerhed / investering - alle
Svarmulighed alle andel Anlæg af motorveje 0% Anlæg af omfartsveje Anlæg af cykelstier  16% Sortplet-bekæmpelse 24% Der foreligger ikke sådanne effekt-analyser 4% Ved ikke  56% I alt 100% Kommentarer 8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

45 2. Transportfradrag Transportfradraget er indført for at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

46 2.1 Hvor gives mest i fradrag
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed I Jylland I Hovedstadsområdet Der er ingen markante forskelle Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

47 2.1 Hvor gives mest i fradrag - alle
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed alle andel I Jylland  26% I Hovedstadsområdet  43% Der er ingen markante forskelle 4% Der foreligger ikke analyser af forholdet 3% Ved ikke  24% I alt 100% Kommentarer 9% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

48 2.1 Hvor gives mest i fradrag - pol
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed politikere andel I Jylland  34% I Hovedstadsområdet 25% Der er ingen markante forskelle 5% Der foreligger ikke analyser af forholdet 3% Ved ikke 32% I alt 100% Kommentarer 11% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

49 2.1 Hvor gives mest i fradrag - emb
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed embedsmænd andel I Jylland  28% I Hovedstadsområdet  54% Der er ingen markante forskelle 4% Der foreligger ikke analyser af forholdet 3% Ved ikke 11% I alt 100% Kommentarer 6% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

50 2.1 Hvor gives mest i fradrag - råd
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed rådgivere andel I Jylland  24% I Hovedstadsområdet  45% Der er ingen markante forskelle 0% Der foreligger ikke analyser af forholdet 5% Ved ikke  26% I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

51 2.1 Hvor gives mest i fradrag - for
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed forskere andel I Jylland 8% I Hovedstadsområdet  64% Der er ingen markante forskelle 0% Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

52 2.1 Hvor gives mest i fradrag - jou
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed journalister andel I Jylland  29% I Hovedstadsområdet  42% Der er ingen markante forskelle 8% Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke 13% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

53 2.1 Hvor gives mest i fradrag - div
Hvor har befolkningen den største fornøjelse, målt i kroner, af transportfradraget? Svarmulighed diverse andel I Jylland 12% I Hovedstadsområdet  48% Der er ingen markante forskelle 0% Der foreligger ikke analyser af forholdet Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

54 3. Erhvervsudvikling Mange peger på, at udbygning af vejnettet er en forudsætning for at skabe erhvervsudvikling. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

55 3.1 Vejsystemets betydning for erhvervslivet
Hvad viser erfaringerne, når man sammenligner områder i Danmark med gode vejforbindelser med områder med mindre gode vejforbindelser? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

56 3.1 ... betydning for erhvervslivet
Svarmulighed Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke I alt Kommentarer

57 3.1 ... betydning for erhvervslivet - alle
Svarmulighed alle andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  35% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  50% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke 11% I alt 100% Kommentarer 9%

58 3.1 ... betydning for erhvervslivet - pol
Svarmulighed politikere andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  63% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  30% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 1% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 0% Ved ikke 5% I alt 100% Kommentarer 8%

59 3.1 ... betydning for erhvervslivet - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  26% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  62% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke 7% I alt 100% Kommentarer

60 3.1 ... betydning for erhvervslivet - råd
Svarmulighed rådgivere andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  16% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  63% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 0% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke 18% I alt 100% Kommentarer 13%

61 3.1 ... betydning for erhvervslivet - for
Svarmulighed forskere andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje 12% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  64% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 4% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 0% Ved ikke  20% I alt 100% Kommentarer  36%

62 3.1 ... betydning for erhvervslivet - jou
Svarmulighed journalister andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  29% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  54% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 8% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 4% Ved ikke I alt 100% Kommentarer

