Historie.gyldendal.dk …en rundvisning. Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Opgaveskrivning Informationssøgning
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Internet til alvor og sjov
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Projektopgave klasse.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Eksamen og eksamensbilag :
Videnskabsteori og faglige metoder
IT i undervisningen.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Lavet af Christine og Signe 8.C ESSAY. Beskrivelse Man inddrager sine egne meninger og tanker. Ved vi tænker over tingene, danner vi billeder oppe i vores.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
Link Camp 2012 Fredericia Gymnasium 2012 Oplæg. Teateret Møde den 1/3 – 2012 Kl – Møde igen den 2/3 – 2012 Kl – Præsentation.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Værkstedsundervisning
Folkeskolens afgangsprøve
OSO.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Introduktion til Den Kolde Krig
Øvelser Samlet rapport.
SKABELON.
Undervisningsforløb i kulturfag om kulturmøder i et dansk kolonihistorisk perspektiv på C – og B-niveau Opfylder følgende kernestofpunkter på C-niveau:
Den fagdidaktiske situation – bl. a
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Den populærvidenskabelige artikel
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Multimedier i historie Kick off dag – 07. sep Jens Aage Poulsen HistorieLab - Nationalt Videncenter for Historie- og Kulturarvsformidling.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Fordybelse i et projekt
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
SSO - Større skriftlig opgave
v. Heidi Funder, Lars Henriksen og Lasse Taagaard Jensen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Undervisningens forløb
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Dansk-historieopgaven
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Historie.gyldendal.dk …en rundvisning

Præsentation Carsten Bo Mortensen Skolelærer Lærebogsforfatter på religionsmaterialer I dag: Kort overordnet vue på portalen og herefter nedslag i udvalgte forløb. Fokus på værktøjer på portalen. Pejlemærker: Hvordan har jeg arbejdet med portalen, og hvordan kunne jeg forestille mig at arbejde med den? Only one step ahead…

Dagens indgangsbøn Ethvert undervisningsmateriale er et oplæg til forhandling, fordi… -vi kan noget forskelligt (redskaber) -vi ved noget forskelligt (forhåndsviden) -vi har nogle forskellige elever

Overordnet gennemgang af sitet

Et kort forløb: ”Historiebrug – reklamer” Vi skal lige over og se på portalen… klik Opstart: Fx med denne her… Herefter fælles brainstorm på mulige historiske personer, perioder, begivenheder osv., som kunne være brugt i reklamer. Det kunne fx være Christian 4., vikinger, guldhornene m.fl.

OPGAVE PÅ PORTALEN: Eleverne arbejder på baggrund forudgående brainstorm med at finde reklamer, der indeholder referencer til historien… -På nettet -I aviser og blade -I tv-reklamer -I byrummet Præsentation og opsamling til sidst….

Et kort forløb – fortsat… NÆSTE OPGAVE PÅ PORTALEN: Lav en reklame, hvor du skal sælge et kendt produkt med historien som makker. -Find et produkt -Find en begivenhed, person el.lign. fra historien. Søg bredt i hele portalen. Du har en kongelig øl Du har kongens livlæge Struensee Så får du denne reklame (Knecht Ruprecht) Et illustrativt eksempel:

Et kort forløb: ”Historiebrug – reklamer” Afrunding Eleverne læser bladrebogen under kanonpunktet ”Ophævelse af slavehandel” – som forberedelse (hurtig indføring i eller brush-up på Danmark og slaveriet).

Overvejelser og muligheder -At eleverne erfarer, at historie rent faktisk bruges… -Afsæt i elevernes egen verden = reklamegenren -Skal eleverne finde reklamerne eller skal jeg? -Skal eleverne have tid (hjemme) til at finde reklamerne? -Samarbejde med danskfaget? -CL-strukturer: Værdilinjen eller Klasseparlamentet?

Et langt forløb Brug af I-ark – et eksempel fra forløbet om 1. verdenskrig Brug af TikiToki – et eksempel fra forløbet om 1. verdenskrig Overordnet struktur og opbygning Et eksempel på en mere autonom brug af portalen: 1. verdenskrig (se powerpoint…)

Årsplaner og brug af portalen Forsøg på opbygning af en systematik, så mange aspekter af faget tilgodeses: Vekslen mellem periode og tema Det handler om udvikling og forandring Eleverne finder ud af, at faget har nogle redskaber Skabe mening og sammenhæng i elevernes hoveder Historiefaget er både fakta og tolkning Variation i tilgangen (WORD-dokument…!)

Årsplaner og de korte forløb Uge XX: TEMA: Tid Hvad er tid? Måling af tid: fx kalendre, årringe, tidszoner, ure mm. Uge XX-XX: 1. verdenskrig Årsager Optakt Freden Eftertiden Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Magtens billeder Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: Mellemkrigstiden Diktaturer Økonomisk krise Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Kontrafaktisk historie Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: 2. verdenskrig Årsager Optakt Jødeforfølgelse Freden Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Mentalitetshistorie Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: Den kolde krig A-bomben Jerntæppet Marshallplan Berlin Cubakrisen Osv.

Årsplaner og de korte forløb FLERE MULIGHEDER: Uge XX: TEMA: Opfindelser XXXX Uge XX-XX: XXXX Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Kildekursus Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: XXX Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Tro og tanker XXXX Uge XX-XX: XXX Osv. Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Fortid, nutid og fremtid Historie.gyldendal.dk Uge XX-XX: XXX Uge XX: TEMA: Modsætninger Øst-vest Rig-fattig Sort-hvid Uge XX-XX: XXX Basisstof: XXXX Uge XX: TEMA: Årsag - virkning Fordi…så…-øvelser

Redskaber på portalen Hotspot: Industrialisering/Livet i byen/BoligforholdBoligforhold I-ark: 1. og 2. verdenskrig/Tema 6: Kilder til /Wilhelm d. 2. om krigenWilhelm d. 2. om krigen I-bøger: 1. og 2. verdenskrig/1. og 2. verdenskrig Skoletube: fx Thinglink: Industrialisering/Industrien kommer til byen/FabrikslivFabriksliv Notesbog: Tilgængelig hele tiden HistorieLex: Tilgængelig hele tiden. Tidslinjen ”Danmarks historie” linker direkte til dette opslagsværk.”Danmarks historie”

Kanon Udgangspunkt må være, at kanonpunkterne behandles undervejs i undervisningsforløbene. MULIGHEDER: Bladrebog Brush-up i forhold til nyt undervisningsforløb (Kanslergade før efterkrigstidens velfærdssamfund…) Ugens/månedens kanonpunkt (som fx “Ugens aktuelle nyhed” i samfundsfag…)

Kildekursus Kort kursus i de faglige begreber (fælles sprog…) …eksemplificeret af læreren… Skriftlige kilder: fx Wilhelm d. 2. og John Pilger Omgivelser som kilder: fx genstande: Mormor Dittes telefon… OPGAVE PÅ PORTALEN: Alle elever tager en genstand med, som er min. 30 år gammel. Genstandene byttes i klassen og eleverne arbejder to og to med at besvare kildekritikspørgsmålene på portalen. OPGAVE: Hvad vi finder i skraldespanden…