  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-speciale, 1. Møde program
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til dansk/historie-opgaven
SKABELON.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Studieretningsprojektet!
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Brikker til litteraturhistorien
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Velkommen til Metode i DIO.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
ATG Almen Studieforberedelse Grundforløb
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne  Problemformulering (det overordnede spørgsmål/problem), se slide 3-5, 8  Præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med. De skal dække begge fag og flere taksonomiske niveauer, se slide 6-8  Præsentation af anvendt materiale, faglige metoder og teorier, se slide 9-10  Delkonklusion til hvert underspørgsmål, se slide 11  En sammenfattende konklusion, som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse, se slide 12  Litteraturliste, se slide  En perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra tidligere forløb jf. studierapporten, se slide 15 En fuld AT-synopsis indeholder:

  Problemformuleringen er synopsens omdrejningspunkt. ”Her skal du indledningsvis formulere det valgte emne, så det står klart, skarpt og afgrænset, hvad du vil undersøge” (fra vejledningen)  Problemformuleringen skal være så bred, at der kræves flere fag for at besvare den!  Problemformuleringen skal være så smal, at det er muligt at besvare den!  Problemformuleringen kan med fordel formuleres som et spørgsmål, som skal kunne besvares med mere end et nej/ja. Problemformuleringen i AT

 Den gode problemformulering  Begge fag skal kunne svare på og bidrage til problemformuleringen  Vælger du en problemformulering bygget op omkring et innovativt løsningsforslag, er det vigtigt, at det fremgår, hvilket problem der løses og evt. for hvem.  Du formulerer som oftest din egen problemformulering, på baggrund af en opgaveformulering, som læreren eller undervisningsministeriet (AT-eksamen) står for. Fra

 Problemformulering – eksempel  En problemformulering bygges op af spørgeord og spørgsmål, som man ikke kan svare ”ja” eller ”nej” på, dvs. åbne spørgsmål.  F.eks. På hvilken måde…  F.eks. I hvor høj grad…  F.eks. Hvordan / Hvorfor…  Eksempler: - Hvordan kan man mindske den globale opvarmning via politiske aktiviteter og biologisk nytænkning? - Hvordan afspejles den ændrede familiestruktur i slutningen af 1800-tallet i datidens sociologiske teorier og dansk litteratur? - Hvilke forskelle og ligheder er der mellem korstogene i det 11. århundrede og kultursammenstød i dag?

 Problemstillinger  Problemstillinger er konkrete (faglige) spørgsmål, der uddyber den overordnede problemformulering.  Der findes ingen regler for antallet af underspørgsmål, men de skal tilsammen dække flere forskellige taksonomiske niveauer. F.eks. Hvad er… Hvordan fremstilles…  Problemstillinger skal vise, at man behersker de taksonomiske niveauer  A)humanistiske fag og samfundsvidenskab fag, fx: redegøre, analysere, diskutere  B) naturvidenskabelige fag, fx: beskrive, forklare, anvende.

 Taksonomiske niveauer  Når du skriver dine problemstillinger skal du sikre dig at du arbejder med at besvare problemstillinger på forskellig måde, således at problemet bliver fuldt belyst.  Således skal du arbejde med forskellige spørgsmålstyper som fx kan være: o Beskrivende/redegørende/reproducerende (hvad) o Undersøgende (hvordan) o Analyserende/forklarende (hvorfor) o Diskuterende (stillingtagen) o Anvendelsesorienterede o Vurderende (kritisk stillingtagen) o Perspektiverende  Du skal have flere forskellige spørgsmålstyper/taksonomiske niveauer med – hvilket afhænger af hvilke fag du arbejder med.  Jo længere du kommer ned på listen – des sværere anses det for at være, at lave besvarelsen. Dog skal du altid have et udvalg af de øverste punkter med for at lave en sammenhængende besvarelse.