63 3.1 ... betydning for erhvervslivet - div
Svarmulighed diverse andel Der er en klar positiv effekt for erhvervsudviklingen i områder med motor- og motortrafikveje  20% Det er svært i praksis at se nogen sammenhæng mellem tilstedeværelse af højklassede veje og erhvervsudvikling  44% Den største udvikling finder man i områder, hvor vejene er af lavere klasse end gennemsnitligt 0% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 8% Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer 12%

64 4. Kollektiv trafik Den kollektive trafik nævnes tit som et vigtigt alternativ til kørsel i bil. Og det fremhæves, at forbedring af den kollektive trafik kan medføre mindre bilkørsel og kødannelser i byerne. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

65 4.1 Kollektiv-systemets indflydelse på trængsel
Hvad siger erfaringer og analyser om virkningen af en markant udbygning af den kollektive trafik, hvor kørsels- og parkeringsforhold for bilerne ikke samtidigt ændres? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

66 4.1 Kollektiv trafik og trængsel
Svarmulighed Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne Der er ingen effekt på biltrafikken Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

67 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - alle
Svarmulighed alle andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 6% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  63% Der er ingen effekt på biltrafikken  19% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke 7% I alt 100% Kommentarer 10% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

68 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - pol
Svarmulighed politikere andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 9% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  61% Der er ingen effekt på biltrafikken  18% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 1% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 2% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

69 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 6% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  61% Der er ingen effekt på biltrafikken  22% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 2% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 7% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

70 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - råd
Svarmulighed rådgivere andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 0% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  71% Der er ingen effekt på biltrafikken  21% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen 3% Ved ikke 5% I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

71 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - for
Svarmulighed forskere andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 0% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  64% Der er ingen effekt på biltrafikken  28% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke 8% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

72 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - jou
Svarmulighed journalister andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 13% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  58% Der er ingen effekt på biltrafikken 8% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke 0% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

73 4.1 Kollektiv trafik og trængsel - div
Svarmulighed diverse andel Der er en stor effekt på bilkørslen og mange bilkøer forsvinder 8% Der er kun en lille effekt på bilkørslen og bilkøerne  64% Der er ingen effekt på biltrafikken 12% Biltrafikken stiger og bilkøerne bliver større 0% Der foreligger ikke analyser af sammenhængen Ved ikke  16% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

74 4.2 Effekt af 10% prissænkning
Hvad ved vi om betydningen af prissænkningen på 10%, som blev gennemført i 1997? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

75 4.2 Effekt af 10% prissænkning
Svarmulighed alle andel Den medførte mindst 10% flere passagerer Den medførte omkring 5% flere passagerer Den medførte 1-2% flere passagerer Den var praktisk taget virkningsløs Passagertallet faldt trods prissænkningen Virkningen er ikke analyseret Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

76 4.2 Effekt af 10% prissænkning - alle
Svarmulighed alle andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer 6% Den medførte 1-2% flere passagerer  22% Den var praktisk taget virkningsløs  36% Passagertallet faldt trods prissænkningen 7% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke 23% I alt 100% Kommentarer 13% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

77 4.2 Effekt af 10% prissænkning - pol
Svarmulighed politikere andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer 6% Den medførte 1-2% flere passagerer  16% Den var praktisk taget virkningsløs  40% Passagertallet faldt trods prissænkningen 9% Virkningen er ikke analyseret 0% Ved ikke  26% I alt 100% Kommentarer 14% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

78 4.2 Effekt af 10% prissænkning - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer 5% Den medførte 1-2% flere passagerer  23% Den var praktisk taget virkningsløs  45% Passagertallet faldt trods prissænkningen 8% Virkningen er ikke analyseret 0% Ved ikke 15% I alt 100% Kommentarer 10% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

79 4.2 Effekt af 10% prissænkning - råd
Svarmulighed rådgivere andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 3% Den medførte omkring 5% flere passagerer 5% Den medførte 1-2% flere passagerer  29% Den var praktisk taget virkningsløs 34% Passagertallet faldt trods prissænkningen Virkningen er ikke analyseret 8% Ved ikke  16% I alt 100% Kommentarer 18% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

