Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Grønt Flag Grøn Læreruddannelse GFGL. 27/08/10 Det Grønne Flag er hejst på Zahle Ved en flaghejsningsceremoni fredag den 27. august overrakte Børne- og.
Tværfagligt undervisningsforløb
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
Fagets formål, fokus og fagmål
Internationalt arbejde på. Dalby skole Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – •1999/2000 – •2000/2001 – 230.
Lærerprofessionen - en definition.
Kommunikation / it.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Bæredygtighed – Naturfag
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreruddannelsen Silkeborg
NanOpinion En portal om nanoundervisning The work presented in this document/ workshop is supported by the European Commission’s FP7 programme – project.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Ole Laursen Danmarks Naturfredningsforening Uddannelse er afgørende for at fremme en bæredygtig udvikling.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Ranum Efterskole College – rejser med privat indkvartering til et udviklingsland.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Søren Peter Dalby Andersen
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience og bæredygtighed LLP ES-COMENIUS- CMP

Program Hvorfor: Baggrund og begrundelse for projektet i en dansk skolevirkelighed Hvad: undervisningsforløbet bliver til Hvordan: Hvad gjorde vi og hvordan gik det? Spørgsmål

Naturfag og ”socio-scientific issues” Socio-scientific issues: en mulig tilgang til naturfagsundervisningen 3 tilgange til miljøundervisning (Sadler, 2011) ”the knowledge approach” (Uddannelse om miljøet) ”needs of society approach” (Uddannelse via miljøet) ”critical enquiry approach” (uddannelse for miljøet) Hvad menes der ved ”uddannelse for miljøet”? Udvikle interesse for miljøspørgsmål, ansvarlighed, aktiv deltagelse i at løse problemer, opnå færdighed i at kommunikere og samarbejde med andre

School for Resilience 3-årigt EU støttet projekt Lande: England, Irland, Letland, Italien, Spanien og Danmark Samarbejdspartnernes baggrund Det danske team: VIA: Benny Lindblad Johansen og Pernille Andersen Sejs skole: Gitte Bjørnø og Jeppe Pedersen VIAs bidrag i projektet: fælles undervisningsforløb

Nøglebegreber og -spørgsmål i SfR Bæredygtighed: Hvad er social- og økologisk bæredygtighed i lokalområdet? Klimaforandringer: Hvordan kan man sammenholde globale miljøproblemer med lokale forhold? Resilience: Hvad betyder resilience i et lokalområde i forhold til klimaforandringer? Og hvordan kan vi opbygge resilience? Værdier: Hvilke værdier vil vi værne om i lokaleområdet? Entreprenørskab : Hvordan kan vi lave tiltag der kan få værdi for andre?

Projektet i en dansk kontekst Folkeskolens formålsparagraf: §1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Læringsmål til undervisningsforløb Eleven har en grundlæggende forståelse af begrebet "robusthed” (resilience) Eleven har en forståelse af begrebet medborgerskab Eleven kan diskutere økologiske udfordringer objektivt, baseret på naturvidenskabelig viden og kompetencer Eleven kan samarbejde med andre for at identificere og indsamle relevant viden Eleven kan udarbejde bæredygtige løsninger for lokalområdet ud fra en problemstilling

Undervisningsforløb tilpasset til Sejs Skole Uge Indhold Geografi, dansk og samfundsfag LæringsmålAktiviteter Indhold Biologi, samfundsfag LæringsmålAktiviteter 23 Bæredygtighed Brundtland-rapporten Eleven kan give eksempler på social, økonomisk og økologisk bæredygtighed. Xplore Gruppe-samtaler Aktivitetsark Kredsløb: Ingenting forsvinder Resilience begrebet introduceres Eleven kan forklare hvad der menes med resilience i et lokalområde Sorry-video Resilience-begrebet, video: Surfing the waves Afdække værdier: samtale om værdier 24 Affald - metal osv. ”Affalds historie” Introduktion til undersøgelser hjemme Eleven kender til hvordan affald håndteres Xplore læreroplæg Koble globale miljøudfordringer med lokale Eleven kan koble globale miljøproblemer med lokalområdet Læreroplæg Tage billeder i lokalområdet 25 Besøge genbrugsstation Hele ugen: indsamle empiri hjemme Eleven kan forklare hvordan det lokale affald håndteres Eleven kan selvstændig indhente relevant empiri Ud-af-huset aktivitet Empiri- indsamling Besøg af lokalrådets formand for klimagruppe Eleven får indblik i demokratiske processer. Eleven får kendskab til lokale klimaudfordringer der arbejdes med i lokalrådet Oplæg og spørgsmål Refleksion over oplæg i grupper 26 Samle op på indsamlet empiri Skrive status for projektet i logbog, ideer til foreløbige undersøgelses-spørgsmål skrives ned Eleven kan analysere indsamlet empiri Analyse af empiri i grupper Samle op på indsamlet empiri Skrive status for projektet i logbog, ideer til foreløbig undersøgelsesspørgs mål skrives ned Eleven kan analysere indsamlet empiri Analyse af empiri i grupper

Dansk, samfundsfag, biologi, geografi og matematik Bekymrede forældre: Følgende fag indgik:

Bekymrede forældre - for hvad med det faglige afkast!?

Introduktion til begrebet ”bæredygtighed” Problematisering ved hjælp af musikvideoen ”Sorry” Begrebsafklaring: Bæredygtighed, resillience og kredsløb ?v=eRLJscAlk1M

”Resiliencebegrebet udvides” uk%20mig%20ind%20-%20det%20er%20Blachman%20(1)&orderby=title&SearchID=4359f61e- 869a df-80b5cc14f771

Aktiviteter i lokalområdet Hele klassen: Silkeborg forsyning Madspildsundersøgelse Naboundersøgelse Besøg fra lokalrådet Grupper: Besøge og interviewe ”Madselskabet” Besøg kollektiv i Aarhus og lave interview Isolering af huse  den lokale tømrer Kontakte kommunen om affaldssortering, spørgeskemaundersøgelse Indsamle urter til madproduktion fra den lokale natur

Interview af naboer Hvordan vil vi gerne leve? Hvad er godt i vores lokalsamfund? Hvad kunne blive bedre? ”Puslespilsvideo og video om Sejs”

Gruppeinddeling efter interesse: 1.Tøj og genbrug – miljøet påvirkes ved tøjproduktion 2.Madspild – spisevaner og ”gammelt mad” 3.Miljøvenlige huse – bæredygtige byer 4.Nabofællesskab – social bæredygtighed 5.Affald – affald som ressource 6.Selvforsyning – udnyttelse af lokale ressourcer til madlavning

Eleverne formidler viden

Har undervisningsforløbet sat spor? Hvad har I lært, da I skulle koble globale udfordringer med lokale tiltag? ”Vi har lært, at vi selv kan gøre en forskel. Man kan godt have en tendens til at sige, at det er alle andre der kan gøre noget, men at man selv kan gøre noget.” ”At vi selv kan gøre noget for at redde den verden vi lever i, og at vi ikke skal sidde og vente på at andre gør det for en.” Hvad har I lært ved at fortælle det videre på messen og tale med folk? ”Vi lærte rigtig meget af at formidle det. Det var sjovt at se nogle af deres reaktioner, da de hørte om fx plastiksøerne og affaldsbunkerne. Det var noget, de ikke vidste ret meget om, så det var sjovt at fortælle om det”.

Tak for ordet – spørgsmål? For yderligere information kontakt: Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Link til artikel om projektet: b%C3%A6redygtig-udvikling. b%C3%A6redygtig-udvikling