 EMNE: Familien i samfundet PROBLEMFORMULERING: Hvordan afspejles den ændrede familiestruktur i slutningen af 1800-tallet i datidens sociologiske teorier og dansk litteratur? PROBLEMSTILLINGER:  Redegør for overgangen fra det traditionelle samfund til det moderne samfund ud fra Durkheim, Tönnies og Marx’ teorier med særligt fokus på den ændrede familiestruktur  Analyser Et Dukkehjem med henblik på familiestruktur og kønsroller og med inddragelse af de tre sociologers teorier  Vurder, hvilke langsigtede konsekvenser udviklingen fik for familien frem til i dag. Problemformulering med problemstillinger

  Empiri er det stof, som faget arbejder med, fx  Observationer fra forsøg  Litterære tekster  Billeder  Film  Statistik  Metode er den måde, hvorpå faget arbejder med stoffet, fx  Analyse af eventyr med brug af aktantmodellen  Statistiske beregninger ud fra en række observationer  Analyse af historiske kilder  Teori er fagets overordnede og sammenhængende forestillinger, fx  Darwins evolutionslære  Newtons love  Freuds psykoanalyse Definition af begreberne empiri, metode og teori

 Synopsens hovedafsnit, hvor du viser læseren, hvordan du griber din undersøgelse an og hvorfor. I afsnittet skal du komme ind på:  Hvilke materialer har du anvendt? Redegør for dit valg af materiale, fx værker/kilder, personer, begivenheder, eksperimenter eller statistik.  Hvilke teorier og metoder har du selv anvendt eller/og er anvendt af andre i dit materiale? Redegør for valg af teori og metoder.  Hvorfor er der anvendt disse teorier og metoder? Diskuter, hvorfor valgte teorier og metoder er relevante i forhold til den sag, du undersøger. Og diskuter, hvilke fordele eller begrænsninger valgte fag, teorier og metoder har i forhold til den sag, du undersøger.  Hvordan anvender du fagene og deres teori og metoder i din undersøgelse? Vis, hvordan du har anvendt teori og metode, og kom med et par centrale eksempler, fx på en analyse. Anvendelse af empiri, metode og teori i synopsen

 Delkonklusioner  Delkonklusionerne skal besvare problemstillingerne. Du kan opdele delkonklusionerne, således at du laver en delkonklusion til hver problemstilling, eller du kan slå flere sammen. Det afgørende er, at alle underspørgsmål bliver besvaret i delkonklusionerne.  Evt. med reference til dit empiri/metode/teoriafsnit

  Den overordnede konklusion skal sammenfatte resultatet af din samlede undersøgelse og svare på problemformuleringens hovedspørgsmål.  Den skal skrives i fuldtekst, men uden alle mellemregningerne.  Der må ikke stå noget, der er nyt for læseren. Hvis du kommer i tanke om noget spændene, så tilføj det et passende sted før konklusionen. Konklusion

 Litteraturliste – helt basalt  Som udgangspunkt bruger vi på Tornbjerg APA-style, som rettesnor for opstilling af litteraturlister.  En litteraturliste er sorteret alfabetisk efter forfatterens efternavn (eller artiklens titel, hvis der mangler forfatter)  Efternavne med A først  Efternavne med Å til sidst

 Den færdige litteraturliste  ”Familieindkomster” på  ”Gini-koefficient” på (  Gräs, F., ”Velfærd – stat, marked og det civile samfund” i Bülow, Morten (red)., SamfNU: Grundbog til samfundsfag, Århus: Systime, 2011  Hansen, K.F. ”Danskerne: Den økonomiske ulighed vokser” på ( oekonomiske-ulighed-vokser/), 11. feb  Madsen, K.S. ”Finanskrisen” på (  Samfundsstatistik 2012, (redigeret af Arbo-Bähr, Henrik, Allan Christensen og Niels Knap), København: Columbus, 2012  Schausen, H. og Damsgaard-Nielsen, M., matsamf, Århus: Systime, 2012

  Som afslutning på din synopsis skal du perspektivere til dine tidligere AT-forløb. Du kan perspektivere til enten lignende emner, du har arbejdet med; eller lignende metoder og teorier.  Husk at det ikke er nok at skrive, at du tidligere har arbejdet med den samme metode/det samme emne. Du skal også skrive, hvordan dit tidligere arbejde har adskilt sig fra eller lignet, det du laver nu; herunder også hvordan de to fag har arbejdet sammen. Det er altså vigtigt, at du følger dine synspunkter op med argumentation.  Det samme gælder, hvis du inddrager en perspektivering i din fremlæggelse: Der skal være et klart formål med det – og dette skal du argumentere for. Perspektivering i en AT-synopsis