Kommunikation i modvind. Per Als Direktør Ørestadsselskabet Trafikdage, Aalborg, august 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Kommunikation.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Teststrategi Engrosmodellen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Modul 1 - Processer.
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Produktion og Logistik
Vi gennemførte en række interview ifm
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Teststrategi Engrosmodellen
Kommunikation alvor og sjov
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Først - hvad er et projekt?
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Kommunikation og medbestemmelse. Ole Futtrup Kjær Salgschef/Pædagog.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Llælædlf. Flere ka’ mere Spastikerforeningens økonomi skal styrkes. Spastikerforeningen vil være større Spastikerforeningen vil være mere synlig Spastikerforeningen.
Geoforum 3D By- og landskabsmodellering Geoforum af Flemming F. Christensen Silkeborg Kommune og Poul Nørgård COWI Integration.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Virksomhedens informationsbehandling
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Implementering Innovation er risikofyldt, og selv med en meget detaljeret og omfattende strategi og et godt forarbejde kan det gå Galt, hvis udførelsen.
Lederevalueringens betydning  Det forberedende arbejde – visioner og værdier – meget spændende proces  Den 17. marts 2003 afleverede jeg 3 spørgeskemaer.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Business cases.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Arbejdsdirektoratet, Finsensvej 78, 2000 Frederiksberg Tlf: Fax: E-post: Hjemmeside: Projekt sikker Internet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
En fynsk familieejet virksomhed gennem 129 år
Implementering og dokumentation
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Rehabilitering og hjemmehjælp
Orientering omkring Budget
Hvordan får jeg indflydelse?
Fra anledning til udvikling
Replanlægning GD1 Test & Implementering torsdag d. 18. september 2014
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

Kommunikation i modvind. Per Als Direktør Ørestadsselskabet Trafikdage, Aalborg, august 2005

Hovedpunkter i Metroens drift Rimelig start i oktober 2002 og frem til sommeren 2003 (driftsstabilitet, SA 95 %) Utilfredsstillende drift i efteråret 2003 til foråret (SA ned til 85 %) Siden sommer 2004 høj driftsstabilitet.(SA 98 %) Lavere passagertal end påregnet – men i stigning Fra nysgerrig til dårlig – meget dårlig – mediemæssig omtale til mere positiv omtale

Tekniske hovedproblemer Hele projektet er nyt sammensat teknologi - Efter driftsstart i oktober 2002, åbnes nye faser to gange i 2003 – med etape 2b i egen entreprise. Mange – men typisk mindre – tekniske problemer i enkeltsystemer Rutine ikke oparbejdet til hurtig og sikker fejlretning Meget svært at give god information til kunderne

Indsatser - teknik Systematisk gennemgang af alle delsystemer med inddragelse af underleverandører Opsamling og analyse af data Opstilling af hypoteser, udarbejdelse af løsningsforslag, pilotafprøvning, godkendelse, fuld implementering – element for element Daglig og ugentlig opfølgning

Tekniske ændringer Sommer 2003 – Sommer 2005 En samlet genopretningsplan med stigende målsætninger blev lagt En samlet indsats gennemført af Ansaldo, Metro Service og underleverandører – i tæt samspil med Ørestadsselskabet Meget intens monitering og opfølgning Opøvning af rutiner og afvikling af pukkel.

Indsats i dagligdag Styrkelse af Stewards’ fokus på fejlretning Styrkelse af daglig ledelsesstruktur Forbedret ”udrykningstjeneste” til større fejl Hurtigere indsats i kontrolrum til omlægning af driftsmodel (enkeltsporsdrift, vending af tog etc) Forbedret vedligehold

Resultatet Høj driftsstabilitet. Stadig nogle udestående tekniske problemer, der giver småforstyrrelser Markant hurtigere indsats ved problemer i daglig drift Rutiner udestår stadig at blive…….. – jah: rutiner

Passagertal 2003: 20 mio passagerer 2004: 34 mio passagerer 2005 mål: 44 mio pasagerer Langsigtet mål: 59 mio passagerer ventes opnået i 2008 Nogle forudsætninger ikke opfyldt

