Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Undervisningens forløb

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Undervisningens forløb"— Præsentationens transcript:

1

2 Undervisningens forløb
1. Lektion 4. Lektion Forberedelse af præsentation PowerPoint-oplæg Magtens Bolig og placering på tidslinje 5. Lektion Præsentation 2. Lektion Historiske personer og informationssøgning 6. Lektion Historisk match 3. Lektion Informationssøgning fortsat Kort introduktion til arkitektur: Lad eleverne komme med deres bud på hvad arkitektur er. Lad dem gerne komme med flere eksempler på bygningstyper – fra de store til de små. Arkitektur er også planlægning i stor skala – f.eks. en hel by. Det kalder vi masterplanning eller helhedsplan. Arkitektur handler også om hvordan vi indretter mellemrummene mellem vores bygninger; pladser, parker og andre byrum.

3 Kort introduktion til arkitektur:
Lad eleverne komme med deres bud på hvad arkitektur er. Lad dem gerne komme med flere eksempler på bygningstyper – fra de store til de små. Arkitektur er også planlægning i stor skala – f.eks. en hel by. Det kalder vi masterplanning eller helhedsplan. Arkitektur handler også om hvordan vi indretter mellemrummene mellem vores bygninger; pladser, parker og andre byrum.

4 Kender i denne bygning? Er det arkitektur?
Ved I hvem som har tegnet bygningen? Hvor den ligger og hvad den bliver brugt til? - Operahuset i Sydney, Australien. Jørn Utzon, 1973.

5 Er det her arkitektur. Hvad bliver sådan en slags bygninger kaldt
Er det her arkitektur? Hvad bliver sådan en slags bygninger kaldt? Er der nogen af jer der bor sådan?

6 Hvad med det her – er det arkitektur?
Billedet viser en hel by. Hver bygning er arkitektur, men sammensætningen og planlægningen af hvordan bygningerne er placeret kalder man også arkitektur. Den form for arkitektur kalder vi byplanlægning eller helhedsplan.

7 Kender I det her sted? Kan man kalde det arkitektur?
Det er en legeplads. Den ligger i Fælledparken i København og hedder Tårnlegepladsen. Kan I genkende de tre tårne? (Københavns Rådhustårn, Rundetårn og Vor Frelser Kirkes tårn) Både tårnene og legepladsen som helhed er arkitektur – der har altså siddet en arkitekt og besluttet hvordan pladsen skal se ud og hvor de forskellige ting er placeret på pladsen.

8 Gennemgang af nogle af de overordnede elementer som arkitektur bestå af. Brug eks. skolen som eksempel; hvad er skolens funktion? Hvilken skala er skolen opført i? Hvilken form har skolen? Hvilke materialer er skolen opført i? Og hvilke omgivelser findes omkring skolen?

9 Hvad er magt? Lad eleverne komme med deres personlige bud på hvad magt er.

10 Lad eleverne komme med svar:
Hvem har magten? Hvem bestemmer i Danmark i dag? Hvem bestemte i ”gamle dage”? Hvem bestemmer hjemme hos jer? Hvem bestemmer på skolen, i klassen? Hvad bestemmer I selv over?

11 Kan arkitektur være magtfuld?
Hvordan kan nogle bygninger se mere magtfulde ud end andre? – kan det have noget at gøre med størrelse, materialer, omgivelser? Kender I nogle magtfulde bygninger?

12 Eksempler på magtfulde bygninger:
Kender I denne bygning? Kan man kalde den magtfuld? – Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er dens funktion, skala, form, materialer og omgivelser? OBS: Info til underviseren – vent med at afsløre oplysningerne for eleverne: Christiansborg Slot Opført:1928 (3. Christiansborg) Arkitekt: Thorvald Jørgensen Placering: Slotsholmen, København Stilart/periode: Ny-barok

