Karl Tomm Ergonomiseminar 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fra problemfiksering til løsningsorientering – Hotel Nyborg Strand den 4. december 2007 Gitte Daugaard,
Advertisements

LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Lederens kommunikation og værktøjer
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Workshop almene boligdage
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Proceskonsultation - facilitering af organisatorisk læring
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejledning og spørgsmålstyper ift. børn, kolleger og forældre
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Favrskov - Tovholder 3 3. juni 2014 Lena Lund Pedersen
- Roller og afgrænsninger
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Favrskov – tovholder Februar 2014 Lena Lund Pedersen
Den anerkendende interviewform
Green Field - fremtidens byggeplads!
Vejlederens kommunikation
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
AKT på Dybbøl Skolen.
Læreren som læringsleder
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Birthe Hansen, Danmarks Lærerforening Ledelsesbaseret coaching Ilulissat den 12. februar 2016.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Kunsten at give god feedback
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Konflikter og kommunikation
Bachelorprojektvejledning?
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
10 minutters kollegial coaching før kundemødet
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Karl Tomm Ergonomiseminar 2010 Karl Tomm – canadisk professor i psykiatri, Department of Psychiatry og Director, Family Therapy Program. Karl Tomm har i tæt samarbejde med Milanoskolen i Italien været optaget af anvendelse af systemisk teori, narrativ teori og socialkonstruktionisme i forhold til terapi. Karl Tomm har udviklet en spørgsmålstypemodel, der indgår i de fleste terapi-, coach- og supervisoruddannelser Ergonomiseminar 2010

Detektiven Kaptajnen Fremtids-forskeren Antropologen Simple antagelser (én virkelighed) Detektiven Kaptajnen Fortidsorienterede simple spørgsmål: - situationsafklarende - situationsdefinerende - undersøgende hensigt Fremtidsorienterede simple spørgsmål: - ledende - konfronterende - instruerende Fortid - orienterende hensigt Fremtid - påvirkende hensigt Fortidsorienterede komplekse spørgsmål: - ? om adfærd - ? om forskellige per- spektiver på tingene - udforskende hensigt Fremtidsorienterede komplekse spørgsmål: - hypotesespørgsmål - mulighedsspørgsmål - scenariespørgsmål - mirakelspørgsmål Løbe turen Detektiven Har du løbet tidligere? Hvornår får du lyst til at løbe? Hvad hæmmer dig at komme i gang med at løbe? Hvad er problemet i det? Hvem er med i overvejelserne? Har du talt med andre om det? Hvad siger de? Hvad siger og gør kolleger? Hvad gør familien? Kaptajnen: Hvornår kunne det være godt at løbe? Hvordan tror du du vil have det bagefter? Hvordan har du det, når du ikke får løbet? Hvad er det værste der sker ved at lade være med at løbe – eller ved at løbe? Vor længe har du tænkt over det? Kunne du forestille dig, at gøre noget andet, eller bare lade helt være med at dyrke motion? Hvad er konsekvensen? Antropologen: Hvordan tror du andre ser på sagen? Hvad er din adfærd mon udtryk for? Hvordan giver det mening for dig? Fremtidsforskeren: Hvis vi forestiller os, problemet er løst – du løber eller accepterer du ikke gør - hvad er det så der er gjort – hvordan ser løsningen ud? Hvad skulle der til for at du kom der til? Hvem eller hvad gjorde det muligt for dig? Fremtids-forskeren Antropologen Komplekse antagelser (mange virkeligheder) Ergonomiseminar 2010

Interviewerens antagelser Lineære antagelser årsag-virknings antagelser, forenklede principper, fordømmende holdninger og strategiske metoder fx ”andre kan påvirkes direkte ved oplysning eller instruktiv interaktion” Cirkulære antagelser som holisme, interaktionsprincipper, neutral holdning, systemisk metode fx ”andre kan kun påvirkes indirekte gennem forstyrrelse”, alt er forbundet, tilvejebringe mønstre af tilbagevirkende kredsløb Ergonomiseminar 2010 3

Interviewerens hensigt med sit spørgsmål Orienterende spørgsmål Ændring hos interviewer fx forstå mere, stille sit næste spørgsmål Påvirkende spørgsmål Ændring hos fokusperson fx opdage løsning, indse sammenhæng NB: Alle spørgsmål kan have orienterende og påvirkende effekt Ergonomiseminar 2010 4

