Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj"— Præsentationens transcript:

1 Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj
Oversigt Lovmæssige forandringer Indsigter fra didaktisk forskning vedrørende læringsmål i undervisningen Målpilen som værktøj Muligheder i lærerteamet University College Syddanmark, 24. november 2018

2 Lovmæssige forandringer
Forandringer i folkeskolens læreplaner Fra Fælles Mål 2009 til forenklede Fælles Mål (ffm) University College Syddanmark, 24. november 2018

3 Lovmæssige forandringer
Forandringer af Fælles Mål fra 2009 ved at fokusere mere direkte på, hvad eleverne skal lære i fagene Fokus på kompetencemål – bestående af videns- og færdighedsmål Mål er formuleret i faser/trinforløb Oprettelse af en vidensportal med inspiration til læringsmålstyret undervisning: University College Syddanmark, 24. november 2018

4 Lovmæssige forandringer
University College Syddanmark, 24. november 2018

5 Lovmæssige forandringer
Eksempel Matematikfaget i Fælles Mål 2009 Trinmål efter 3. klasse ud fra overskrifterne: Matematiske kompetencer Matematiske emner Matematik i anvendelse Matematiske arbejdsmåder Ad 1) 8 Matematiske kompetencer; fx ”Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at”:”indgå i dialog om spørgsmål og svar, som er karakteristiske i arbejdet med matematik (tankegangskomptence)” University College Syddanmark, 24. november 2018

6 Lovmæssige forandringer
Eksempel: Nye forenklede Fælles Mål - Kompetencemål University College Syddanmark, 24. november 2018

7 Lovmæssige forandringer
Eksempel: 6 matematiske kompetencer – Videns- og færdighedsmål University College Syddanmark, 24. november 2018

8 Lovmæssige forandringer
Kompetencemål i oversigtsform University College Syddanmark, 24. november 2018

9 Lovmæssige forandringer
Undervisningsministeriets didaktiske relationsmodel: University College Syddanmark, 24. november 2018

10 Indsigter fra didaktisk forskning
Klarhed og strukturerethed Som et grundtræk ved god undervisningskvalitet (Brophy, 2000; Meyer; 2005; Helmke, 2009; Hattie, 2009). Elever skal kunne gennemskue, hvad der forventes af dem. (Og der bør stilles tilpas høje forventninger til alle elever). Formulering af specifikke læringsmål og succeskriterier. Knytte an til førviden - stille spørgsmål - fremhæve grundidéer og centrale begreber – tilbud om læringshjælp. University College Syddanmark, 24. november 2018

11 Indsigter fra didaktisk forskning
Brug af læringstaksonomier til at vurdere progression Benjamin Blooms klassiske læringstaksonomi University College Syddanmark, 24. november 2018

12 Indsigter fra didaktisk forskning
Brug af læringstaksonomier til at vurdere progression John Biggs’ SOLO-taksonomi (”structure of observed learning outcomes”) og tredeling af mål ifølge John Hattie (2013:85ff.): Fra overfladeforståelse til dybdeforståelse og begrebslig forståelse Unistrukturelt niveau (”have en idé om…”) Multistrukturelt niveau (”mange idéer om..”) Relationelt niveau (”forbinde idéer…”) Udvidet abstrakt (”udvidelse af idéer…”) University College Syddanmark, 24. november 2018

13 Indsigter fra didaktisk forskning
Brug af læringstaksonomier til at vurdere progression University College Syddanmark, 24. november 2018

14 Indsigter fra didaktisk forskning
Værdien af feedback og vurdering for læring Feedback afhænger af, hvad formålet og målet er med undervisningen. ”At reducere afstanden mellem den aktuelle forståelse/præstation og et ønsket mål” (Hattie & Timperley, 2014: 21). Eleven kan selv gøre en indsats for at reducere afstanden. Læreren kan opstille tilpas udfordrende og specifikke mål og hjælpe eleverne med at nå målene gennem effektive læringsstratetgier og feedback. University College Syddanmark, 24. november 2018

15 Indsigter fra didaktisk forskning
Værdien af feedback og vurdering for læring Ikke blot en vurdering af, hvorvidt en elev har opnået et opstillet mål (vurdering af læring; summativ evaluering) Også en vurdering af, hvorvidt en elev er på rette spor til at opnå målet (vurdering for læring; formativ evaluering) “En vurdering kan hjælpe læring, hvis den giver information, der kan bruges som feedback af lærere og deres elever, til at vurdere sig selv og hinanden, for at ændre de undervisnings- og læringsaktiviteter de er engageret i.” (Paul Black) University College Syddanmark, 24. november 2018