80 4.2 Effekt af 10% prissænkning - for
Svarmulighed forskere andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 0% Den medførte omkring 5% flere passagerer 4% Den medførte 1-2% flere passagerer  20% Den var praktisk taget virkningsløs Passagertallet faldt trods prissænkningen 8% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke  40% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

81 4.2 Effekt af 10% prissænkning - jou
Svarmulighed journalister andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 8% Den medførte omkring 5% flere passagerer 13% Den medførte 1-2% flere passagerer  21% Den var praktisk taget virkningsløs 17% Passagertallet faldt trods prissænkningen 4% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

82 4.2 Effekt af 10% prissænkning - div
Svarmulighed diverse andel Den medførte mindst 10% flere passagerer 0% Den medførte omkring 5% flere passagerer 8% Den medførte 1-2% flere passagerer  28% Den var praktisk taget virkningsløs  24% Passagertallet faldt trods prissænkningen 4% Virkningen er ikke analyseret Ved ikke  36% I alt 100% Kommentarer 12% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

83 5. Bilkørsel og priser Det er ofte blevet hævdet, at prisen på benzin alt andet lige har indflydelse på hvor meget, der bliver kørt i bil, og at man gennem afgifter kan påvirke kørselsomfanget. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

84 5.1 Biltrafik og benzinpris
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger Nej, der er slet ingen effekt Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

85 5.1 Biltrafik og benzinpris - alle
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed alle andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  22% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  66% Nej, der er slet ingen effekt 5% Der foreligger ikke sådanne analyser 1% Ved ikke 6% I alt 100% Kommentarer 11% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

86 5.1 Biltrafik og benzinpris - pol
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed politikere andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel 12% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  75% Nej, der er slet ingen effekt 5% Der foreligger ikke sådanne analyser 2% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

87 5.1 Biltrafik og benzinpris - emb
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed embedsmænd andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  23% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  70% Nej, der er slet ingen effekt 2% Der foreligger ikke sådanne analyser 1% Ved ikke 4% I alt 100% Kommentarer 7% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

88 5.1 Biltrafik og benzinpris - råd
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed rådgivere andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  29% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  61% Nej, der er slet ingen effekt 5% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke I alt 100% Kommentarer  24% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

89 5.1 Biltrafik og benzinpris - for
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed forskere andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  56% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  24% Nej, der er slet ingen effekt 12% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke 8% I alt 100% Kommentarer  28% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

90 5.1 Biltrafik og benzinpris - jou
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed journalister andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel 13% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  67% Nej, der er slet ingen effekt 8% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

91 5.1 Biltrafik og benzinpris - div
Støtter analyser og erfaringer, at biltrafikken afhænger af benzinprisen? Svarmulighed diverse andel Ja, der er en klar sammenhæng - dyrere benzin giver mindre kørsel  24% Nej, der er højst en midlertidig effekt hvis benzinprisen stiger  60% Nej, der er slet ingen effekt 8% Der foreligger ikke sådanne analyser 0% Ved ikke I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

92 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr
Det har været foreslået at regulere biltrafikken ved at indføre afgifter for at køre i bil. Mange har vendt sig imod forslaget. Hvad siger den foreliggende viden om virkningen, hvis det på visse tidspunkter og steder kom til at koste 50 kroner at køre i bil? Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

93 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr
Svarmulighed Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% [...] trafikken [...] falder med 10-20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke I alt Kommentarer

94 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - alle
Svarmulighed alle andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 2% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken 8% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 14% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% 7% [...] trafikken [...] falder med over 40% 1% Der foreligger ikke sådanne analyser 13% Ved ikke  35% I alt 100% Kommentarer 17%

95 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - pol
Svarmulighed politikere andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 3% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken 13% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 11% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  19% [...] trafikken [...] falder med 20-40% 4% [...] trafikken [...] falder med over 40% 1% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  38% I alt 100% Kommentarer 15%

