Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig
Dagsorden Teoretisk forklare om ABC undervisningen Se ”Plads til talenterne” Uddybning af undervisningsforløb i filmen Eksempel fra hverdagen Afslutning
Signe Ammitzbøll Uddannet lærer i Fysik/kemi og Matematik Ansat på Maglegårdsskolen i Hellerup Diplom i Naturfagsdidaktik Talentambassadør hos Sciencetalenter
Anette Gjervig Uddannet folkeskolelærer - undervist 1999 – 2014 – (fysik/kemi, matematik, engelsk) Galathea 3 – formidlingsmedarbejder Fagkonsulent i fysik/kemi Projektleder ved ScienceTalenter – ScienceTalent Genius Underviser på grundskolecamps og lærerkurser
Undervisningsdiff. hvorfor? Mange talentfulde børn keder sig i undervisningen – Manglende lyst til læring – Manglende lyst til at gå i skole generelt – Underpræstation – Forstyrrende i undervisningen
Undervisningsdiff. hvorfor? Udgangspunkt i den enkelte elev – Læringsmålstyret undervisning Flere gode metoder – ABC-metoden
ABC-metoden 3 faglige niveauer 4 synsvinkler i forhold til læringen Krav formuleret på 2 planer – Indhold – krav i relation til den pågældende synsvinkel – Eleverne – krav i relation til eleverne
Niveau A minimumskrav- og færdigheder Det absolut laveste niveau med hensyn til viden og færdigheder – alle elever set i forhold til alder og fagets indhold skal kunne nå dette niveau – De fagligt svageste elever i klassen
Niveau B almindelige krav og færdigheder Det niveau der anses for realistisk, at det store flertal af elever kan opfylde – Den store middelgruppe af elever i klassen
Niveau C ekspertkrav og -færdigheder Ekspertkrav/maksimumkrav – det højest opnåelige inden for fagområdet – Nogle få elever i klassen vil kunne arbejde på dette niveau
Den intellektuelle og kognitive synsvinkel ABC At kunne gengive i store træk At kunne udrede bagvedliggende grunde At kunne overføre viden At kunne gengive undervisningen i store træk At kunne forbinde indhold fra undervisningen med viden indhentet på andre tidspunkter og/eller steder Selvstændigt at kunne reorganisere viden og indordne den i nye sammenhænge
Den kommunikative synsvinkel ABC Genstandsrelaterede ytringer At kunne ytre sig henvendt til forskellige målgrupper Diskursiv refleksion At kunne udtrykke sig om et bestemt område ud fra eget perspektiv At kunne deltage i dialog, så sprog bliver tilpasset de andre i gruppen At kunne erkende egne og andres ytringer i forhold til hinanden og tilpasse dialogen efter dette
Den metodiske og kreativt skabende synsvinkel ABC Reproduktion Rekonstruktion Transformation At kunne løse en allerede indlært opgave – evt. med nye variabler At kunne bruge en kendt metode på en ny måde eller vælge den mest hensigtsmæssige metode af flere At kunne bearbejde ukendte opgaver selvstændigt og at kunne begrunde metodevalg
Den personligt motiverende og sociale synsvinkel ABC Reaktiv Aktiv Konstruktiv På opfordring at kunne deltage i løsning af opgaver og erkende egne bidrag til løsning af opgaven At kunne tage initiativ til at arbejde med opgaver og problemer At kunne koordinere egne bidrag til løsning af opgave med andres input
Plads til talenterne /3462fd7a /3462fd7a00
ABC - skabelon
Elevernes oplæg Beskrivelse af opgave:Opgaven:
Hverdagen!
Den daglige undervisning Tydelig i hvad der er vigtigt - Her nøgleordene ABC i opgaverne - Eleverne ved selv her hvilken gruppe de tilhører
Hvordan gør jeg? -Tænk det ind i forberedelsen af undervisningen. -Er der elever jeg skal være særlig opmærksomme på? -Er der elever der skal lave noget HELT andet end det vi er i gang med? F.eks. Georg Mohr-opgaver -Hvad er der af konkurrencer mine elever kan deltage i? -Har vi på skolen/kommunen tilbud til de dygtige
Budskabet Nej det er ikke nyt! ”bare” en anden måde at tænke på Det giver ikke ekstra arbejde – men overvejelser som man nogen gang glemmer i farten Begynd der hvor du er, i den ramme der er, og gør det til dit eget Dette er kun én måde at tænke undervisning på. Den skal ikke stå alene. Husk også de andre børn
se mere på