16 Indsigter fra didaktisk forskning
Eksempler på brug af forskellige formative vurderingsstrategier (Black, 2004) 1. Stille spørgsmål – feedback i dialoger 2. Feedback på mundtlige og skriftlige opgaver 3. Klassekammeraters vurdering (”peer assessement”) og selvvurdering 4. Formativ brug af summativ evaluering University College Syddanmark, 24. november 2018

17 Indsigter fra didaktisk forskning
Ad 1. Måden man stiller spørgsmål på Læg op til en undersøgende undervisning - spørgsmålstyper Øge ”ventetiden” ”Ingen hænder” – hvis man kender svaret Støttende klima – brug af forkerte svar Brainstorming i par University College Syddanmark, 24. november 2018

18 Indsigter fra didaktisk forskning
Ad 2. Hvordan man giver feedback på skriftlige og mundtlige opgaver Kvaliteten af kommentarer på elever opgaver kan være mere effektive end karakterer Give elever svar på, hvordan de kan forbedre deres arbejde (fra produkt til procesniveau) Dele eksempler på gode kommentarer med kolleger Lave opgaver om University College Syddanmark, 24. november 2018

19 Indsigter fra didaktisk forskning
Ad 3. Klassekammeraters vurdering og selvvurdering Forstå læringsmål i forbindelse med selvvurdering (fx portfolio) Metakognition (”lære hvordan man lærer”) Samarbejde i grupper (”cooperative learning”) Konstruktiv kritik fra kammerater ”Trafiklys” (Grøn: kan, gul: kan næsten, rød: kan ikke) University College Syddanmark, 24. november 2018

20 Indsigter fra didaktisk forskning
Ad 4. Formativ brug af summative evalueringer Summativ evaluering forsvinder næppe helt – udtænke et positivt samspil; summative prøver der er læringsorienteret Forberedelse til prøver og test (fx gennem kammerat- og selvvurderinger) Få overblik over emner (opmærksomhedsområder) ”Trafiklys” University College Syddanmark, 24. november 2018

21 Indsigter fra didaktisk forskning
Læringsmål og elevmotivation ”Mål er mere effektive, når eleverne deler et engagement i at opnå dem, fordi de så vil være mere tilbøjelige til at søge og modtage feedback” (Hattie & Timperley, 2014: 25) Forskelle mellem præstationsmål og mestringsmål Stilladseringsstrategier Graden af selvreguleret læring - fx vigtigheden af at opsøge og modtage hjælp University College Syddanmark, 24. november 2018

22 Værktøjet er udviklet i forbindelse med demonstrationsskoleprojektet
Målpilen som værktøj Værktøjet er udviklet i forbindelse med demonstrationsskoleprojektet Demonstrationsskoler.dk Af Morten Misfeldt (professor, Aalborg Universitet) og Marie Slot (lektor, University College Lillebælt) University College Syddanmark, 24. november 2018

23 Målpilen som værktøj Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1
Grundtanke: klare konkretiserede læringsmål Relatere til forenklede Fælles Mål Overordnet beskrivelse af mål Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1

24 Målpilen som værktøj Brug af målpil-skabelonen:
University College Syddanmark, 24. november 2018

25 Målpilen som værktøj Brug af målpil-skabelonen:
University College Syddanmark, 24. november 2018

26 Målpilen som værktøj Eksempel på brug af værktøjet i matematik:
University College Syddanmark, 24. november 2018

27 Målpilen som værktøj Differentieringsmuligheder:
Hvad alle som minimum skal kunne Hvad de fleste skal kunne Så langt som nogen kan komme Opmærksomhedspunkter i forhold til de fagligt svageste elever Udfordringsopgaver til de fagligt dygtigste elever Elevinvolvering: vurdere egen mestring (selvvurdering) University College Syddanmark, 24. november 2018

28 Muligheder i lærerteamet
Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at samarbejde læringsorienteret i fx klasseteamet. Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at sammenligne faglig progression –inden for og på tværs af fag (indsamling af data omkring den enkelte elev). Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at identificere behov for undervisningsdifferentiering og vurdering for læring – lærere kan udveksle erfaringer fra egen praksis. Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at arbejde konkret med de forenklede Fælles Mål. University College Syddanmark, 24. november 2018

29 Anden Inspiration fra Youtube om målstyret undervisning
University College Syddanmark, 24. november 2018


Download ppt "Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google