13 Eksempler på magtfulde bygninger:
Kender I denne bygning? Kan man kalde den magtfuld? – Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er dens funktion, skala, form, materialer og omgivelser? OBS: Info til underviseren – vent med at afsløre oplysningerne for eleverne: Frederiksborg Slot Opført: Arkitekt: Ukendt Bygherre: Christian IV Placering: Hillerød Stilart/periode: (Nederlandsk) renæssance

14 Eksempler på magtfulde bygninger:
Kender I denne bygning? Kan man kalde den magtfuld? – Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er dens funktion, skala, form, materialer og omgivelser? OBS: Info til underviseren – vent med at afsløre oplysningerne for eleverne: Aarhus Rådhus Opført: Arkitekt: Arne Jacobsen Placering: Aarhus Stilart/periode: Funktionalisme

15 Eksempler på magtfulde bygninger:
Kender I denne bygning? Kan man kalde den magtfuld? – Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er dens funktion, skala, form, materialer og omgivelser? OBS: Info til underviseren – vent med at afsløre oplysningerne for eleverne: Københavns Råd-, Dom- og Arresthus Opført: Arkitekt: Christian Frederik Hansen Placering: Nytorv, København Stilart/periode: Klassicisme

16 Eksempler på magtfulde bygninger:
Kender I denne bygning? Kan man kalde den magtfuld? – Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er dens funktion, skala, form, materialer og omgivelser? OBS: Info til underviseren – vent med at afsløre oplysningerne for eleverne: ARoS – Aarhus Kunstmuseum Opført:2004 (indviet af Margrethe II) Arkitekt: Schmidt Hammer & Lassen Architects Placering: Aarhus Stilart/periode: Ny-modernisme

17 Eksempler på magtfulde bygninger:
Kender I denne bygning? Kan man kalde den magtfuld? – Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad er dens funktion, skala, form, materialer og omgivelser? OBS: Info til underviseren – vent med at afsløre oplysningerne for eleverne: Vor Frelser Kirke Opført: (tårn og spir færdigopført 1752, tegnet af Laurids de Thurah) Arkitekt: Lambert van Haven Placering: Christianshavn Stilart/periode: Barok

18 Eleverne får præsenteret de allerede viste bygninger som billedkort og placerer dem i plenum og efter diskussion i klassen på den printede tidslinje. Det er afgørende at eleverne placerer uden indblanding fra underviser og ud fra deres egen umiddelbare overbevisning. FACITLISTE: Frederiksborg Slot – Renæssance Vor Frelser Kirke – Barok Københavns Råd-, Dom- og Arresthus Klassicisme Christiansborg Slot Ny-barok Aarhus Rådhus – Funktionalisme ARoS – Aarhus Kunstmuseum Ny-modernisme

19 Eleverne bliver inddelt i seks grupper
Eleverne bliver inddelt i seks grupper. Hver gruppe får udleveret et personkort med et billede af en historisk person. Opgaven er nu at undersøge følgende om personen: Hvem er personen på billedkortet? (der er allerede angivet nav på kortet. Søgningen kan gøres sværere ved at fjerne navnet og kun give f.eks. Et årstal, en titel eller en anden ledetråd) Hvilken funktion/titel/job har/havde personen? Og hvornår? Hvornår levede personen? Lever personen stadig? Hvilke bygninger har en særlig betydning for personen? Har personen været med til at opføre nogle særlig magtfulde bygninger? Hvilke andre betydningsfulde informationer findes der om den historiske person – krige, familie, samfundsændringer? Indsamling af billedmateriale til præsentation

20 Efter en præsentation af de historiske personer fra de seks grupper, matches de historiske personer med de bygninger som eleverne umiddelbart finder rigtige. Passer matchet med det sted på tidslinjen hvor bygningerne i første omgang blev placeret. Hvis ikke placeres de parrede billed-/bygningskort i korrekt kronologi på tidslinjen. Når kortene er placeret i den korrekte rækkefølge diskuterer klassen i plenum; Kan man med baggrund i den præsenterede viden se en ændring i magtforholdene fra Christian IV til Dronning Margrete II? Kan man se denne ændring i de historiske bygninger og deres funktioner?


Download ppt "Undervisningens forløb"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google