WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, 17.-18. september 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til workshoppen
Advertisements

Fælles Mål 2009 – konklusioner
Digital skriftlig- og mundtlighed
Fælles mål 2009 Isboden.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
Fra den nationale faggruppe SeMat – generalfrosamling 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Et pilotprojekt på naturskolen
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved industriel produktion og mekanik og læsevejleder Aktionslæringsforløb KEND DIT VÆRKTØJ.
Portfolio IT B.
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
IBSE & matematik til småbørn i naturformidling Hvad skal vi bruge det til? Og hvordan? Læreplaner – Sprog – Noget med ud ad døren.
ÅRHUS AFDELING.
FÆLLES målstyring i matematik
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Forenklede Fælles Mål Matematik
FAKTISKE TEKSTER PÅ NETTET
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Hvad skal der ske nu på vores bibliotek? Lokalt oplæg
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Er græsset også grønt om natten.
Kort oplæg om karrierekompetence i gymnasiet
Velkommen.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Videnskabeligt projekt
Progression sprogbaseret undervisning
Innovation i humanistiske fag
Innovation i Naturfaglige fag
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015

 opstille og synliggøre læringsmål knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin.

 En opgave (smågrupper)  Repræsentation og symbolbehandling – Hvad? Hvorfor? Hvordan? (oplæg/diskussion)  Arbejde med opgavesamling (smågrupper/diskussion) - Kan opgaverne tilpasses dine elever? - Hvilke læringsmål kunne du knytte til?  Ideer til evaluering af elevers kompetence i repræsentation og symbolbehandling (oplæg/ diskussion)

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder.

Hvilke repræsentationer brugte I undervejs i jeres arbejde med opgaven? Hvilke repræsentationer kan det tænkes, at elever på de ældste klassetrin kan bruge til at ”tænke igennem” i arbejdet med opgaven? Talsymboler Tegninger Mundtligt sprog Variable Diagrammer Konkrete materialer IT-programmer

Repræsentation og symbolbehandling vedrører anvendelse og forståelse af repræsentationer i matematik, herunder matematisk symbolsprog Se forbindelser ml. forskellige repræsentationer Se styrker og ulemper ved forskellige repræsentationer Oversætte ml. forskellige repræsentationer Vælge ml. forskellige repræsentationer

TrinFærdighedsmål Indskoling Eleven kan anvende konkrete, visuelle og enkle symbolske repræsentationer. Mellemtrin Eleven kan oversætte regneudtryk til hverdagssprog. Eleven kan oversætte mellem hverdagssprog og udtryk med matematiske symboler. Udskoling Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation. Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer.

En kvadratisk plade skal bruges til at fremstille en ”tagrende”. Pladen skal bukkes, så tagrenden får rette vinkler (som vist på tegningen). Hvordan skal bukningerne placeres, for at rendens rumfang bliver størst muligt? Løs gerne opgaven på flere forskellige måder.

Matematiske repræsentationer bruges inden for og uden for matematikken.

At arbejde på en sproglig alsidig måde styrker elevernes læring. De repræsentationer, eleverne arbejder med i undervisningen, har en afgørende betydning for elevernes læringsmuligheder. (jf. Poul Cobb, 1997) Jf. Eriksen, D. (2000): Den sproglige dimension. (Reviewet)

Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

Fra Eriksen, D. (2000): Den sproglige dimension. (Reviewet)

Fra

Igennem hvilke aktiviteter kan vi få ”noget at vide?” Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

 Diagnostiske opgaver  Brev til oldemor  Fri skriftlig besvarelse  Observationer/samtaler

 Grundidéen er at finde frem til elevers misopfattelser, så disse kan ”komme frem i lyset” og blive korrigeret.  Eksempler på diagnostiske opgaver: Størst? 13,37 eller 13,5 Størst?4,9 eller 4,90 Beregn0,12 : 2 og 0,24 : 2 Beregn 3+4*2 og 4*2+3 Fortsæt 0,2 ; 0,4 ; 0,6 ; ____ ; ____ ; ____ Størst vinkel?

Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

 Grundidéen er at give eleverne ”frie tøjler” til at vise, hvad de kan og ved.  Eksempel 500 kg? Hvor mange børn svarer det til? Fra Skott mfl. (2008): Matematik for lærerstuderende. Delta.

Hvad er vi på udkig efter?  Hvilke repræsentationer kan eleverne forstå og anvende (teknisk niveau)?  Kan eleverne både anvende-, se forbindelser mellem-, oversætte mellem- og vælge repræsentationer (dækningsgrad)?  I hvilke situationer kan eleverne bringe deres ”repertoire” af repræsentationer i spil (aktionsradius)?

 opstille og synliggøre læringsmål knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  udvikle og vurdere undervisningsaktiviteter knyttet til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin  evaluere elevers kompetencebesiddelse i tilknytning til repræsentation og symbolbehandling på forskellige klassetrin.

 Adam skal rykke til stol 1 med færrest mulige ryk. Han må kun rykke lodret og vandret til en stol ved siden af.  Strategi?  Færrest mulige ryk – hvor mange?  Hvad hvis der var 2 x 2 stole?  3 x 4 stole? ?? Ide fra Bloomfield & Vertes (2008): More People, More Math.