Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK Virkning (effekt på lang sigt) Resultater (umiddelbar effekt på kort sigt) OutputsAktiviteterRessourcer Udfordringer/problemer:
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Turen går til fremtiden Erhvervsorienterede overgange – et koncept som styrker eleverne Fremtidens koncept.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
DUBU Superbrugerrollen
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Uddannelsesplanen.
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Tirsdag d.5.september 2017 Roskilde Kongrescenter
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Du skal elske byggepladsen!? EUC Nord 13/ FBK 2258
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
FÆLLES målstyring i matematik
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
EASY-A og Elevplan – undgå dobbeltarbejde
MED I LOMMEN UNDERVISNINGSUDVIKLING PÅ MUSEET I SAMSKABELSE MED GYMNASIEELEVER OG LÆRERE.
Aktiv idræt for alle Gentofte Kommunes indsatser de sidste 3-4 år
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Kommunikationsstrategi
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Skriftlig og mundtlig feedback Camilla Jürgensen, Heidi Andersen
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Oplæg ved Jacob Friis Kjærgaard Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer (Udvikle nye eksamensformer)

Gymnasiet tænkt forfra

GyGymnasiet tænkt forfra

KNord 1.Tætte mentorsamtaler 2.Fælles skemalagt frokost med lærer og elever 3. Et fag en dag 4.Stærkere inddragelse af ældre elever og forældre. Borupgård Gymnasium 1.Lærerne planlægger selv deres egne forløb og timer. 2.Har haft matematik i faste bånd. 3.Solutions camp – fx kriminalitet i Hedegården. 4.7 minutter! Skab et drømmescenarie for jeres skole Lyngby TEC: 1. Ikke et fagskema – en innovationsskole. 2. Inkubation – inspireret fra google 80/20 3. Tæt samarbejde med Lyngby Tårnbæk Kommune og børnehaven på DTU. CPH WEST: 1.To-lærer ordning (ikke faglig lærer) 2.To dage om ugen har lærerne råderet over skemaet. 3.Hver lærer har tætte mentorsamtale med 5 elever hver uge. Personlige aftaler! Københavns Åbne Gymnasium 1) Fra sag til fag: Hele året tager udgangspunkt i ADRAs fokus på at forbedre forholdene i Rwanda. 2) Alle elever arbejde med selvevaluering

Gymnasiet tænkt forfra  Vi mærkede ”Back-wash-effekten” i projektet. Alle lærere var ved at miste modet efter det første år.  Paradoks: På den ene side ønsker man at udvikle og på den anden har man eksamen.  Udvikling af nye eksaminer:  Espergærde HF i Biologi.  CPH WEST i EØ  Knord Matematik

GyGymnasiet tænkt forfra

G Gymnasiet tænkt forfra

6 gymnasieklasser – 6 skoler – 30 lærere 3 år Vi udfordrede, hvordan vi tænkte læring og arbejdede med fem innovative kompetencer som både metode og læringsmål: Samarbejde Kreativitet Formidling Navigation Handling Bliver man en bedre gymnasieelev af at styrke ovenstående kompetencer?

G Gymnasiet tænkt forfra  Handlekompetencen:  Eleven skal kunne føre sine ideer ud i livet – evt. uden for klasserummet.  Eleven skal selv kunne tage selvstændigt initiativ til handlen  Eleven skal kunne motivere andre til at handle  Eleven skal kunne bidrage til at delegere og koordinere opgaver i en arbejdsproces  Eleven skal kunne vurdere konsekvensen af en given handling  Eleven skal kunne vurdere om en ide` er realiserbar  Eleven skal kunne danne og trække på sit netværk  Eleven lader sig ikke hæmme af, at informationer skal søges uden for klasserummet.  Eleven skal vurdere hvornår der skal træffes en beslutning.

G gymnasiet tænkt forfra  Formidlingskompetencen:  Eleven skal kunne planlægge en  kommunikationsstrategi  Eleven skal kunne motivere og engagere andre  Eleven skal bevidst kunne bruge retoriske greb i sin formidling  Eleven skal kunne overbevise andre igennem sin formidling  Eleven skal kunne udarbejde en kommunikationsanalyse og træffe informerede kommunikationsmæssige valg.  Eleven skal kunne bruge utraditionelle formidlingsformer

Evaluering 1. Eleverne i projektet fortæller mere positivt om deres undervisning end kontroleleverne. 2. Eleverne i projektet har en signifikant højere tro på, at deres indsats leder til et positivt udbytte. De har fået en stærkere tro på egen formåen. 3. Eleverne i projektet tilegner sig i højere grad end kontroleleverne de innovationskompetencer som projektet fokuserer på. 4. Eleverne og lærere oplever færre, men stærkere kollegiale relationer. 5. Eleverne i projektet fik signifikant højere karakterer ved årsprøver og eksaminer.

Evaluering 1. Der er ikke signifikant forskel mellem eleverne i projektet og kontrolelevernes fysiske eller skriftlige fravær. 2. Lærerne i projektet oplever at få et stort udbytte, med de peger også på, at det er et krævende projekt at deltage i. 3. De fastlåste eksaminer

Eksempler på implementering fra min hverdag 13 1) Projekt ”Opstart 2016” 2) KBH SYD – løfter matematikken 3) Unilinjen 1) Bylinjen

Skate’n Study 14

PARADIGMESKIFT?