Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode"— Præsentationens transcript:

1 Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode
Undersøgelsen er foretaget i et såkaldt Danmarkspanel. Panelet består af mere end tilfældigt udvalgte danskere. Indsamling er foretaget via internettet som selvudfyldt spørgeskema. Univers & stikprøve Alle danskere 18 år og opefter personer deltog i undersøgelsen. Tidsperiode Dataindsamling er foretaget fra d – Vægtning Data er vægtet på køn, alder og geografi, således at stikprøvens sammensætning matematisk matcher den fordeling man finder i hele den danske befolkning. Hvis du har spørgsmål til analysen i almindelighed, eller til rapportens indhold i særdeleshed, er du altid velkommen til at kontakte os. Ring eller skriv til Claus Bo Hansen eller René Frederiksen. Dem fanger du på: René Frederiksen Claus Bo Hansen Rapporten På de efterfølgende sider er resultaterne af analysen gengivet i figurform og evt. tabeller. I forbindelse med disse er der udarbejdet en læsevejledning, der fungerer som hjælp til, hvorledes tallene i figuren eller tabellen skal læses og fortolkes. Rapporten indledes med et afsnit, der viser deltagernes fordeling på baggrundsspørgsmål. Analysens spørgsmål kan uden omkostninger nedbrydes på disse. Fremstillingen af analysens resultater vil som udgangspunkt følge samme struktur, som den der forefindes i det aftalte spørgeskema, der ligger til grund for analysen.

2 Deltagerne i undersøgelsen

3 Køn Geografi Børn Alder Husstandsindkomst Læsevejledning: Figuren viser deltagernes fordeling på baggrundskriterier. Af figuren fremgår det, at 51,2 % af de udvalgte deltagere er kvinder. Besvarelserne er vægtet på baggrund af køn, alder og geografi. (n=1.165)

4 4. Hvad er din boligform? Figuren viser, deltagernes boligform.
Kunde Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 54,8 % bor i en ”Ejerbolig” (n=1.165)

5 5. Har du børn i den skolepligtige alder?
Figuren viser, om deltagerne har børn i den skolepligtige alder. Kunde Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 21,6 % har børn i den skolepligtige alder (n=1.165)

6 6. Hvad er din seneste afsluttede uddannelse?
Figuren viser, hvilket uddannelsesniveau deltagerne senest har afsluttet. Kunde Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 33,2 % har senest afsluttet en ”Mellemlang videregående uddannelse” (n=1.165)

7 Folkeskolen

8 7. Påstande om folkeskolen
Figuren viser, hvorledes deltagerne er enig/uenig i en række påstande omkring folkeskolen. Kunde Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 40,4 % er ”Enig” i at ”Den enkelte folkeskoles kvalitet har betydning for om børn klarer sig godt i folkeskolen” (n=1.165)