Passagertilfredshed Passagerne har altid været trygge i Metroen. Terror er dog en særskilt problemstilling. Man har generelt været glade for Metroen i almindelighed Stor utilfredshed med driftsstabilitet og information Der er stadig efterslæb i kundernes opfattelse af driftsstabiliteten

Mediedækning Når det går dårligt i driften, så får man dårlig omtale – på stort set alt. Driftsstabilitet (SA) fik næsten sit eget liv Vi må acceptere prygl, hvor de er fortjent Holde hovedet koldt og fortælle åbent om data, problemer og fremdrift. Men det ER svært at trænge igennem mediebilledet

Analyse Det er svært at trænge igennem mediebilledet Vi måtte udbygge og etablere egne, nye platforme til at afbalancere mediebilledet om at ”alt er galt” Vi måtte være åbne med problemernes omfang Vi måtte sikre høj grad af tilgængelighed i øvrigt

Den Valgte Mediestrategi Åbenhed – fortsat åbenhed Intensivere brug af web-side Fokus på at informere interesserede journalister Etablere MetroNyt som selvstændigt 14 dages / måneds magasin til passagererne og dermed til offentligheden Åbenhed og ærlighed. Markedsføringsindsat i samme toneart som den øvrige informationsindsats

Nyskabelsen: MetroNyt Formål: at etablere en egen platform til at give direkte og afbalanceret information til Metroens kunder og dermed offentligheden Alle tre parter, ØSS, Ansaldo og Metro Service i redaktionen – under ØSS ansvar

Virkede det ? Vi fik faktisk et mere nuanceret Medie- billede. Nødvendigt med en temmelig rank ryg mht at fortælle også de knap-så-gode historier. Redaktionelt Motto: ”Det er ikke Pravda, det her ”… men med en tilføjelse om at selvpineri heller ikke er en dyd i sig selv…

Intern kommunikation Intern kommunikation bliver i realiteten i vid udstrækning gennemført via de eksterne medier Målrettet intern kommunikation blev underprioriteret med deraf følgende svagheder i motivation

Hvad ligger der foran os ? Rutiner på plads i drift og vedligehold Information til kunder optimeres Stadigt stigende service omfang Sikre detaljen og omsorgen i dagligdagen …..og så skal vi jo til at tænke over…. forlængelsen til Lufthavnen, langsigtet vedligehold, rust i skinnerne, kontraktforlængelse/udbud, Cityring, udvikling i Ørestad Syd, og livet i øvrigt

Åbenhed i Selskabet 1 Pressemøde efter bestyrelsesmøderne Selskabet har agerer, som var det omfattet af Lov om Offentlighed i Forvaltningen loven. Det indebærer bl.a., at offentligheden kan søge aktindsigt i selskabets dokumenter. Selskabet offentliggør kvartalsrapporter med detaljerede oplysninger om selskabet (bl.a. hvordan passagertallet udvikler sig og udviklingen i anlægsprojekterne).

Åbenhed i Selskabet 2 Nyhedsbrevet MetroNyt udkommer nu hver 4. uge og efter behov – her fortælles både positive og de negative historier om driften Ugentligt offentliggøres tal om driftsstabilitet og passagertal. Nyhedsbrevet ”Metro Lige Nu” informerer beboerne omkring 3. etape fra Lergravsparken til Lufthavnen om, hvad der sker på byggepladsen.

Lessons learned Uanset kontraktform: projektejer skal følge tæt op Sørg for hurtig og effektiv beslutningsproces på ændringer Sørg for ordentlig teknisk indøvning Hav et højt teknisk og kundemæssigt beredskab ved driftsstart Forbered internt på en ikke-optimal situation. Såvel teknisk som kommunikationsmæssigt Overvej nøje forventningsafstemning – internt og eksternt I forhold til offentlighed er åbenhed er ”the only way” Undgå at ”kaste aber” mellem kontraktparter

Du kan ikke gemme dig alligevel. Åbenhed er ”The Only Way” Hvis sagen er stor nok, så skab din egen platform.