Det rykker i de nedereste – de reflekterende spørgsmål Ergonomiseminar 2010

Eksempler på ”detektivspørgsmål” - fortidsorienterede simple spørgsmål Hvordan vil du beskrive din udfordring/hvad er du optaget af (kort) ? Hvem er involveret? Hvor længe har det stået på? Hvilken betydning har det for dig? Og andre? Beskriv den seneste situation, hvor du har oplevet denne udfordring Hvad gjorde du i situationen? Hvornår opstår denne udfordring typisk? Hvornår er den der ikke? Hvad er de bedste erfaringer, du har med at håndtere udfordringen? Hvem plejer du at tale med om disse udfordringer? Ergonomiseminar 2010

Eksempler på ”antropologspørgsmål” -fortidsorienterede komplekse spørgsmål Hvad ville andre fortælle om din udfordring? Hvad ville de fortælle om din måde at håndtere udfordringen på? Hvad vil være den største forskel på det, andre fortæller, og det som du selv oplever? I hvilke sammenhænge har du oplevet, at det har været vanskeligst at håndtere udfordringen? I hvilke sammenhænge har du oplevet, at det har været nemmere? Hvad er den mest positive effekt, som du oplever, når det lykkes for dig at håndtere denne udfordring? For dig? For andre ? Hvis jeg spurgte din kollega, hvad ville hun sige om situationen? Ergonomiseminar 2010

Eksempler på ”fremtidsforskerspørgsmål” - fremtidsorienterede kompleksespørgsmål Lad os forestille os, at du er i stand til at håndtere denne type af udfordringer på en måde, som du finder helt ideel: Hvad kendetegner så idealsituationen? Beskriv den Hvad gør du i situationen - hvad gør andre? Hvordan tror du andre ville beskrive idealsituationen? Hvis idealsituationen var et billede eller en metafor, hvad ville det så være? Hvilken positiv forskel ville det gøre for dig (og andre) at du kunne håndtere udfordringen på denne måde? Hvis der skete et mirakel i nat, og dit problem havde løst sig mens du sov: Hvad ville være ændret? Hvem ville ellers bemærke ændringen? Hvad ville du gøre anderledes? Hvilken effekt ville det have på de andre? Ergonomiseminar 2010

Eksempler på ”kaptajnspørgsmål” - fremtidsorienterede simple spørgsmål Hvilke af de muligheder, som du har skitseret tror du mest på? Hvornår skal du have gjort noget ved denne udfordring? Hvad vil være dit første skridt? Hvilken positiv udvikling vil vi allerede kunne se om 1 måned, når du har taget dette skridt? Hvem skal hjælpe dig til at holde dig fast på første skridt og efterfølgende skridt? Hvem bliver i øvrigt involveret? Hvilke mål vil du opstille for de næste 3 måneder? Hvad har du opnået, næste gang vi taler sammen? Et meget ledende spørgsmål: ”Hvordan vil det være, hvis du i højere grad får andre med på banen, når du skal håndtere denne type udfordringer?” Ergonomiseminar 2010

Træning af Karl Tomms spørgsmål 1 Stil jer to og to i et af felterne Vælg en spørger og fokusperson En samtale på 2x7 minutter i alt Fokusperson finder en udfordring fra dagligdagen eller en rådgivningssituation – fx et emne, der ligger i forlængelse af seminarets tematikker Spørger bruger kun den spørgsmålstype, der svarer til det felt I står i Skift rolle efter 7 minutter Ergonomiseminar 2010

Træning af Karl Tomms spørgsmål 2 Gå sammen 3 og 3 Vælg en spørger, fokusperson og observatør. En samtale på15 minutter i alt Fokusperson finder en udfordring fra en rådgivningssituation - vælg gerne et emne, der ligger i forlængelse af seminarets tematikker Spørger bruger de forskellige spørgsmålstyper Observatør giver anerkendende feedback om, hvilke spørgsmål der var virkningsfulde Evaluer dernæst processen i 5 minutter. Hør først observatørens iagttagelser. Tal om hvad de forskellige spørgsmålstyper betød og gjorde for samtalen? Hvad bemærkede I? Ergonomiseminar 2010

Opsamling Ergonomiseminar 2010 Hvad bemærkede i? Hvad muliggør de forskellige spørgsmålskategorier? Hvordan kan spørgsmålskategorierne stimulere i rådgivningen? Ergonomiseminar 2010