9 NEDBRYDNINGER Del 1 Kunde Alle Køn Alder Region Husstandsindkomst
Alle børn har lige muligheder for at klare sig?? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65+ år Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland Under kr kr. kr kr eller derover Ønsker ikke at oplyse Enig 13,1 17,9 8,4 17,4 9 10,3 14,8 12,6 15,7 15,6 8,6 16,9 18,4 11,3 10,2 10,8 13,3 Delvis enig 23,6 27,6 19,1 18,3 27,8 25,1 25,8 27 23,4 24,1 19,8 21,7 23,7 24,2 25,7 30,2 15,5 Hverken/eller 23,3 24,9 21,6 28,6 19,2 22,3 20,3 20,2 27,4 21,4 25,9 25,4 22 25,5 26,1 12,9 28,2 Delvis uenig 27,3 18,9 36 27,7 26,2 27,9 28,1 25,3 23,9 31,6 26,4 31,2 29,8 Uenig 12,8 10,7 14,9 8,5 16,4 16,1 11,1 12,1 8,1 15 14,2 11,8 12,5 10,1 Den enkelte folkeskoles kvalitet har betydning?? 40,4 40,3 40,7 32,4 41,3 48,7 43,2 46,3 33,8 42,7 39,3 28,5 39 37,3 40,2 48,4 41,6 43,7 42,4 42,1 35 48,1 36,8 47,5 38 42,3 54,8 47,3 42,2 39,4 36,2 17,7 14,3 14,4 13,5 7,9 16,8 16 15,9 18,2 12,2 10 1,2 1,8 0,6 1,4 1,7 1,3 0,9 2,1 0,7 1,6 1 0,8 0,5 0,2 0,3 0,4 Folkeskolen er ikke stærk nok til at løfte?? 20,7 21,2 20,1 14,6 19,3 23,8 22,8 18,7 14 27,2 36,3 33,7 38,5 32,9 34,5 39,9 26,9 37,2 40 32,2 38,3 45,2 30,7 31,1 33,6 28,8 36,9 29 30,9 31 33,1 27,5 30,5 36,4 34,7 31,5 8,9 9,3 8,7 6 11,9 9,5 8,2 7,4 10,4 6,8 10,5 9,1 10,6 8,8 3 3,2 2,8 2 2,3 3,4 5,6 5,3 4,3 3,5 2,4 5 For at sikre, at alle får lige muligheder?? 31,3 36,6 24,8 29,2 35,4 42 32,7 26,8 33 26 33,9 26,5 27,1 35,9 34,3 35,7 32,5 32,3 40,8 31,9 30 34,4 25 26,6 24,4 21,3 5,2 6,1 4,6 3,7 3,8 4,5 5,5 4,2 2,2 Man bør indføre bussing af eleverne i folkeskolen?? 11,4 4,8 9,8 13 10,9 6,4 12 7,7 7,8 24,6 21 17,5 21,5 30,1 21,1 21,9 24,5 17,6 41,9 41,5 48,6 44 33,4 36,7 41,2 43,5 41,1 44,9 45,3 48 14,1 15,3 14,7 16,5 11,6 11 9,9 15,2 5,8 13,8 Kunde

10 NEDBRYDNINGER Del 2 Kunde Alle Køn Alder Region Husstandsindkomst
Det er ok, at nogle skoler er næsten uden etniske?? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65+ år Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland Under kr kr. kr kr eller derover Ønsker ikke at oplyse Enig 13,5 14,5 12,8 9,4 18,3 16,9 10 11,6 13,3 18,7 10,5 10,3 13,2 16,4 19 11,1 Delvis enig 19,9 18,9 20,9 26,1 19,3 12,6 18,8 23 19,7 15,5 18,4 24,2 21,6 19,4 20,1 18,1 Hverken/eller 30,8 30 31,8 36,8 28,7 29,8 23,4 26,9 28,3 28,8 37,7 34,8 28,6 33,9 25,2 22 43,2 Delvis uenig 18,6 19,1 15,3 17,4 26,6 16,3 22,7 18,5 17,8 23,2 11,7 Uenig 16,7 18,2 15,4 12,3 22,1 12,1 20 17 10,2 15 20,5 13,9 Alle børn, der har gået i folkeskole, har lige? 12,9 16,2 9,3 13,7 12 10,6 15,8 10,7 11,5 13,8 24,4 27,2 21,8 25,7 24,7 26,7 22,8 21,1 23,1 31,6 23,6 27,8 26,5 29,1 30,2 34,2 25,1 28,2 25 32,2 32,6 28 31,7 21,3 16,8 26 19,2 24,1 27 20,8 13 21 23,3 9,6 15,1 7,2 12,2 16,6 8,8 13,6 14,3 11,4 14,1 10,4 Det er ikke folkeskolen den er gal med, det er?? 12,7 9,9 11,3 13,4 10,1 8,9 32,7 34,6 30,7 30,1 35,1 32,3 36,4 29,3 33,7 38,2 32,8 29 43,4 38 35,8 40,5 44,8 32,9 35,3 37,6 41,3 38,3 40 38,8 36,1 36,5 33,3 45,2 9,5 10,9 7,6 8,5 4,1 9,7 11,9 8,3 7,5 6,2 4,7 7,7 4,3 9,8 6,5 3,7 4,2 6,8 5,9 3,3 8,1 6,3 5 8,4 Der er for lidt disciplin i folkeskolen? 29,9 34,9 24,8 22,4 31 37 29,2 29,4 29,5 32,4 27,7 33,4 30,4 36,7 40,6 32 31,3 36,6 28,9 39 38,7 37,4 26,2 23,9 24,5 25,3 35,5 31,2 27,6 4,9 3 6,9 3,6 4,4 0,5 2,8 5,6 6,1 5,2 5,5 2,3 3,9 2,7 1,8 2 2,2 2,6 5,4 2,9 3,1 1,3 Kunde