96 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - emb
Svarmulighed embedsmænd andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 3% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10%  18% [...] trafikken [...] falder med 10-20% 23% [...] trafikken [...] falder med 20-40% 10% [...] trafikken [...] falder med over 40% 1% Der foreligger ikke sådanne analyser 12% Ved ikke  30% I alt 100% Kommentarer 13%

97 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - råd
Svarmulighed rådgivere andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 0% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken 5% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10%  26% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  18% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser 13% Ved ikke 32% I alt 100% Kommentarer 21%

98 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - for
Svarmulighed forskere andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 0% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken 8% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 12% [...] trafikken [...] falder med 10-20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser  24% Ved ikke  28% I alt 100% Kommentarer  44%

99 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - jou
Svarmulighed journalister andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 0% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken  17% Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 4% [...] trafikken [...] falder med 10-20% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  42% I alt 100% Kommentarer

100 5.2 Effekt af sted-afgift på 50 kr - div
Svarmulighed diverse andel Det vil nærmest virke mod hensigten, for folk kører kun, når det er nødvendigt 4% Det vil ikke have nogen større indflydelse på trafikken Det vil betyde, at trafikken de pågældende steder falder med op til 10% 8% [...] trafikken [...] falder med 10-20%  28% [...] trafikken [...] falder med 20-40% [...] trafikken [...] falder med over 40% 0% Der foreligger ikke sådanne analyser Ved ikke  48% I alt 100% Kommentarer 12%

101 5. Cykling Mange danskere bruger cyklen til korte ture. Der er også en del, der cykler til arbejde. Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

102 5.1 Cykling til arbejde Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed 2 km eller mindre 3-4 km 5 km eller mere Det er ikke undersøgt Ved ikke I alt Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

103 5.1 Cykling til arbejde - alle
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed alle andel 2 km eller mindre 12% 3-4 km  54% 5 km eller mere 8% Det er ikke undersøgt 3% Ved ikke  23% I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

104 5.1 Cykling til arbejde - pol
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed politikere andel 2 km eller mindre  19% 3-4 km  40% 5 km eller mere 11% Det er ikke undersøgt 5% Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer 4% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

105 5.1 Cykling til arbejde - emb
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed embedsmænd andel 2 km eller mindre 10% 3-4 km  64% 5 km eller mere 8% Det er ikke undersøgt 1% Ved ikke  16% I alt 100% Kommentarer 2% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

106 5.1 Cykling til arbejde - råd
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed rådgivere andel 2 km eller mindre 5% 3-4 km  76% 5 km eller mere Det er ikke undersøgt 3% Ved ikke 11% I alt 100% Kommentarer 8% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

107 5.1 Cykling til arbejde - for
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed forskere andel 2 km eller mindre 4% 3-4 km  56% 5 km eller mere Det er ikke undersøgt Ved ikke  32% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

108 5.1 Cykling til arbejde - jou
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed journalister andel 2 km eller mindre 8% 3-4 km  46% 5 km eller mere 13% Det er ikke undersøgt Ved ikke  25% I alt 100% Kommentarer 0% Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

109 5.1 Cykling til arbejde - div
Hvor lang er den gennemsnitlige cykeltur til arbejde? Svarmulighed diverse andel 2 km eller mindre 8% 3-4 km  44% 5 km eller mere 0% Det er ikke undersøgt Ved ikke  48% I alt 100% Kommentarer Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice

110 Nogle overordnede konklusioner
Formidlingen og spredningen af viden indenfor transportområdet er ikke så ringe endda - også journalisterne er ganske velorienterede. Vi har generelt meget svært ved at forholde os til, at mere end én faktor ad gangen kan påvirke menneskelig adfærd. Der er en kæmpe afgrund imellem forskning og almenviden. Afgrunden er ikke mindst af sproglig karakter - og der er behov for opprioritering af sprogforståelse og evnen til at konkludere bredt. Thomas Krag Mobility Advice Hvad ved vi egentlig om trafik? Thomas Krag Mobility Advice


Download ppt "Hvad ved vi egentlig om trafik?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google