Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

kl i kantinen på Lyngholmskolen
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Velkommen. Program: •Præsentation –af personalet –af Stenballeskolen og læringsgrundlaget •Samarbejde mellem skole og børnehaver •Skoleparathed –at gøre.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ledelse i Praksis – 4. aften
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fremtidens skole Gruppe 5.
Tværfagligt undervisningsforløb
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Krop og læring Karen Barfod,
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Sprogbaseret læring i naturfag
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Erfaringer med undervisning af højtbegavede børn Anette Gjervig Projektleder.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Præsentationsteknik Hvorfor skal I lære præsentationsteknik? Hvad kan I bruge det til i hverdagen? Det med præsentationer, er det ikke bare noget man kan.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Det rummelige efterskole køkken..
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Modul 3.3 – At arbejde med læring
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Forbered dit oplæg for en folkeskoleklasse eller andet uddannelsesarrangement De næste slides er inspiration til præsentation af dig og din virksomhed.
Stresshåndteringsgruppe
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Hvorfor dansk på GF1?.
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
- og hvordan du undgår dem…
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig

Dagsorden Teoretisk forklare om ABC undervisningen Se ”Plads til talenterne” Uddybning af undervisningsforløb i filmen Eksempel fra hverdagen Afslutning

Signe Ammitzbøll Uddannet lærer i Fysik/kemi og Matematik Ansat på Maglegårdsskolen i Hellerup Diplom i Naturfagsdidaktik Talentambassadør hos Sciencetalenter

Anette Gjervig Uddannet folkeskolelærer - undervist 1999 – 2014 – (fysik/kemi, matematik, engelsk) Galathea 3 – formidlingsmedarbejder Fagkonsulent i fysik/kemi Projektleder ved ScienceTalenter – ScienceTalent Genius Underviser på grundskolecamps og lærerkurser

Undervisningsdiff. hvorfor? Mange talentfulde børn keder sig i undervisningen – Manglende lyst til læring – Manglende lyst til at gå i skole generelt – Underpræstation – Forstyrrende i undervisningen

Undervisningsdiff. hvorfor? Udgangspunkt i den enkelte elev – Læringsmålstyret undervisning Flere gode metoder – ABC-metoden

ABC-metoden 3 faglige niveauer 4 synsvinkler i forhold til læringen Krav formuleret på 2 planer – Indhold – krav i relation til den pågældende synsvinkel – Eleverne – krav i relation til eleverne

Niveau A minimumskrav- og færdigheder Det absolut laveste niveau med hensyn til viden og færdigheder – alle elever set i forhold til alder og fagets indhold skal kunne nå dette niveau – De fagligt svageste elever i klassen

Niveau B almindelige krav og færdigheder Det niveau der anses for realistisk, at det store flertal af elever kan opfylde – Den store middelgruppe af elever i klassen

Niveau C ekspertkrav og -færdigheder Ekspertkrav/maksimumkrav – det højest opnåelige inden for fagområdet – Nogle få elever i klassen vil kunne arbejde på dette niveau

Den intellektuelle og kognitive synsvinkel ABC At kunne gengive i store træk At kunne udrede bagvedliggende grunde At kunne overføre viden At kunne gengive undervisningen i store træk At kunne forbinde indhold fra undervisningen med viden indhentet på andre tidspunkter og/eller steder Selvstændigt at kunne reorganisere viden og indordne den i nye sammenhænge

Den kommunikative synsvinkel ABC Genstandsrelaterede ytringer At kunne ytre sig henvendt til forskellige målgrupper Diskursiv refleksion At kunne udtrykke sig om et bestemt område ud fra eget perspektiv At kunne deltage i dialog, så sprog bliver tilpasset de andre i gruppen At kunne erkende egne og andres ytringer i forhold til hinanden og tilpasse dialogen efter dette

Den metodiske og kreativt skabende synsvinkel ABC Reproduktion Rekonstruktion Transformation At kunne løse en allerede indlært opgave – evt. med nye variabler At kunne bruge en kendt metode på en ny måde eller vælge den mest hensigtsmæssige metode af flere At kunne bearbejde ukendte opgaver selvstændigt og at kunne begrunde metodevalg

Den personligt motiverende og sociale synsvinkel ABC Reaktiv Aktiv Konstruktiv På opfordring at kunne deltage i løsning af opgaver og erkende egne bidrag til løsning af opgaven At kunne tage initiativ til at arbejde med opgaver og problemer At kunne koordinere egne bidrag til løsning af opgave med andres input

Plads til talenterne /3462fd7a /3462fd7a00

ABC - skabelon

Elevernes oplæg Beskrivelse af opgave:Opgaven:

Hverdagen!

Den daglige undervisning Tydelig i hvad der er vigtigt - Her nøgleordene ABC i opgaverne - Eleverne ved selv her hvilken gruppe de tilhører

Hvordan gør jeg? -Tænk det ind i forberedelsen af undervisningen. -Er der elever jeg skal være særlig opmærksomme på? -Er der elever der skal lave noget HELT andet end det vi er i gang med? F.eks. Georg Mohr-opgaver -Hvad er der af konkurrencer mine elever kan deltage i? -Har vi på skolen/kommunen tilbud til de dygtige

Budskabet Nej det er ikke nyt! ”bare” en anden måde at tænke på Det giver ikke ekstra arbejde – men overvejelser som man nogen gang glemmer i farten Begynd der hvor du er, i den ramme der er, og gør det til dit eget Dette er kun én måde at tænke undervisning på. Den skal ikke stå alene. Husk også de andre børn

se mere på