11 NEDBRYDNINGER Del 3 Kunde Boligform Børn i skolepligtig alder
Hvad er din seneste afsluttede uddannelse Alle børn har lige muligheder for at klare sig?? Ejerbolig Andelsbolig Almen lejebolig Anden udlejningsbolig Ja Nej Har ingen Grundskole/folkeskole Gymnasiel Faglært Mellemlang videregående Lang videregående Andet Enig 12,8 9,3 13,1 15,1 12,5 13,4 21,2 16,1 16,2 16,4 8,7 12,1 11,8 Delvis enig 25,2 23,9 21,4 26,6 22,5 36,8 29,2 23,7 25,4 23,2 Hverken/eller 27,9 27 19,7 24,4 20,8 24,1 21,6 22,1 52,7 Delvis uenig 28,3 28,5 29,5 26,5 27,5 19,4 27,1 23,8 33,9 30,6 5,2 Uenig 12,4 10,4 14,8 10,8 14,6 12,3 11,3 12,2 10,2 14,7 12 21,1 Den enkelte folkeskoles kvalitet har betydning?? 41,2 41,3 36 45,1 42,4 39,9 37,5 39,3 29,1 43,8 37,1 52,9 39,4 43,9 37,2 41 35,8 42,7 54,7 35,7 57 38 44,6 26,7 13,5 21,5 17,6 18,1 15,6 22,8 13,9 17 15,2 9,5 32,3 0,9 2,1 1,5 1,9 1 0,7 1,7 0,5 1,1 0,8 7,8 0,4 1,4 1,6 Folkeskolen er ikke stærk nok til at løfte?? 19,8 20,4 21,3 27,3 19 29,8 29 17,4 16,9 19,9 31 36,7 38,6 37,6 29,9 33,6 36,9 62,5 26,1 37,8 35 41,5 35,2 15,5 29,4 31,4 35,6 32,2 37,3 28,9 44,3 11,1 5,5 10 8,6 5,4 6,4 7,7 1,8 3 4,2 3,3 2 2,2 4,4 7,5 For at sikre, at alle får lige muligheder?? 28,8 32,1 22,7 30,1 23,3 29,7 30,5 38,5 35,1 40,3 29,6 34,3 36,2 47,1 22,2 25,1 25,8 27,8 35,3 24,6 27,7 32,9 21,8 20,9 38,7 7,1 3,6 3,9 6 3,8 6,5 1,3 13,6 2,4 Man bør indføre bussing af eleverne i folkeskolen?? 8,1 14,3 7,4 11,5 10,7 11,7 8,2 22,3 24 16 25,3 13,8 40,1 43,5 49,7 41,4 42,1 35,9 48 52,6 44,1 38,3 39,1 13,7 13,2 10,3 14,9 6,7 15 14,4 10,5 5,9 10,6 8,8 8,3 19,1 Kunde

12 NEDBRYDNINGER Del 4 Kunde Boligform Børn i skolepligtig alder
Hvad er din seneste afsluttede uddannelse Det er ok, at nogle skoler er næsten uden etniske?? Ejerbolig Andelsbolig Almen lejebolig Anden udlejningsbolig Ja Nej Har ingen Grundskole/folkeskole Gymnasiel Faglært Mellemlang videregående Lang videregående Andet Enig 16,1 13 9,2 11 19,7 11,8 33,7 15,3 7,6 17,7 11,7 10 21,4 Delvis enig 20,3 14,3 20,9 20,1 24,8 18,6 45,4 23,1 27,4 19,6 17,4 Hverken/eller 29,1 19,8 35,9 36,4 27,7 31,8 5,9 31,9 33,1 31,3 30 24,9 54,2 Delvis uenig 19 34,7 15 18 13,9 20,4 7,3 12,1 19,3 16,2 23,5 22,3 9,4 Uenig 15,6 18,2 19,1 14,5 17,5 7,8 17,6 12,6 15,2 17,3 22 15,1 Alle børn, der har gået i folkeskole, har lige? 13,3 13,6 9,1 16,4 12 21,2 14,4 7,9 16,3 12,2 10,5 8,9 23,8 25,2 25,1 23,6 22,5 63,7 29,4 22,8 23 24,2 8,5 20 30,3 32,6 28,2 29,5 28,9 26,2 29,8 45,3 21,1 22,9 14,8 26,8 18,3 24,6 12,4 6,6 11,3 17,2 12,9 12,5 8,8 10,6 10,9 Det er ikke folkeskolen den er gal med, det er?? 12,8 11,5 8 14,1 30,2 9 7 35,2 32 25,7 35,8 33,8 32,4 42,2 35,3 33,6 29,9 37,3 13,7 41 41,7 40,5 34,6 38,9 35,5 39,6 36,5 39,3 36,9 57,7 10,4 4,1 13,8 6,5 14,7 9,9 11,4 6 6,7 6,1 5,7 5,4 4,6 5 Der er for lidt disciplin i folkeskolen? 33,9 27,8 31,7 25,4 31,1 58,6 38,6 26,6 39,8 28,8 27,1 35,7 25,8 32,2 43,2 18,5 27,9 24,3 31,5 27 40,3 25,5 28,3 52,3 3,8 1,2 8,6 4,9 3,9 5,2 0,5 2,2 6,2 7,7 2,5 0,8 2,4 4,7 2,8 1,3 1,4 1,9 Kunde

13 8. Hvilke kompetencer er de vigtigste, som folkeskolen skal give børnene, for at de klarer sig godt i livet? Figuren viser, hvorledes deltagerne vægter de forskellige kompetencer en folkeskole kan give børnene med videre. Hver deltager har max. måtte afkrydse 3 svar. Kunde Læsevejledning: Af figuren fremgår det, at 84,4 % synes ”At kunne læse, regne og skrive” er en af de vigtigste kompetencer (n=1.165)

14 8. Hvilke kompetencer er de vigtigste, som folkeskolen skal give børnene, for at de klarer sig godt i livet? NEDBRYDNINGER Alle Køn Alder Region Husstandsindkomst Hvilke tre kompetencer er vigtigst? Mand Kvinde 18-34 år 35-49 år 50-64 år 65+ år Hovedstaden Sjælland Syddanmark Midtjylland Nordjylland Under kr kr. kr kr eller derover Ønsker ikke at oplyse Almen dannelse 52,8 55,4 49,7 54,1 44 53,1 64,3 53,9 49,3 49,4 56,6 57,3 53,8 48,8 47,8 53,2 At kunne læse, regne og skrive 84,4 81,8 86,8 72,4 88,1 91,1 93,6 84,2 83,7 87,6 80,1 86,9 81,6 84,6 89,3 86,6 Sociale kompetencer 64,6 75,2 63,9 69,3 61 63,4 64,7 61,4 63,1 67 67,4 57,9 63,5 73,7 71,1 61,3 Samfundsforståelse 54,4 53,5 55,7 52,5 49,5 57 63 55,6 57,2 55 46,3 50,9 52 64,4 Kreativitet 17,8 18,5 17,1 19,8 14 16,9 20,5 20,4 17,3 20,8 15,2 9,6 13 17,4 20,6 16,3 22,7 Boligform Børn i skolepligtig alder Hvad er din seneste afsluttede uddannelse Hvilke tre kompetencer er vigtigst? Ejerbolig Andelsbolig Almen lejebolig Anden udlejningsbolig Ja Nej Har ingen Grundskole/folkeskole Gymnasiel Faglært Mellemlang videregående Lang videregående Andet Almen dannelse 52 42,4 57,6 52,2 41,6 55,6 49 57,9 49,6 46,9 56,1 58,3 45,1 At kunne læse, regne og skrive 88,3 85,4 77,9 80 86,6 83,7 71 86 82 85,8 84,8 66,1 Sociale kompetencer 66,3 73,2 59,8 63,8 65,5 64,4 62,7 54,1 65 58,8 72,8 69,2 42 Samfundsforståelse 54,8 62,4 50,9 55,3 55,9 59,3 46,1 57,4 52,3 48,9 Kreativitet 16,8 19,3 19,5 17,9 17,6 24,4 8,3 18,4 16,4 19 21,8 32,1 Kunde


Download ppt "Om analysen Vil du vide mere? Metode Univers & stikprøve Tidsperiode"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google